Shortlist Gouden Zaag 2018 bekend
- Algemeen
- 11 jun 2018 @ 17:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - CreatieAwardMarketing
- 11 jun 2018 @ 17:00
- Peter van Woensel Kooy
Welk jong creatief team zaagt dit jaar het hardst aan de stoelpoten van de gevestigde orde? 24 inzendingen voor de Gouden Zaag 2018 (jaargang 16) zijn door het complete JongeHonden bestuur (foto) beoordeeld, en deze zeven teams zijn genomineerd!
De shortlist van de Gouden Zagers is door de jaren heen als inspiratiebron voor marketeers en als snoepwinkel voor talentscouts, scherpe bureaubazen en creative directors gaan gelden. Winnaars van het eerste uur zijn intussen zelf creatief directeur en zien (zie b.v. nominatie 6) nu zelf hun aanstormend talent in aanmerking komen voor de prijs. Eindjury-leden Lode Schaeffer (Indie, oud voorzitter ADCN) en Peter van Woensel Kooy (MarketingTribune, erelid IAA) maken de winnaar bekend tijdens het 'IAA Hollandse Nieuwe'-talent event op 14 juni 2018 bij de Persgroep. Kom ook: meer info en inschrijven via deze link. Hier van elk team een topcase naar eigen keus, met deeplink naar alle portfolio's!
1. Team Glenn & Boudewijn
PORTFOLIO: https://glennenboudewijn.nl
Case: Kaan's Stream Store
Opdrachtgever: Kasper Stuijvenberg & Laurens Jan de Lussanet de la Sablonière (ABN Amro)
Creatie: Glenn van de Dood & Boudewijn Bosman
Bureau: Buutvrij for Life
Commentaar Glenn van de Dood & Boudewijn Bosman:
'Om te laten zien dat ABN Amro ondernemers op verrassende manieren kan helpen bedachten we Kaan’s Stream Store. 's Werelds allereerste livestream kaaswinkel. Die de authenticiteit van een echte winkel combineert met het bereik van een online store. In vijf dagen bezochten klanten uit 140 landen Kaan's Stream Store en verkocht Jan Kaan meer dan 600 kilo kaas.'
2. Team Lesley & Jesse
PORTFOLIO: www.lesandjes.com
Case: Valentijnsspijkers
Opdrachtgever: Gamma
Creatives: Lesley Jutte & Jesse Amatsahip
CD’s: Antoine Houtsma & Marcel Hartog
Bureau: Joe Public Take-Away Advertising
Commentaar Lesley Jutte & Jesse Amatsahip:
'Het mooiste Valentijnsgeschenk maak je natuurlijk zelf, met liefde en heel je hart! Daarom bedachten wij voor Gamma de Valentijnsspijkers. Een speciale spijker met een hartvormige kop. Om een geheime liefde of de liefde van je leven te verrassen met een zelfgemaakt cadeau, met een extra romantisch tintje. Iedereen kreeg bij hun aankoop gedurende de actieperiode een zakje met -hoe toepasselijk- 14 Valentijnsspijkers gratis.'
3. Team James & Jessica
PORTFOLIO: crossandgunn.com
Case: HeForShe Arts Week London
Eurobest Integrated Competition, 2017 - Honourable Mention
Client: UN Women's HeForShe initiative
Creatives: James Crossley & Jessica Gunn
Commentaar James Crossley & Jess Gunn:
'The brief for the Eurobest Integrated Competition 2017 was to create a campaign for HeForShe Arts Week London. To raise awareness of the issue of gender inequality, encourage attendance and increase engagement, resulting in direct donations. Essentially transforming a zero pound budget into something meaningful for everyone involved. Based on the insight that our first names allow for unintentional inequality, we created Donate Your Name: a silent yet highly visible protest against gender inequality.'
4. Team Robin & Ysabelle
PORTFOLIO: www.ysabellerobin.nl
Case: Data for Data by Vodafone| Young Talent ADCN
Opdrachtgever: ADCN voor Vodafone
Creatie: Robin Poelmann & Ysabelle Tierie
Huidig bureau: DDB & Tribal Amsterdam (werk gemaakt bij TBWA\ Neboko)
Commentaar: Robin Poelmann & Ysabelle Tierie:
'Dit jaar zien we in onze inzending voor ADCN Young Talent en de Gouden Zaag een aardige mogelijkheid voor de toekomst. Data for Data by Vodafone is een case die een steentje bij kan dragen tegen datavervuiling. De casevideo kun je bekijken in ons portfolio.'
5. Team Justin & Wesley
PORTFOLIO: http://cargocollective.com/Kraaienuil/About-Kraai-Uil
Case: Frank Underwood takes over Dutch Elections
Opdrachtgever: Netflix – House of Cards
Creatie: Justin van Creij & Wesley Uyleman
Bureau: Selmore
Commentaar Justin van Creij & Wesley Uyleman:
'Samen met Netflix introduceerde we tijdens de afgelopen kabinets-verkiezingen een nieuwe, onverwachte, lijsttrekker als introductie van het nieuwe seizoen van ‘House of Cards’. Desondanks deze verkiezingen gepaard gingen met veel spanning en de uitslag de toon zou gaan zetten voor de rest van de verkiezingen in Europa werden deze uitingen ontzettend positief ontvangen.'
6. Team Will & Ryan
PORTFOLIO: https://willandryan.com/
Case: Unwavering Will
Opdrachtgever: Under Armour
Creatie Will van der Merwe & Ryan Wolters
CD: Pascal Rotteveel (oud Gouden Zaag-winnaar, red.)
Bureau: Virtue Amsterdam
Commentaar Will van der Merwe & Ryan Wolters:
'Our campaign for Under Armour showed everyone what happens when your will is stronger than your limitations. The campaign got the country to root for para-athlete Fleur Jong during her performance at the World Para Athletics Championships in London. Advertorials over-performed by 423 percent and Vice Sports saw a stunning CTR of more than six percent.'
7. Team Sanne & Elisa
PORTFOLIO: www.sanneelisa.nl
Case: Happy Stories
(films Happy Stories zijn hier te bekijken)
Opdrachtgever: McDonald’s & Ronald McDonald Kinderfonds
Creatie: Sanne Lemmen & Elisa Kraal
Bureau: TBWA\Neboko
Commentaar Sanne Lemmen & Elisa Kraal:
'Een kind kan zijn ouders nooit missen. Daarom zorgt het Ronald McDonald Kinderfonds ervoor dat kinderen hun ouders dichtbij zich hebben in het ziekenhuis. Om dit te vertellen maakten we samen met vijf kinderen met een bijzonder verhaal, de animatiefilm "Happy Stories". Een animatiefilm gebaseerd op de verhalen én tekeningen van de kinderen zelf.'
Uitrreiking bijwonen op 14 juni incl. gratis talent-sessie en haringparty? Klik hier. De print-editie MT11 van 5 juni 2018 met talent-special en Zaag spread ontvangen? Klik hier.
EERDERE WINNAARS GOUDEN ZAAG:
Pascal Rotteveel & Niels Straatsma, Gijs Sluijters & Joris Tol, Thijs Biersteker & Karian Weijers, Stella Geurtsen & Kris Spapé, Yona Hummels & Stef Jongenelen, Habbekrats (Victor Ponten & Jim Aasgier), Thomas Overweg, Elwin Bes & Emilio de Haan, Pol Hoenderboom & Bart Mol, Bryan Wolff & Daniël Sumarna (2013) en Sharif Abdel Mawla & Michael Middelkoop (2014), Koen Janssen & Bas Janssen (Gebroeders Janssen, 2015), Mees Ubachs & Sharon de Graaf (2016), Bastian Lievers & Tim Blaney Davidson (2017). Lees hier terug over de Zaag en genomineerden talenten van vorig jaar.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- stoelpoten
- leden
- aanstormend talent
- Peter van Woensel Kooy
- Jonge Honden
- Hollandse Nieuwe
- prijs
- haring
- Gouden Zaag
- eindjury
- ADCN
- talent
- haringparty
- oud voorzitter
- Lode Schaeffer
- creatie
- Indie
- IAA
- Golden Saw
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 7 vragen aan Jojanneke Meewis van ASML over employer branding:...
- Belastingdienst wordt niet leuker, wel duidelijker
- DOSSIER DATABASED MARKETING Marketeers op stelling
- “Do Tell" winnaar PIM Marketingliteratuurprijs 2024
- [column] Cringe of cool?
- ACM start waarschuwingscampagne tegen betaalde opzegdiensten
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events