In het wiel... van Bartek Kwapisz (Arval)

In het wiel... van Bartek Kwapisz (Arval)
  • Algemeen
  • 23 jul 2024 @ 10:35
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Marketing en fietsen. Het lijkt een gouden combinatie. Deze zomer kruipt MarketingTribune virtueel in het wiel van gepassioneerde wielrennende of mountainbikende marketeers en vraagt ze het tricot van het lijf. In de 20e aflevering van deze rubriek Bartek Kwapisz van Arval.

Bij wie zitten we in het wiel?

Bij Bartek Kwapisz. Oorspronkelijk kom ik uit het noorden van Polen, maar inmiddels woon ik samen met mijn vrouw en twee dochters in Arnhem. Ik ben marketing director binnen leasemaatschappij Arval, waar ik verantwoordelijk ben voor marketing, communicatie, digitals en duurzaamheid. In mijn vrije tijd houd ik ervan om veel op reis te gaan. Ik ben altijd geïnteresseerd om op zoek te gaan naar nieuwe plekken, niet per se de typische toeristenplekjes.

Waarom racefietsen/wielrennen?

Op 30-jarige leeftijd ben ik begonnen met fietsen. Na vele knieblessures opgelopen te hebben in het verleden, realiseerde ik me dat fietsen misschien wel de meest veilige sport voor mij was. Ik ben zeer competitief aangelegd, dus ik begon meteen wedstrijden te fietsen. Eerst mountainbiken, toen wielrennen en mijn grote liefde: gravelfietsen. Fietsen heeft meerdere voordelen: het houdt je fit, het zorgt ervoor dat ik een goed voedingspatroon aanhoudt en het helpt me bij het ontdekken van vele mooie en schilderachtige plekken. Daarnaast ontmoet je tijdens en door het fietsen veel interessante mensen.

Fiets je alleen of in een groep?

Ik doe het allebei. Beide heeft voor- en nadelen. Ik houd ervan om alleen te fietsen, vooral mentaal is dit heel goed voor me. Het helpt je te ontspannen, je gedachten te heroriënteren en te integreren met de natuur om je heen. Fietsen in een groep is ook leuk omdat het je gemakkelijk meer motivatie geeft. Je kunt met je vrienden kletsen in een mooie omgeving en natuurlijk een beetje wedijveren en racen op sommige beklimmingen.

Luister je onderweg naar muziek, zo ja wat?

Nooit, ik geef de voorkeur aan de geluiden uit de natuur.

Hoe lang fiets je al?

Ik ben 13 jaar geleden begonnen met fietsen en ben sindsdien eigenlijk alleen maar meer gaan fietsen. Ik geloof nog steeds dat ik wereldkampioen zal worden in een van de fietsdisciplines (bijv. gravel) – in mijn leeftijdsgroep uiteraard 😉

Welk merk fiets rijd je en waarom dit merk?

Ik rijd op verschillende merken. Mijn racefiets is Orbea, mijn gravelfiets is Specialized, mijn mountainbike is Canyon. Ik ben niet gehecht aan één merk, omdat ik graag experimenteer en een goed overzicht heb over wat het beste is voor mijn rijstijl en racebehoeften.

Hoe vaak op de fiets per week en hoeveel km gemiddeld per rit?

Mijn wekelijks gemiddelde is 10 uur op de fiets. De afstand varieert, mijn jaarlijkse kilometeraantal komt altijd rond de 10.000km uit.

Wie is je grootse wierheld(in) momenteel en waarom?

Ik ben een grote fan van een paar renners; Tom Pidcock voor zijn universele rijden in vele disciplines en super gekke afdalingen zoals in de Tour de France; Mathieu van der Poel voor zijn explosieve kracht en uithoudingsvermogen die hij laat zien in eendaagse wedstrijden; Tadej Pogacar voor zijn consistentie en uitzonderlijke performance en natuurlijk mijn Poolse collega-renner Michal Kwiatkowski.

Tour de France of Giro? En waarom?

Tour de France. Deze tour is zo legendarisch, met de mooiste routes op de racekalender.

Wat is je devies op de fiets?

Neem de tijd en blijf consistent – het komt hoe dan ook (sprekend over de resultaten tijdens het racen).

Wat is je grootste wielerprestatie tot nu toe?

Ik werd in 2023 17e bij de wereldkampioenschappen gravel in mijn leeftijdscategorie. In hetzelfde jaar werd ik 16e bij de Europese kampioenschappen gravel in België in mijn leeftijdscategorie.

Wat is nog een uitdaging op wielrengebied? Bijv. Mont Ventoux op.

Ik zou graag nog willen meedoen aan de beroemdste gravelrace ter wereld: Unbound in de VS. Daarnaast zou ik heel graag de trans-Alp route op een mountainbike willen rijden en wil ik de beroemdste cols ter wereld beklimmen (ik heb er nog veel over).

Wat is de overeenkomst tussen fietsen en marketing?

Fietsen heeft nog steeds veel marketing nodig. In beide is het belangrijk welk beeld je naar buiten brengt en welke reacties je oproept. Het allebei kunnen doen is ontzettend leuk.

Wat is actueel gaande op marketinggebied voor jouw merk?/

Voor ons merk, Arval, is de connectie met fietsen ook heel groot. We werken samen met de grootste fietsclub van Nederland: Beat Cycling. Het biedt ons een geweldige kans en tegelijkertijd een platform om onze duurzame mobiliteitsproposities te promoten, waaronder onze fietslease-oplossing. Bovendien voeren we gezamenlijke campagnes. Zo loopt momenteel de ‘Beat the traffic’ campagne. Hierin willen we samen met alle deelnemers de kilometers naar de maan afleggen op de fiets. We willen hierbij mensen overtuigen om de auto te verruilen voor de fiets, om files tegen te gaan en de gezondheidsvoordelen van fietsen te benadrukken.

Wat zie je als jouw grootste marketinguitdaging dit jaar en waarom?

Met alle mobiliteitsoplossingen die Arval aanbiedt zijn wij niet alleen een leasemaatschappij. De grootste uitdaging zit hem dan ook in het positioneren van Arval als de meest duurzame en kwalitatieve mobiliteitsaanbieder in Nederland.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken