[column] Vertrouwen

[column] Vertrouwen
  • Algemeen
  • 4 okt 2024 @ 11:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PolitiekMerkenMVOStrategieCreatie

Tijdens het recente verkiezingsdebat tussen Donald Trump en Kamala Harris heeft Trump meer dan 30 onjuiste beweringen gedaan, volgens factcheckers van CNN. Harris kwam er met slechts één onjuiste bewering vanaf volgens CNN, waarbij sommige van haar claims als misleidend kunnen worden beschouwd. Dit leidt tot reflectie op (merk)vertrouwen.

Het debat werd door meer dan 67 miljoen Amerikanen bekeken.

Of je nou Republikein bent, Democraat of gewoon een geïnteresseerde uit Europa, zulke onwaarheden ondermijnen het vertrouwen. In dit geval in de Amerikaanse politiek. Tel daarbij op alle verwarrende nepbeelden die tegenwoordig met AI over ons worden uitgestort en je denkt: wat kan ik nog geloven? Uit het debat tussen Harris en Trump doken direct al fragmenten op bij Arjen Lubach, waarin Trump de opstelling van Wout Weghorst tegen Duitsland kritiseert. Lollig maar weinig vertrouwenwekkend.

Vertrouwen wordt opgebouwd (of afgebroken) via twee wegen: door wat je zelf doet. En door wat je omgeving doet. Om met dat laatste te beginnen: als iemand zonder afdoend bewijs het vertrouwen in jou persoonlijk probeert in te deuken, geldt dat in Nederland als laster. En is strafbaar. Met ‘framen’ zoals je veel ziet in de politiek maar ook steeds vaker in merkenland op social media, is die bescherming lastiger. Zoals Frank Peters in print-editie 12/'24 (dossier 'Vertrouwen', reserveer hier) terecht opmerkt: ‘de omgeving heeft vandaag de macht.’

‘Het risico van de gulden middenweg is dat je een saaie brave Hendrik wordt’

Dus wat kan je dan nog doen om het vertrouwen in jezelf of je merk te beschermen en te vergroten? Kort door de bocht: doen wat je belooft. Op een rechtschapen, sympathieke manier. 'Maak geen claims die je niet waar kunt maken', tipt Margreet Verhoef van de Stichting Reclame Code Commissie. Daar voegen wij aan toe: kies voor 'evolutie' boven 'revolutie'; zoek de gulden middenweg en breng consistente campagnes. Dat wekt vertrouwen. Het enige risico van die middenweg is dat je merk een betrouwbare, maar saaie brave Hendrik wordt - waar niets spannends meer mee te beleven valt. Zonder creativiteit gedijen zelfs de meest betrouwbare merken niet. Dus blijf creatief.

Peter van Woensel Kooy
peter@marketingtribune.nl
plv hoofdredacteur MarketingTribune


Dit is het redactioneel van MT12/'24 - dossier 'VERTROUWEN'

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken