[column] Vertrouwen
- Algemeen
- 4 okt 2024 @ 11:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PolitiekMerkenMVOStrategieCreatie
- 4 okt 2024 @ 11:00
- Peter van Woensel Kooy
Tijdens het recente verkiezingsdebat tussen Donald Trump en Kamala Harris heeft Trump meer dan 30 onjuiste beweringen gedaan, volgens factcheckers van CNN. Harris kwam er met slechts één onjuiste bewering vanaf volgens CNN, waarbij sommige van haar claims als misleidend kunnen worden beschouwd. Dit leidt tot reflectie op (merk)vertrouwen.
Het debat werd door meer dan 67 miljoen Amerikanen bekeken.
Of je nou Republikein bent, Democraat of gewoon een geïnteresseerde uit Europa, zulke onwaarheden ondermijnen het vertrouwen. In dit geval in de Amerikaanse politiek. Tel daarbij op alle verwarrende nepbeelden die tegenwoordig met AI over ons worden uitgestort en je denkt: wat kan ik nog geloven? Uit het debat tussen Harris en Trump doken direct al fragmenten op bij Arjen Lubach, waarin Trump de opstelling van Wout Weghorst tegen Duitsland kritiseert. Lollig maar weinig vertrouwenwekkend.
Vertrouwen wordt opgebouwd (of afgebroken) via twee wegen: door wat je zelf doet. En door wat je omgeving doet. Om met dat laatste te beginnen: als iemand zonder afdoend bewijs het vertrouwen in jou persoonlijk probeert in te deuken, geldt dat in Nederland als laster. En is strafbaar. Met ‘framen’ zoals je veel ziet in de politiek maar ook steeds vaker in merkenland op social media, is die bescherming lastiger. Zoals Frank Peters in print-editie 12/'24 (dossier 'Vertrouwen', reserveer hier) terecht opmerkt: ‘de omgeving heeft vandaag de macht.’
‘Het risico van de gulden middenweg is dat je een saaie brave Hendrik wordt’
Dus wat kan je dan nog doen om het vertrouwen in jezelf of je merk te beschermen en te vergroten? Kort door de bocht: doen wat je belooft. Op een rechtschapen, sympathieke manier. 'Maak geen claims die je niet waar kunt maken', tipt Margreet Verhoef van de Stichting Reclame Code Commissie. Daar voegen wij aan toe: kies voor 'evolutie' boven 'revolutie'; zoek de gulden middenweg en breng consistente campagnes. Dat wekt vertrouwen. Het enige risico van die middenweg is dat je merk een betrouwbare, maar saaie brave Hendrik wordt - waar niets spannends meer mee te beleven valt. Zonder creativiteit gedijen zelfs de meest betrouwbare merken niet. Dus blijf creatief.
Peter van Woensel Kooy
peter@marketingtribune.nl
plv hoofdredacteur MarketingTribune
Dit is het redactioneel van MT12/'24 - dossier 'VERTROUWEN'
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Kamala Harris
- laster
- Arjen Lubach
- dossier
- framing
- reflectie
- verkiezingsdebat
- Frank Peters
- Donald Trump
- blijf creatief
- elections
- rechtschappen
- AI
- Virtus
- merkvertrouwen
- CNN
- Peter van Woensel Kooy
- vertrouwen
- RCC
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [onderzoek] Campagne 'Kom niet naar Den Bosch' werkt...
- Campagne Bridging the Cap steunt jongvolwassenen met kanker
- Donny Roelvink ambassadeur Movember 2024
- Onderzoek: 'Jongeren gevoeliger voor reacties op social dan...
- Ed Stibbe over PIM nominatie 'Duurzame Verleiding'
- Marktplaats wil verkoop tweedehands speelgoed stimuleren
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing