Inspirerende 40: Lego op 1

Inspirerende 40: Lego op 1
  • Algemeen
  • 10 okt 2024 @ 10:34
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Lego is door Nederlanders uitgeroepen tot de meest inspirerende organisatie van 2024, Lush en Ikea op eindigden respectievelijk op de tweede en derde plek.

Hema maakt de opvallendste sprong in de ranglijst en is de snelste stijger. Verder blijkt uit het 14e onderzoek van de Inspirerende 40 dat het aantal B Corps in de top 40 toeneemt tot 40%, terwijl 60% van de organisaties wordt gekwalificeerd als impactorganisatie. Too Good To Go, de nummer één van de afgelopen vijf jaar, kreeg dit jaar een bijzondere eer als eerste organisatie in de nieuwe categorie "Greatest Of All Time" (G.O.A.T.).

In 2024 neemt Lego de leiding over van Too Good To Go als meest inspirerende organisatie. Het merk scoort meer dan 5% hoger in inspiratiewaarde en wordt geprezen om zijn innovatie, trendsettend karakter en het vermogen om mensen op nieuwe ideeën te brengen. Deze eigenschappen sluiten naadloos aan bij de missie om "de bouwers van morgen te inspireren en ontwikkelen". Innovatie staat centraal bij Lego, met productinnovaties zoals Lego gaming, Netflix-series en de recente samenwerking met Formule 1, die de creativiteit blijven stimuleren.

Too Good To Go heeft van 2019 tot 2023 de lijst aangevoerd als meest inspirerende organisatie. Dit jaar wordt het bedrijf bekroond met de speciale titel G.O.A.T. als eerbetoon aan de impact die het heeft gemaakt. De organisatie blijft volgens de jury ‘uitblinken in duurzaamheid en het creëren van een betere wereld, maar neemt nu een ereplaats in, buiten de reguliere lijst.’

Het thema van de Inspirerende 40 2024 is ‘door de barrière’. Want in 2024 valt op dat inspirerende organisaties niet alleen duurzaam zijn, maar ook steeds meer focussen op betaalbaarheid. Sinds 2015 groeit de trend van 'business for good' gestaag. Dit is te zien in de toename van B Corps in de Inspirerende 40 (met 23% naar 40% van de lijst) en de groei van impactorganisaties, die inmiddels 60% van de lijst uitmaken. Bedrijven als Follow The Money, Vinted en Happy Soaps zijn duidelijke voorbeelden van deze beweging.

De Inspirerende 40, een jaarlijks onderzoek uitgevoerd door Synergie in samenwerking met Dynata en DATAIM, brengt in kaart welke organisaties de meeste inspiratie bieden aan Nederlandse consumenten.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken