Netto-omzet van Action tikt in 2024 €13,8 miljard aan

Netto-omzet van Action tikt in 2024 €13,8 miljard aan
  • Food-en-retail
  • 30 jan 2025 @ 11:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Winkelen

Non-food discounter Action maakte vandaag de omzetontwikkeling voor 2024 bekend. De netto-omzet groeide naar € 13,8 miljard, dat is een stijging van 21,7% ten opzichte van 2023. De like-for-like* omzet (exclusief nieuwe winkels) groeide met 10,3%. Wekelijks bezoeken 18,7 miljoen klanten een Action-winkel.

De LFL-omzet onstond volgens de retailketen doordat meer klanten de bestaande winkels bezochten. Dit onderstreept naar eigen zeggen het belang van Action als de winkel waar klanten hun dagelijkse benodigdheden kopen. In 2024 voegde Action ook 352 winkels toe, waardoor het jaar afgesloten werd met een totaal aantal van 2.918 winkels in twaalf Europese landen. Gemiddeld bezoeken 18,7 miljoen klanten wekelijks een Action-winkel. 

In het vierde kwartaal van 2024 bleef Action prijsvoordeel doorgeven aan klanten door meer dan 650 productprijzen te verlagen. Dit kernprincipe van Action heeft geleid tot een aanzienlijke klantengroei. In 2024 werd de omzetgroei van Action uitsluitend gedreven door volume. 

Hajir Hajji, ceo van Action (foto boven): 'In 2024 verwelkomden we gemiddeld 18,7 miljoen klanten per week, 3,4 miljoen meer klanten dan het jaar ervoor. Zo'n klantengroei is enkel mogelijk met onze sterke formule en geweldig teamwork. Bij Action komen onze klanten echt op de eerste plaats! Dit maakt mij zowel trots als dankbaar en ik wil graag al mijn collega's bedanken voor hun geweldige inzet. Het maakt ook dat ik uitkijk naar dit jaar, omdat we van plan zijn om klanten te verwelkomen in twee nieuwe landen, Zwitserland en Roemenië. 2025 wordt het eerste jaar dat we twee nieuwe markten in één jaar betreden.' 

In de eerste helft van 2025 is Action van plan zijn eerste winkels te openen in Zwitserland, zowel in de Duitssprekende als Franssprekende regio, gevolgd door de opening van de eerste Action-winkel in Roemenië in het najaar. 

Groei als werkgever 
De ontwikkeling van Action leidt tot een aanzienlijke groei van het aantal collega’s in dienst. In 2024 heeft Action 10.641 nieuwe banen toegevoegd, vergeleken met 8.988 nieuwe banen in 2023. Het bedrijf heeft nu in totaal 79.681 collega's in dienst met 151 nationaliteiten. 

Action investeert sterk in ontwikkelingsmogelijkheden. Vorig jaar kregen 3.507 collega’s een promotie naar een nieuwe functie, vergeleken met 3.183 in 2023. Hierdoor kan Action expertise en ervaring behouden, waardoor de Action-cultuur wordt versterkt terwijl onze collega’s profiteren van de mogelijkheid om meer verantwoordelijkheden op zich te nemen. 

Action heeft het Action Scholarship Fund opgericht om collega’s te helpen een deel van de opleiding van hun kinderen te financieren. Het fonds staat open voor alle Action-medewerkers. In 2024 steunde Action 179 Action-families in zeven landen met beurzen voor onderwijskosten, zoals collegegeld, bijlessen en leermiddelen.  

Vooruitgang Action Sustainability Programme 
Action meldt aanzienlijke vooruitgang geboekt te hebben met het Action Sustainability Programme. Het bedrijf breidt onder meer zijn bestaande Fairtrade-samenwerking uit en is de eerste internationale retailer die de Living Income Reference Price voor cacao gaat betalen voor alle eigen chocolademerken van Action (zoals Choco Moments). De vereiste investering zal de bestaande Fairtrade-bijdrage van Action aanzienlijk verhogen. Action neemt alle extra kosten op zich, dus consumentenprijzen worden hierdoor niet beïnvloed. 

Action verkoopt al sinds 2022 Fairtrade gecertificeerde chocolade voor al zijn eigen chocolademerken. Dit zorgt ervoor dat boeren kunnen investeren in bijvoorbeeld duurzamere landbouwmethoden. Door de bestaande samenwerking uit te breiden en de komende drie jaar een premie voor leefbaar inkomen te betalen, richten Action en Fairtrade een nieuw 'Action x Fairtrade Cocoa Fund' op. Het fonds, dat is opgezet om boeren en hun gezinnen van twee cacaocoöperaties in de Ivoorkust te helpen een leefbaar inkomen te verdienen, zal bijvoorbeeld onderwijsmogelijkheden financieren. 

Action zal op 20 maart 2025 zijn Annual Update publiceren, een uitgebreide update inclusief de voortgang van het Action Sustainability Programme, besluit Hajji.
(PvWK | beeld: Action) 

Over Action
'Action, de non-food discounter, verwelkomt elke week meer dan 18,7 miljoen klanten in meer dan 2.918 winkels in 12 Europese landen. Klanten houden van Action vanwege ons assortiment van 6.000 producten in 14 categorieën, van alledaagse benodigdheden tot producten die het dagelijks leven gemakkelijker of een beetje leuker maken – altijd tegen de laagste prijs. Elke week introduceren we 150 nieuwe producten om ons assortiment relevant te houden. Met meer dan 79.600 collega's met 151 nationaliteiten werken we voortdurend aan het verbeteren van de kwaliteit van onze producten en duurzaamheid. Onze belofte: kleine prijzen, grote glimlach. Meer info: Company.action.com.'

(bron: Action)

* LFL - de afkorting 'like or like' betekent het vergelijken van omzet, marge, etc. dus ontwikkelingen over een bepaalde periode ten opzichte van een vergelijkbare periode een  jaar eerder waarmee je ook de expansie door nieuwe vestigingen uitsluit, red.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken