Programma CreativeNL SXSW 2025: focus op kansen en bedreigingen IX

Programma CreativeNL SXSW 2025: focus op kansen en bedreigingen IX
  • B2b
  • 21 feb 2025 @ 07:47
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Met het programma Immersive Dreams & Nightmares zoomt CreativeNL tijdens SXSW dit jaar in op de potentiële impact van Immersive Experiences (IX).

De Nederlandse creatieve industrie trok vorig jaar tijdens het creative tech festival SXSW in Austin, Texas, naar eigen zeggen veel aandacht met immersive experiences. Dit jaar borduurt ze daarop voort met zes Nederlandse immersive experiences en andere sprekers, die geselecteerd zijn voor het hoofdprogramma van SXSW.

Immersive Experiences (IX) spelen een rol in ons leven zoals virtuele werelden, 360 graden beeld en geluid, augmented reality, chatbots, interacterende animatie en games – al dan niet aangejaagd door AI. IX worden gezien als werelden waarbij digitaal en fysiek naadloos samenvloeien, die een grote weerslag zullen hebben op het dagelijks leven.

Het programma van CreativeNL van vrijdag 7 tot en met maandag 10 maart 2025 bestaat uit het tweeluik ‘Immersive Dreams: Step into the Future of Immersion with International Curator Nathalie van Sasse van Ysselt’ en ‘Immersive Nightmares: On Neurotechnology and the Future of Privacy’ (inclusief nieuw onderzoek van het Rathenau Instituut), een rondetafelsessie met actuele internationale topics, meerdere ‘immersive mornings’ en een wrap-up voor de Dutch Wave en internationale contacten.

Bekijk het volledige programma hier.

Maarten Schram, Projectleider SXSW namens CreativeNL: ‘Temidden van alle politieke reuring staat ons programma als een huis, maar dit jaar zonder eigen ‘huis’. In plaats daarvan hosten we samen met IX-voorloper Québec, Canada enkele panels en netwerkmomenten in het Fairmont Hotel (waar ook heel veel ander IX-werk te zien is) en zijn we te gast bij creative agency Preacher, dat sinds kort ook een vestiging in Nederland heeft. De missie is ook wat kleiner, dat vinden we gepaster gezien het huidige politieke klimaat. Het maakt ons tegelijkertijd flexibeler tijdens SXSW, waar normaal al zoveel gebeurt, maar nu nog meer met alle nieuwe, spannende technologie en serieuze maatschappelijke issues die er zijn.’

Simone van Bennekom, Hoofd CreativeNL: ‘Met de Immersive Dreams & Nightmares sessies willen we vooral laten zien wat volgens Nederland de mooiste kansen en – helaas – bedreigingen zijn van nieuwe digitale immersive ervaringen. En we organiseren een ronde tafel-sessie met CIIIC, dat als doel heeft het internationale perspectief te betrekken bij belangrijke thema’s in de gemeenschap zoals publieke waarden (privacy, digitale inclusie et cetera), talentontwikkeling en samenwerking.’

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken