Bavaria en carnaval, waarom ze altijd een campagnehit lijken te scoren

Bavaria en carnaval, waarom ze altijd een campagnehit lijken te scoren
  • Media
  • 28 feb 2025 @ 11:10
  • Link
  • Imke Walenberg
    Imke Walenberg

    Hoofdredacteur Online
    MarketingTribune
  • Marketing

Vanuit Bavaria is het doel om ‘het feest der feesten’ ieder jaar een stukje mooier, beter en fijner te maken. Dit jaar doen ze dat voor het achtste jaar op rij in samenwerking met creatief lead agency Fama Volat.

Bavaria weet elk jaar een sterke carnavalscampagne neer te zetten met hun vertrouwde formule: humor, muziek, een limited edition product en een slogan die inspeelt op verbroedering. Dat werkt, maar het risico bestaat misschien dat het op den duur voorspelbaar wordt. Wat als Bavaria bijvoorbeeld meer experimenteert met digitale activaties, nieuwe samenwerkingen of een onverwachte invalshoek? Want zolang carnaval blijft vernieuwen, zou Bavaria dat ook moeten doen?

Carnaval: Fantastisch, maar ook een uitdaging

Dennis van de Sande, Senior Brand Marketeer Royal Swinkels en vanuit Bavaria betrokken bij de campagne, benadrukt dat carnaval populairder dan ooit is. 'Dat is geweldig, maar de overvolle kroegen en pleinen brengen ook uitdagingen met zich mee. Vrijwilligers, kroegeigenaren en feestvierders krijgen steeds meer te maken met drukte en logistieke uitdagingen. Voor ons een inzicht om iets mee te doen.'

Dennis van de Sande

Omdat dit probleem nooit helemaal op te lossen is—en misschien ook niet hoeft, want een beetje drukte hoort erbij—zocht Bavaria een creatieve aanpak. De oplossing? Een samenwerking met Lamme Frans en de carnavalskraker Maak je niet druk. De boodschap is simpel: geniet volop, ook als het volle bak is.

Deze boodschap wordt breed verspreid in carnavalvierend Nederland via onder andere abri’s, social media, online video, Omroep Brabant, retail media, addressable TV, DOOH en Spotify Ads. Daarnaast opende Bavaria op 24 februari 2025 Café d’n Volle Bak—de allerkleinste kroeg van Nederland. Op slechts één vierkante meter konden bezoekers ervaren hoe het is om een biertje te bestellen tussen muziek, confetti en slingers.

Succesvolle aanpak, maar wat brengt de toekomst?

De campagne boekt succes: Maak je niet druk heeft na 1,5 week al bijna 300.000 YouTube-views verzameld en staat op #5 in de iTunes 100 voor Nederland. Daarnaast stromen video’s binnen van feestvierders die losgaan op het nummer, draaiorgels die de melodie oppikken en geslaagde optredens van Lamme Frans. Ook Café d’n Volle Bak kreeg veel media-aandacht en werd goed ontvangen op social media.

Bavaria laat zien dat ze carnaval nog steeds snappen en feilloos aanvoelen wat werkt. Maar hoe kunnen ze in de toekomst blijven verrassen? Misschien door meer te experimenteren met digitale activaties, onverwachte samenwerkingen of vernieuwende formats. Want zolang carnaval blijft evolueren, kan Bavaria niet achterblijven.

 



Imke Walenberg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken