Van Countrybranding naar Countrybanning

- Algemeen
- 21 feb 2025 @ 10:50
- Link
-
Leo van Sister
Merkcommissaris
De Merkcommissarissen® - Buitenland
- 21 feb 2025 @ 10:50
- Leo van Sister
Trump weet dat hij nog maar vier jaar aan de macht is en verrast vriend en vijand met een lawine van zeer veel, vaak bizarre decreten. Daarbij schuwt hij het niet om landen te confisqueren. Of tenminste, landen als geheel te straffen voor hun houding tegenover de supernatie USA. Een clash tussen landen is het gevolg. Wat doet dat met het imago van die landen?
Wat is eigenlijk een decreet?
Een presidentieel decreet, ook wel bekend als een "executive order," is een bindende aanwijzing die de president van de Verenigde Staten aan overheidsinstanties kan geven over hoe ze beleid moeten uitvoeren.
Hoewel een presidentieel decreet kracht van wet heeft, is het geen wet op zich en kan het niet gebruikt worden om extra geld toe te wijzen aan overheidsinstanties zonder goedkeuring van het Congres. De waarde van een presidentieel decreet ligt in de mogelijkheid van de president om snel en direct beleid te beïnvloeden zonder tussenkomst van het Congres.
Nu het congres als ook de senaat in meerderheid aan de zijde van Trump staan en nauwelijks tegenwerpingen hebben, kan Trump onverminderd zijn gang gaan en jaagt vrijwel de hele wereld in de gordijnen. Ook Europa wordt aan de kant gezet door de dealmaker in het Witte Huis.
Bron: Wikimedia Commons
Ban USA
Je hebt landen en gebieden die afwachtend zijn zoals het grootste deel van Europa en die pas reageren als het kwaad bijna geschied is en je hebt landen die een “eye for an eye” strategie hebben. Hoge import heffingen opgelegd door USA aan landen als Canada, Mexico en China lokten vrijwel meteen een tegenreactie uit. n de zin dat USA producten en diensten ook meteen hoge importheffingen om de oren kregen. Dat is kordaat handelen en voedt het imago van dat land. Iets dat overigens niet gunstig is voor de consument die uiteindelijk de hogere prijzen mag betalen.
In Canada, wat heel lang een zeer bevriende buurman was en waar heel veel economisch verkeer mee is, is de stemming plotsklaps veranderd naar ban Amerika. Reisbureaus klagen dat vele duizenden vakantietrips van Canada naar de USA al zijn geannuleerd.
Bij grote sportwedstrijden in Canada, waar tegen een USA team wordt gespeeld, wordt het Amerikaanse volkslied hevig verstoord. In de supermarkten gaat het nog verder, daar worden producten uit Amerika of geweerd of op de impopulaire onderste shelf gelegd.Er draaien in sommige gevallen zelfs advertenties die je aanraden om vooral geen Amerikaanse producten te kopen.
Het is duidelijk dat Amerika het helemaal verbruid heeft bij de Canadezen. Deze politieke en economische botsing tussen de twee grootmachten zal diepe wonden achterlaten.
Make sure that the products are Canadian; zie: Grocery stores help shoppers buy local but expert says U.S. boycott likely won’t last - Okanagan | Globalnews.ca
Countrybranding
De USA werd tot voor kort gezien als een economisch sterk en succesvol land. Een land wat vooral staat voor vrijheid en democratie. Maar ook een land wat op tech-gebied voorloopt met innovaties (Silicon Valley). Anderzijds is het een grootheid in de wereld van entertainment met muziek, films en streaming. En is gekend als een land met een zeer rijke en gevarieerde natuur. Een land om trots op te zijn en dat zijn de meeste Amerikanen dan ook. Ware patriotten.
Bron: Wikimedia Commons
Het land Canada staat momenteel vooral te boek als een erg mooi land met vriendelijke en open minded bewoners die samen een inclusieve samenleving vormen. Anders dan Amerika is Canada ook erg milieubewust.
Canada heeft dan ook een fraai brand statement:
In een wereld die ons het gevoel geeft gevangen te zitten, helpt de openheid van Canada ons los te komen. Het is Canada's unieke mix van openheid, open ruimtes, open harten en open geesten, die de ruimte biedt voor groei en verrijking.
Imago USA kantelt, maar zal uiteindelijk schade oplopen
Canada importeert jaarlijks voor zo’n 365 miljard dollar uit Amerika. Ter illustratie vanuit Nederland wordt slechts 5 miljard geïmporteerd. Van Canada naar Amerika wordt zo’n 450 miljard geëxporteerd. Dus er staat zeer veel op het spel.
De houding tegenover Amerika is dankzij de decreet kanonnades van Trump snel en flink negatief veranderd. Het altijd zo machtige en economische Amerika, waar je in tijden van oorlog altijd op kon rekenen, heeft zichzelf als onbetrouwbare, brute en greedy grizzly neergezet en dat is in termen van countrybranding iets wat je niet snel meer zal kunnen veranderen.
Dat de houding tegenover Amerika aan het kantelen is blijkt ook uit het feit dat APB, de grootste pensioenbeheerder in ons land, uit grote beursfondsen als Tesla, Meta en Alphabet is gestapt.
Op korte termijn zullen er ongetwijfeld economische voordelen voor het land en de Trump familie aan vastzitten. Voor de lange termijn zal de USA veel moeten investeren in het merk om weer gezien te worden als een betrouwbare vriend. Sommigen vragen zich zelfs af of de democratie momenteel ten grave gedragen wordt.
Werk aan de winkel voor Countrybranding.
-
Leo van Sister
- Werkt bij: De Merkcommissarissen®
- Functie: Merkcommissaris
- Website:https://demerkcommissarissen.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Valentijn-inhakers 2025 maar dan net even anders
- Nieuw onderzoek naar merkwaarde als aanjager van commercieel...
- Veranderingen in Google Ads policy gaat promotie illegale...
- 'Live Happy' van TUI meest herkenbare soundlogo Nederlandse...
- 'Vakmensen worden de rijken van de toekomst'
- Vakantieplatforms populair: € 32,3 miljard aan boekingen in...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day