OOH-markt groeit in 2024 met 8%
- Media
- 21 feb 2025 @ 14:37
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 21 feb 2025 @ 14:37
- Sjaak Hoogkamer
De Out of Home-markt (OOH) heeft 2024 afgesloten met een groei van 8% waardoor de omzet uitkwam op een recordhoogte van € 302 miljoen.
Dat is ruim € 23 miljoen meer dan in het jaar ervoor. De groei van de markt komt bijna geheel voor rekening van de bestedingen aan digitale buitenreclame (+14%). De traditionele vormen zagen de omzet met 2% toenemen.
In 2023 was het aandeel van digital met 52% voor het eerst groter dan traditioneel en in 2024 zette die trend zich door. Inmiddels gaat 59% van de OOH-bestedingen naar digital. Daarbinnen is 26% gereserveerd voor het ‘programmatic’ inkopen.
Omzet OOH 2023/2024 naar digitaal en traditioneel
Bron: Outreach
Het vierde kwartaal was in termen van omzet net als vorig jaar het beste kwartaal voor OOH in 2024. De omzet bedroeg net als in 2023 € 95 miljoen. De reden van deze 0-groei is de grote daling van de bestedingen van de overheid en politieke partijen. In Q4 van 2023 waren die zeer hoog in verband met de Tweede Kamerverkiezingen. Het tweede kwartaal van 2024 liet de grootste groei zien met16% ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet in Q2 bedroeg € 77 miljoen.
Unilever was net als vorig jaar de grootste OOH-adverteerder, gevolgd door Odido en McDonald’s. Retail was de grootste branche met een aandeel van 19%.
Omzetontwikkeling OOH 2019-2024 (€ miljoen)
Bron: Outreach
Over lange termijn is te zien dat de OOH-markt flink is hersteld na de coronadip in 2020. De bestedingen zijn inmiddels meer dan verdubbeld. Een tweede ontwikkeling is de opmars van digitaal, die in de periode 2020-2024 is verdrievoudigd met inmiddels een aandeel van 59%.
Volgens Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach en CEO van JCDecaux, komt de groei van de bestedingen vooral door de verdere professionalsering en digitalisering van de OOH-markt. ‘Adverteerders ontdekken steeds meer de mogelijkheden van digitaal op straat en massabereik in openbare ruimte. De digitale transitie is daar in volle gang en creëert steeds weer nieuwe mogelijkheden. Het bereik wordt nauwkeurig in kaart gebracht door BRO Next, dat we in het voorjaar van 2024 aan de markt hebben gepresenteerd.’
Nieuw in de tellingen voor de OOH-markt is de ontwikkeling van het aantal schermen of vlakken. Hierbij wordt allereerst een onderscheid gemaakt naar traditioneel en digital. Binnen traditioneel wordt gekeken naar groter en kleiner dan twee vierkante meter. Bij digital gaat het om groter of kleiner dan 86 inch. In totaal gaat het om zo’n 93.000 schermen en vlakken waarvan het merendeel bestaat uit traditionele vlakken kleiner dan twee vierkante meter. Eind 2024 bedroeg het aandeel voor deze vlakken 87%. Een jaar geleden was dat 89%. Er was een verschuiving te zien van 2% richting de kleine digitale vlakken waarmee dat aandeel op 11% kwam. Voor de overige twee categorieën resteert een aandeel van elk 1%.
Het aantal vlakken/schermen is in 2024 min of meer gelijk gebleven. De transitie is zichtbaar in de vervanging van traditioneel (met een afname van 2% van het aantal vlakken) naar digitaal, waar 17% meer schermen zijn geteld.
Foto: bovenaan artikel Ocean
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- OOH-markt groeit in 2024 met 821-02-2025
- KFC kiest Abovo Maxlead 20-02-2025
- Van Den Ende vs Big Tech: 'overname... 17-02-2025
- Onderzoek: Podcast verschuift naar... 17-02-2025
- Audioreclame: adverteerders... 13-02-2025
- [marketeer 216] Annette Reijersen... 07-02-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day