[Onderzoek] Marketeers balanceren tussen AI en authentieke merkbeleving

[Onderzoek] Marketeers balanceren tussen AI en authentieke merkbeleving
  • Algemeen
  • 25 feb 2025 @ 09:05
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Marketingprofessionals willen het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) en automatisering uitbreiden, terwijl ze tegelijkertijd streven naar meer merkgerichte en gepersonaliseerde content. Het benutten van AI voor personalisatie wordt gezien als een van de grootste uitdagingen in de huidige dynamische markt. Dit blijkt uit het nieuwste rapport van HubSpot, The State of Marketing 2025.

Voor Nederlandse marketingleiders staat de integratie van AI in hun marketingstrategieën bovenaan de agenda voor 2025, gevolgd door het vergroten van de klantbetrokkenheid. Een meerderheid van de Nederlandse respondenten (54%) geeft aan dat marketing in de afgelopen drie jaar meer is veranderd dan in de vijftig jaar daarvoor, met AI als belangrijke drijfveer. Wereldwijd meldt 92% van de respondenten dat AI hun werkzaamheden heeft beïnvloed, waarbij ruim een derde deze impact als significant beschouwt. Tegelijkertijd voelt de helft (50,2%) van de marketingleiders zich overweldigd door de dagelijkse AI-mogelijkheden, maar toch staat AI-integratie op een gedeelde tweede plaats van hun prioriteitenlijst voor 2025.

Focus op merkwaarden en personalisatie

Met de opkomst van AI voelen marketingleiders een grotere noodzaak om de unieke identiteit van hun merk te benadrukken. In het afgelopen jaar heeft 31,5% van de marketeers meer focus gelegd op content die merkwaarden en maatschappelijke verantwoordelijkheid benadrukt. Ongeveer 21,3% beschouwt dit als de belangrijkste huidige trend. Daarnaast streven marketingleiders naar een zo persoonlijk mogelijke klantbenadering; bijna allemaal (97%) erkennen ze dat gepersonaliseerde benaderingen het meest effectief zijn en positief bijdragen aan de omzet. Uitdagingen hierbij zijn onder meer de terughoudendheid van consumenten om persoonlijke gegevens te delen (23,9%), de vaak lage kwaliteit van beschikbare data (18,3%) en strengere privacyregels (17,8%).

Sociale media: Facebook blijft dominant

Het rapport toont ook aan dat millennials de belangrijkste doelgroep vormen, met 82,7% van de marketeers die zich op deze generatie richt. Dit is aanzienlijk meer dan de focus op Generatie X met 39% en Generatie Z met 25,4%. Facebook is ondanks een ouder publiek met 53,8% nog steeds het belangrijkste socialmediaplatform voor marketingactiviteiten. TikTok, populair onder Generatie Z, staat op de vijfde plaats met 27,4%, na Instagram (52,8%), YouTube (48,2%) en LinkedIn (39,2%).

AI biedt kansen voor creatieve marketing

Julia Pilkes, Senior Director EMEA Marketing bij HubSpot, stelt: '2025 is een interessant jaar voor marketing. AI en automatisering spelen een belangrijke rol, maar niet zozeer in het vergroten van de traffic, meer in het versterken van persoonlijke benadering van doelgroepen en het uitdragen van merkwaarden.' Ze voegt toe dat er voor marketeers grote kansen liggen om AI in te zetten voor taken die geautomatiseerd kunnen worden, waardoor er meer tijd en ruimte ontstaat voor het creëren van content die de merkwaarden en maatschappelijke verantwoordelijkheid overtuigend overbrengt.

Tamara de Vos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken