[Interview] Steven Kop van Creatieve Koppen

  • B2b
  • 29 jun 2016 @ 09:00
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • InterviewZakelijkInnovatie

Creatieve Koppen is een bureau dat zich richt op het vernieuwen van haar opdrachtgevers. Binnenkort lanceren ze een online platform waarmee ze wereldwijd bedrijven willen helpen. Oprichter Steven Kop: ‘Concreet focussen wij ons op innovatie en concept ontwikkel trajecten. Onze basis is dat wij veel weten over het menselijk brein en wat de echt redenen zijn hoe je mensen en ook organisaties creatiever en dus innovatiever krijgt. Deze aanpak zetten wij in om uitdagingen te kraken, mensen op te leiden en innovatie binnen organisaties te structureren. Dit doen wij al 6 jaar.’

Kop vervolgt: ‘We zien dat de markt steeds vaker duidelijk voor ogen heeft wat een concept is en wat dit betekent. En dat er bureaus zijn die onafhankelijk van de uitvoer toffee concepten bedenken die heel goed passen. Wij zijn ook veranderd. We hebben geleerd dat onze eigen propositie sterker moest zijn, ons verhaal was onduidelijk en niet concreet genoeg. We kregen opdrachten omdat we nieuw waren. Dat is nu echt wel anders. Oké, we hebben nog steeds nieuwe producten, maar we hebben nu ook ervaring. Van grote organisaties tot kleine ondernemingen. Allemaal bedrijven met ambitie. Bedrijven die samen met hun mensen of hun doelgroep willen vernieuwen/innoveren. Daar halen wij onze kracht uit.’

Wat is je achtergrond?
‘Ruim 6 jaar geleden heb ik Creatieve Koppen opgestart met de gedachte om kennisbedrijven te helpen productiever te maken door juist te focussen op creativiteit. Hiervoor heb ik bij een aantal zeer interessante bedrijven gewerkt rondom het thema ‘Het nieuwe werken’, waarbij het doel het vergroten van de productie is. De focus met Het nieuwe werken is techniek, kantoor en mens. Iets dat binnen organisaties verdeeld is qua aandachtsgebieden maar wel in balans gehouden moet worden. Bedrijven worden primair gestuurd op productiviteit. Logisch natuurlijk. Zeker in een tijd van crisis zijn de meeste bedrijven terug aan het gaan naar de basis, de kern. Meer omzetten, minder kosten, meer marge. Hierbij vergeten veel bedrijven om ook te blijven innoveren. Innovatie is net als productiviteit een belangrijke motor van een onderneming. Nieuwe producten, procesvernieuwingen, zorgen juist voor een boost van nieuwe maar ook van bestaande producten. De meest succesvolle bedrijven investeren juist meer in crisistijd aangezien dat juist dan goedkoper is. Verder zien wij dat de markt juist nu aan trekt met bedrijven die door hebben dat ze niet stil moeten staan en beseffen zich dat het nog niet een van de kernactiviteiten is. Hier zetten wij ons voor in. Wij helpen organisaties met het boosten van de kernactiviteit en het innoveren samen met eigen koppen, klanten of zelfs met wilde koppen. ‘ 

Wat doet Creatieve Koppen precies?
‘We zijn gevestigd in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. We zijn nu met een team van 6. Samen met nog 10 flexibele maar wel vaste partners voeren we onze projecten uit. In de kern kennen wij alleen regisseurs en producenten. Producenten zorgen voor opdrachten, budget, planningen. Regisseurs zorgen dat het beste resultaat behaald wordt binnen de kaders die de producent vastgesteld heeft. Tevens stuurt de regisseur het team aan voor het leveren van het eindresultaat.

De meeste bedrijven zijn goed in het leveren van productie. Dat wil zeggen dat je doet waar je voor betaald wordt. Je wordt productiever als je meer aantallen weet te produceren in dezelfde tijd of als je hier minder voor hoeft in te kopen. Productiever wordt je voornamelijk door te focussen op minder fouten maken en zaken zo te structureren dat het herhaalactiviteiten worden. Creativiteit, dit is nodig om innovatief te zijn, is eigenlijk het tegenovergestelde van productiviteit. Je moet voor creativiteit juist dingen anders doen. Je moet juist fouten maken. Het wil niet zeggen dat je hier veel tijd of ongestructureerd proces van moet moeten. Juist niet. Ook is het juist niet de bedoeling om het creatieve vermogen bij slechts een paar medewerkers neer te leggen. Innovatie moet gedragen worden door de gehele organisatie en moet een duidelijke structuur krijgen. Het heeft een klimaat van innovatie nodig. Dat is wat ons betreft de meest effectieve en efficiëntste manier om te innoveren. Dit geldt voor ieder bedrijf.’

Jullie willen dus creativiteit en innovatie beschikbaar maken?
‘Ja. Vroeger was onze BHAG (Big Hairy Audacious Goal): “Creativiteit en innovatie beschikbaar maken voor ieder bedrijf in Nederland’. We merkten dat dit ons nog niet voldoende inspireerde. We waren er al mee bezig en het vervulde niet wat we echt wilden. We zijn ambitieuzer dan dat. Daarom hebben we besloten onze focus te vergroten. Dit is eruit gekomen: “Creativiteit en innovatie beschikbaar maken voor ieder bedrijf in de wereld.” Immers, als wij bedrijven adviseren om te innoveren samen met medewerkers en klanten dan moeten we dat ook zelf doen.’

Hoe doe je dat vanuit de Van Nelle fabriek de wereld inspireren?
‘Oké, dat betekent nogal wat. Dat kunnen we met onze mensen in Nederland niet aan. Daarom hebben we besloten om te starten met een nieuw businessmodel naast diensten. Nog dit jaar lanceren we een platform waarmee we in een vette game, creatieve en innovaties processen gaan begeleiden. Dit is een innovatieve manier om te innoveren. Deelnemers gaan anoniem het platform in, worden in teams gezet en gaan in een week of een aantal weken gescript een proces door en gaan in teamvorm concepten bedenken. Het platform is tijd en plaats onafhankelijk en is gebaseerd op de laatste wetenschappelijke kennis over het brein. We zijn nu keihard bezig om het platvorm te bouwen. Dit doen we met een aantal partners. We werken nu al met 8 bedrijven samen om dit platform te gaan realiseren. Dit is een flinke omslag voor ons bedrijf en uiteindelijk voor ons business model. Bedrijven kunnen zich nog steeds aanmelden en daarmee het platform naar hun handzetten.’

Welke doelgroep hebben jullie in het vizier?
‘Onze doelgroep kenmerkt zich als bedrijven die willen vernieuwen. Het zijn typisch bedrijven die nog niet gestructureerd aan innovatie doen. Zij hebben behoefte om concreet een case te kraken of een proces in te richten om innovatie te laten slagen. We gaan graag met bedrijven aan de slag met een concrete case om hen echt verder te brengen. We zijn flexibel en proberen geleerde lessen vanuit de cultuur van onze klanten te gebruiken. Uiteraard voegen we continue ons advies in. Soms moeten we hier wel wat beren van de weg van halen. Hier zijn we niet bang voor. We maken namelijk samen met onze klanten altijd een BHAG. Dat rechtvaardigt het nemen van beslissingen om dichter bij het doel te komen. Wij werken alleen voor bedrijven die open staan voor de manier om innovatie en conceptontwikkeling samen met de eigen mensen en zelfs met de doelgroep te doen. Daar zit onze kracht. Dit zijn overigens geen processen die lang hoeven te duren.’

Wat moet er veranderen in organisaties?
‘We zien dat veel mensen geloven dat er bij een probleem/uitdaging ook maar één juist antwoord past. Bedrijven ervaren dat dit het geval is meestal door tijdsdruk. Dus er is te weinig tijd en schiet hun hoofd direct in een modus om op basis van ervaring een idee als het juiste idee door te drukken omwille van de tijd. Wiskundig gezien kan dit het juiste idee zijn maar de kans is wel erg klein. Onder tijdsdruk is ons brein geneigd snel te convergeren. Vooral mannen zijn hier goed in. Vrouwen zijn over het algemeen beter in het divergeren. Er het met anderen over te hebben en verschillende opties aan te horen. Mannen zijn daarentegen sneller in het nemen van beslissingen. Gecombineerd is dat een goede aanpak. Eerst het probleem duidelijk krijgen, dan divergeren en verschillende opties hebben, vervolgens tot slot het beste idee selecteren en realiseren. In onze processen sturen wij erop dat je minimaal 300 ideeën nodig hebt om tot één goed resultaat te komen. Nogmaals dit hoeft helemaal niet lang te duren als je maar voldoende mensen inzet, je voldoende tijd reserveert, en het proces goed begeleid.’

Heb je een case waar je trots op bent?
‘We hebben laatst een hele mooie case uitgevoerd met T-Systems. Zij hadden een concept nodig zonder dat ze dat vooraf eigenlijk door hadden. Het doel was om een nieuw product in Nederland succesvol te lanceren. Dit is begin dit jaar op Cebit gelanceerd in Duitsland en na de zomer wordt het product gelanceerd in Nederland. Al snel werd gekeken naar een lanceringsevent. Wij hebben voor (we zeggen liever samen met) T-Systems het proces begeleid om te komen tot een sterk concept. De totale doorlooptijd was 2,5 week. Na het duidelijk neerzetten van de doelstellingen hebben we een creatieve sessie georganiseerd waarbij T-Systems, haar partners, PR-bureau, eventbureau, aanwezig waren. Samen hebben we minimaal 300 ideeën bedacht. In een kleiner comité hebben we deze 300 teruggebracht naar de 30 beste en deze weer teruggebracht naar de 3 beste concepten. Deze drie hebben we verder uitgewerkt in tekst en beeld en deze zijn vervolgens gepresenteerd aan T-Sytems. De klant heeft de beste gekozen. Deze is vervolgens weer gedistribueerd naar alle partners die direct hun onderdeel van het lanceringsprogramma kunnen invullen. Samen bedacht en samen met trots uitvoeren. Momenteel zijn de eerste commercials gebaseerd op het basisconcept te horen op de radio.’

Welke ontwikkelingen zien jullie?
‘We dat er een transformatie zichtbaar is in hoe innovatie opgepakt wordt. Waar voorheen bedrijven nieuwsgierig waren naar open innovatie methodes wordt steeds meer gefocust op crowd innovatie. We zien dat open innovatie wordt toegepast om wildvreemden mee te laten denken naar methodes waar dus meer de echte doelgroep betrokken wordt in het creatieve proces. Dit is alles vanuit de gedachte dat je pas echt creatief wordt als je niet alleen weet hebt van het probleem/uitdaging, maar vooral als je het voelt. Daarom komen de beste innovaties en vernieuwingen ook vanuit je eigen medewerkers en je klanten. Als bedrijven maar durven te luisteren. Verder zien we een ontwikkeling dat steeds meer van de innovaties en vernieuwingen gericht zijn op de realisatie in plaats van gericht op hoe je een vet idee je kunt verzinnen voor probleem X. Het grote verschil zit hem in het feit dat steeds meer organisaties door hebben dat innovatie pas succesvol is als het ook daadwerkelijk gerealiseerd wordt. Dat betekent dat in het selectieproces soms wat minder ‘sexy’ ideeën gekozen worden om te zorgen dat de bal gaat rollen. Te ‘sexy’ ideeën krijgen wel de aandacht, maar worden lastiger tot realisatie gebracht. Steeds meer bedrijven zien het effect van het experimenteren van concepten en vervolgens steeds sexyer maken. Dat noemen we lean innovatie!’

Wat is jullie droom?
‘Onze droom is dat wij met onze innovatieve diensten nog vele organisaties mogen helpen om te innoveren. Dit alles om ervoor te zorgen dat bedrijven die echt willen en ambitie hebben, hun doelen kunnen halen. Dit is waar wij als team gelukkig van worden. Bedrijven laten groeien. Wij helpen ze met boosten en structureren van vernieuwingen en het betrekken van de medewerkers op een efficiënte en effectieve manier. Zo kunnen onze klanten focussen op hun core business: het produceren of het verkopen van hun diensten/producten nog beter maken en groeien naar de volgende fase.’

 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken