Women Inc. lanceert vervolgcampagne op Bloed, Zweet en Tranen

Women Inc. lanceert vervolgcampagne op Bloed, Zweet en Tranen
  • Bureaus
  • 20 nov 2024 @ 10:34
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

In Nederland wordt maandelijks 1 op de 8 mensen geconfronteerd met menstruatiearmoede. Daarom start Women Inc. een donatiecampagne om menstruatiearmoede tegen te gaan.

De campagne is het vervolg op de op 6 november gestarte Bloed, Zweet en Tranen-campagne. Beide campagnes zijn ontwikkeld door The Family Amsterdam, de opbrengsten gaan naar het Armoedefonds en Dokters van de Wereld.

Menstruatiearmoede is het beperkt toegang hebben tot de middelen om veilig en comfortabel je menstruatie door te komen. Als alternatief gebruiken mensen dan vaak wc-papier, luiers of een sok. Ondanks dat 1 op de 8 mensen er mee te maken krijgt, hoor je er weinig over. Volgens Women Inc. komt dat er menstruatiearmoede een dubbel ingewikkeld probleem is, er zit een taboe op zowel menstruatie als armoede.

Om menstruatiearmoede structureel aan te pakken zou de overheid maatregelen moeten nemen om de toegang tot menstruatieproducten te verbeteren, vindt Emma Lok, directeur-bestuurder van Women Inc.: ‘Dat kan bijvoorbeeld door het gratis beschikbaar stellen van producten in publieke ruimtes, zoals scholen. Maar ook bij het doorbreken van het taboe rondom menstruatie en het verspreiden van kennis is voor een structurele verandering de overheid nodig. Door menstruatie beter op te nemen in de onderwijsdoelen komt er meer kennis en door nú te investeren in een Nationale Strategie Vrouwengezondheid kunnen mensen met een hormoongerelateerde aandoening beter geholpen worden.

Voor de campagne is samenwerking gezocht met The Good Roll. Via de wikkels van hun wc-rollen wordt aandacht gevraagd voor menstruatiearmoede en opgeroepen om te doneren. Onderdeel van de campagne zijn wc-rollen in de vorm van maandverband, die in verschillende openbare wc-ruimtes zijn opgehangen. Linda de Graaff’van The Family: ‘Als menstruatieproducten gewoon overal beschikbaar zijn, net als toiletpapier, zouden heel veel mensen geholpen zijn. Daarom vragen we aandacht voor dit probleem in openbare toiletten.’

 



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken