ACM start waarschuwingscampagne tegen betaalde opzegdiensten
- Algemeen
- 12 nov 2024 @ 10:37
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 12 nov 2024 @ 10:37
- Michiel van Zaane
Met de slogan “Pas op voor opzegdiensten! Opzeggen doe je zelf” waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor betaalde opzegdiensten.
Als je op internet zoekt op ‘abonnement opzeggen’ kom je vaak uit bij een bedrijf dat namens jou je abonnement kan opzeggen, maar daar betaal je tot wel 50 euro voor. Veel mensen hebben niet in de gaten dat zij bij een opzegdienst terecht zijn gekomen. Terwijl je je abonnement gewoon gratis kunt opzeggen bij het bedrijf zelf. In de campagne wijst de ACM consumenten op deze betaalde opzegdiensten en hoe je voorkomt dat je hier ongewild gebruik van maakt.
Transparant
Een opzegdienst is een bedrijf dat geld vraagt om namens jou een abonnement op te zeggen. Dit is niet verboden, mits deze bemiddelaars transparant zijn. Zij zijn verplicht duidelijk te vermelden dat het om een betaalde bemiddeling gaat en wat de kosten daarvoor zijn. Als niet duidelijk is dat het om een bemiddelaar gaat, is dat misleidend.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘De afgelopen tijd kregen wij veel meldingen van mensen die onbedoeld een betaalde opzegdienst hadden gebruikt. Zij dachten gewoon gratis op te zeggen bij het bedrijf zelf. En schrokken toen de rekening volgde. Daarom waarschuwen we in deze campagne voor betaalde opzegdiensten. Opzeggen doe je zelf. bemiddelaars hebben er veel geld voor over om met hun advertentie bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen. Het bovenste zoekresultaat is meestal een advertentie en dus lang niet altijd de website van het bedrijf waar je wilt opzeggen.’
De ACM informeert mensen over opzegdiensten door middel van advertenties in tijdschriften en tv-gidsen, een online advertorial en een radiospot.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Ed Stibbe over PIM nominatie 'Duurzame Verleiding'
- De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal...
- Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit...
- Onderzoek: 'Morele mismatch reden opstappen jongeren'
- Belastingdienst wordt niet leuker, wel duidelijker
- Sanquin en Gladiator II eren bloeddonors met standbeeld
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events