Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe: 'Wij zijn de oplossing voor de carbon voetafdruk van de woningbouw'

Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe: 'Wij zijn de oplossing voor de carbon voetafdruk van de woningbouw'
  • B2b
  • 13 jul 2023 @ 09:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Interview

Michiel Gieben leidt de marketingafdeling van Daiwa House Modular Europe, Jan Snel en Medexs, de drie merken waaruit het bedrijf bestaat. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Onze woningen staan opgeslagen, maar de grond ervoor moet nog gevonden worden en de gemeenten moeten nog instemmen. Het doel is een deel van de woningnood ermee op te lossen.’

Jan Snel bouwt modulaire huisvestingsoplossingen voor onder meer onderwijs, industrie en overheid. Medexs bouwt medische gebouwen en ruimten en Daiwa is gespecialiseerd in woonhuizen.

VOORSTELRONDJE
Ik woon in Haarlem, ben getrouwd, heb twee dochters en we hebben een labradoodle. Marketing is mijn passie. Ik studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit met marketing als specialisatie. Dertig jaar later beoefen ik het vak nog altijd met veel plezier en bevlogenheid.

TEAM
Naast mij werken er nog drie marketeers in mijn team. We zijn een compact groepje, maar werken veel samen met alle andere teams in het bedrijf: van directie, sales tot design. Dat ligt me enorm goed, om met samenwerking onze doelen te bereiken.

DRIE MERKEN
Jan Snel richtte dit bedrijf zestig jaar geleden op en gaf het zijn eigen naam. Het familiebedrijf groeide en drie jaar geleden kocht het Japanse Daiwa House een groot deel van de aandelen. Jan Snel werd deel van de groep, net als Medexs, een bedrijf in de medische bouw. Twee jaar geleden kwam ik aan boord en zei: ‘Als we nu eens een nieuw merk maken: Daiwa House Modular Europe. Daarmee gaan we de Europese markt voor modulaire woningen veroveren!’ Jan Snel maakt huisvesting waar je niet in woont, Medexs levert medische accommodatie. Dat zijn heldere scheidslijnen, die ook voor ons intern erg prettig werken, maar zeker ook voor de markt.

WHAT’S NEW?
Momenteel zijn we druk met het bouwen van vele woningen, bijvoorbeeld voor het Rijksvastgoedbedrijf. Minister Hugo de Jonge gaf opdracht voor de bouw van woningen, waar wij en andere fabrikanten mee bezig zijn. Deze flexwoningen staan voor een deel nog opgeslagen. Ze komen op verschillende locaties in Nederland te staan, maar de grond ervoor moet nog gevonden worden en de gemeenten moeten nog instemmen. Het doel is een deel van de woningnood ermee op te lossen.

BERLIJN
Onlangs kochten we een fabriek in de buurt van Berlijn. Deze maken we nu gereed om op grote schaal modulaire woningen te produceren, onder meer voor het grootste modulaire project ter wereld met 1.500 woningen in Berlijn. Ik zag eerder hoe Olaf Scholz samen met Elon Musk de nieuwe fabriek van Tesla in Berlijn opende. Mijn droom is om Scholz, samen met onze CEO, die fabriek te laten openen. Dat is ook een kans om over de toekomst van modulaire woningen in Duitsland te praten, want het woningprobleem is daar misschien nog wel groter dan in Nederland.
Als marketeers zijn we dagelijks bezig met het vertellen van het verhaal rond modulaire woningen en het woningprobleem. Wij zijn de oplossing voor de carbon voetafdruk van de woningbouw en dat was deel van mijn motivatie om hier te komen werken. Ik begon mijn carrière bij L’Oréal en later bij Nestlé. De vastgoedwereld leerde ik goed kennen bij Vesteda, maar ik wilde meer bijdragen aan een duurzamere wereld. In mijn huidige rol kan ik nu ook deels zorgen voor het oplossen van het woningprobleem. Mijn dochter van 20 kan bijvoorbeeld het huis niet uit, en met haar duizenden anderen. Hoe lossen we dat op een duurzame manier op? Daar ben ik graag mee bezig!

STEVE JOBS
Als ik een marketingheld heb, is het Steve Jobs. Ik kijk wel eens oude video’s van hem terug op YouTube, want dat blijft inspireren. Zijn visie over hoe hij dat bedrijf neer wilde zetten en uitbouwen, maar ook zijn visie op de wereld… daar geniet ik van. Hij dacht anders, net als Elon Musk en Bill Gates. Zij bekijken de maatschappij, een bedrijf of een probleem vanuit een andere hoek en dat probeer ik ook te doen. Ik vraag mijzelf af: hoe kunnen we nu op een andere manier naar een oplossing werken?
Jan Snel, en nu Daiwa House Modular Europe, heeft die instelling in het DNA van het bedrijf. We hadden een normaal bouwbedrijf kunnen zijn dat werkt met bakstenen en beton, maar wij doen het anders, wij doen het modulair. En dat is een andere kijk op de bouw. Dat herken ik ook in Steve Jobs, het anders denken, doen en een visie hebben.

OPGAVE
De grote opgave waar we als marketeers voor staan is om relevant te zijn en blijven in een wereld waar aandacht steeds zeldzamer is. We moeten flexibel zijn: willen en kunnen veranderen, maar toch ook vasthouden aan bepaalde waardes die je als bedrijf belangrijk vindt.

BUREAUS
We werken samen met: PR-bureau Team Lewis, designbureau De Mediagraaf en digitaal bureau Onest.

AI
Artificial Intelligence is een nieuwe technologie die niet meer weggaat. AI helpt ons, helpt consumenten en de overheid. De mogelijkheden zijn legio en ik denk dat we nog maar een tipje van de ijsberg hebben gezien. Dat gaat zich de komende jaren heel snel ontwikkelen. Daar moeten we als marketeers bovenop zitten en zorgen dat we ermee leren werken.

LOVEBRAND
Ik ben geen trouwe shopper. Ik kom graag in diverse supermarkten, want mijn retailhart vindt dat leuk. Eén van de merken die altijd in mijn karretje zit, is Calvé pindakaas. Ik heb wel eens een ander merk geprobeerd, en dat viel tegen. De smeerbaarheid en smaak zijn gewoon het best.
Voor een voorbeeld van een hele goede commercial hoef ik met mijn verleden bij Nestlé niet lang te zoeken. De olifant van Rolo! Twee woorden, en iedereen die hem gezien heeft denkt: Oh ja. Ik liet die reclame onlangs aan mijn kinderen zien, die kenden hem niet. Zij vonden hem ook heel grappig, en dat is dertig jaar na het verschijnen ervan. Een kort grappig verhaaltje, met de briljante zin: ‘Bedenk goed, wat je met je laatste Rolo doet.’ Super!
Andersom zijn er reclames die verschrikkelijk zijn, maar dat is precies waar ze het om doen natuurlijk: Dreft, Cillit-Bang, dat zijn geen leuke commercials. Dat doen ze expres; ze maken een emotie los die blijft hangen.

MEDIACONSUMPTIE
Ik kijk nog amper lineaire televisie. Netflix en NPO zijn momenteel mijn favoriete mediamerken. Verder luister ik veel podcasts. Op NPO heb ik 1985 gekeken, over de Bende van Nijvel in België. Het geeft een indrukwekkend tijdsbeeld uit de jaren tachtig, toen ik opgroeide. Ik herken de auto’s, de kleding, de muziek. Een thriller waardig en NPO maakte er een mooie serie van.

LOPEN
Om te ontspannen, loop ik veel hard, onder begeleiding van een coach, maar ook met mijn vrouw, en ik ga twee keer in de week trimhockeyen. Een teamsport die vooral heel gezellig is. Naast mijn werk probeer ik met mijn gezin en vrienden bezig te zijn.
Dat hockeyen is overigens ook mijn guilty pleasure: de trimhockeyteams in onze regio organiseren regelmatig hockeytoernooien. Altijd met een gek thema en altijd met een dansfeest met foute DJ’s. Erg gezellig!

TOEKOMST
Over vijf of tien jaar zit ik nog steeds in de marketing, dat is toch wel de rode draad in mijn carrière. Dat kan goed bij Daiwa House Modular Europe, maar dan werk ik op een meer internationaal level. Mijn kinderen zijn nu jongvolwassenen, dus ik kan meer tripjes maken, naar bijvoorbeeld Berlijn, Bochum, Swansea en Manchester waar collega’s zitten. Niet alleen maar via Teams: het is fijn om intensief met die mensen samen te werken. De bevlogenheid van dit bedrijf overdragen op anderen, dat vind ik een mooie ambitie voor de toekomst.
Uiteindelijk wil ik ook wel naar Japan, waar Daiwa House zit. Die kruisbestuiving, daar doen we denk ik nog niet genoeg mee. Ik denk dat wanneer we talent willen behouden, we als een multinational met talent moeten omgaan, en dus mensen op verschillende locaties in moeten zetten. Ook dat past in de innovatie die wij als bedrijf aan willen jagen en vast willen houden: met elkaar, vanuit verschillende culturen, samenwerken.

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:

Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken