[column] Mark Ritson over Dom Pérignon en de kracht van schaarste

[column] Mark Ritson over Dom Pérignon en de kracht van schaarste
  • Food-en-retail
  • 23 okt 2024 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodStorytellingStrategieConcepten

De zomer van 2023 in Frankrijk kende ongewoon weer met veel vochtigheid, een hittegolf en temperatuurdalingen. Vincent Chaperon, keldermeester van topmerk Dom Pérignon, volgt dit met zorg: het jaar 2023 is door zijn huis gecancelled. En dat is heel slim volgens marketingprofessor Mark Ritson. Een interessante case.

Dom Pérignon produceert uitsluitend vintage-champagne, dus op oogstjaar, wat het merk uniek maakt. Het merk staat bekend om zijn exclusiviteit, omdat het geen non-vintage-optie heeft zoals andere huizen, wat zijn prestige vergroot. Het jaartal van elke fles is cruciaal voor zijn reputatie, en een jaartal overslaan vergroot de luxe door schaarste.

Pierre Pérignon (Sainte-Menehould, 1639 - Hautvillers, 24 september 1715), bekend als Dom Pérignon was een Benedictijner monnik, die in zijn tijd trachtte onvolkomen fermentatie in champagneflessen te voorkomen, die vaak leidde tot explosies. Een flesje bubbels maken -destijds zeer populair onder Franse en Engelse adel- was daardoor een levensgevaarlijke exercitie. Bovendien kon je hele voorraad door een kettingreactie in de kelder compleet verloren gaan... Pierre voerde een aantal verbeteringen in, die heden ten dage volgens Wiki nog steeds in de Champagnestreek in zwang zijn, zoals het uitgebreid vermengen van wijn van verschillende wijnbouwers. De beste champagne van het wijnhuis Moët et Chandon, de champagne Dom Pérignon, mixt juist weer wat minder met andere velden maar beperkt zich naar eigen zeggen tot de meest sublieme druiven in de streek. En plopt dus ook alleen maar op het gewenste moment met een nog betere afdronk... voila.

'Dom Pérignon is uniek, zowel iconisch door beroemdheden als James Bond en Marilyn Monroe, als door zijn wijnkwaliteit. Het verschil zit hem erin dat Dom Pérignon alleen vintage-champagne maakt. Dit betekent dat het uitsluitend geproduceerd wordt van de druiven van één oogstjaar, wat het kwetsbaar maakt voor de grillen van het weer en de natuur. Andere champagnehuizen maken vaak zowel vintage- als non-vintage-wijnen, waarbij non-vintage gemaakt wordt van druiven van meerdere jaren, wat meer flexibiliteit biedt', stelt Ritson deze week in Marketingweek.

Het afschrijven van de jaargang van 2023 door het champagnehuis is volgens Ritson 'probably the biggest PR investment in years for Dom Pérignon'. Bernard Arnault – chairman en CEO van LVMH, de uiteindelijke merkhouder van Dom Pérignon – zou de financial loss van het besluit belichten. Vervolgens zou keldermeester Chaperon kunnen toelichten dat deze kwaliteit uit 2023 voor andere huizen vast goed genoeg zou zijn, ook voor een eventuele latere blend met andere jaargangen. Maar niet goed genoeg voor hem, dat doen ze niet bij zijn topmerk. 'Perhaps for other houses of lower quality, but not for Dom Pérignon.' Waarmee het merk een jaar verliest, maar uiteindelijk de bestaande keldervoorraad en de totale merkwaarde aanzienlijk meer oplevert dan een aantal vaten uit 2023 van mindere kwaliteit zou doen... het Champagne Museum in de streek heeft inmiddels een speciale expositie over de terugtrekking aangekondigd. Plop!
Lees hier verder: Dom-Perignon-appeal-scarcity.
(PvWK | bronnen: MT, Mark Ritson / MW en Wiki | screenshots: 007-films met Dom Pérignon)

In Nederland kost een fles 'gewone' Dom Pérignon tussen de 200 en 450 euro
 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken