KNGF lanceert campagne Hondicap
- Bureaus
- 1 okt 2024 @ 14:49
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 1 okt 2024 @ 14:49
- Sjaak Hoogkamer
Weigering van noodzakelijke hulpmiddelen lijkt een absurditeit, maar toch komt het voor: 1 op de 5 mensen met een hulphond wordt de toegang tot openbare gelegenheden ontzegd, ondanks dat dit wettelijk verboden is.
Een winkel niet in mogen met krukken, geen restaurantbezoek met bril of een museumbezoek dat onmogelijk wordt omdat rollators niet zijn toegestaan. Om dit probleem aan te pakken vraagt KNGF Geleidehonden de hulp van het Nederlands publiek via haar nieuwste campagne ‘Hondicap’.
Elke instantie is vanaf 2016 wettelijk verplicht om mensen met een hulphond een gebouw, onder welke omstandigheden dan ook, te laten betreden. Een hulphond staat volgens de wet gelijk aan andere hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld een rolstoel. Voornamelijk eet- en drinkgelegenheden, winkels en medische voorzieningen maken zich nog schuldig aan weigering. Onwetendheid van personeel en zorgen over hygiëne of overlast zijn hierbij vaak bepalende factoren.
De campagne ‘Hondicap’, gemaakt door social contentbureau Yune, moet het Nederlandse publiek oproepen KNGF Geleidehonden te steunen in de bestrijding van dit probleem. Een van de doelen is de ondertekening van een petitie, waarmee een statement gemaakt kan worden naar lokale politiek, beleidsmakers, brancheverenigingen en zorg-, horeca- en retailondernemers.
Hondicap start met een (online) commercial, geregisseerd door regisseur Tim Kamps (bekend van onder meer het sketchprogramma Sluipschutters). De commercial belicht de tegenstrijdige kant van het weigeren van mensen met een hulphond. De boodschap van de campagne luidt: een winkelier vraagt toch ook niet of je even uit je rolstoel kunt stappen, dus waarom wel of de hulphond bij de ingang achter kan blijven?
Monique Dolfing, directeur KNGF Geleidehonden: ‘Elke weigering is er een te veel. Mensen die gebruikmaken van een assistentiehond moeten overal ruim welkom zijn en mogen rekenen op inclusiviteit. Met deze voorlichtingscampagne willen we mensen bewust maken dat een hulphond geen gewone hond is, maar noodzakelijk voor iemand met een zichtbare of onzichtbare beperking.’
Afgelopen maand publiceerde de Verenigde Naties een rapport waarin forse kritiek werd geuit op de manier waarop Nederland omgaat met mensen met een beperking. Onder de aanbevelingen van een VN-comité staat dat Nederland moet zorgen dat alle wetgeving en beleid in lijn zijn met het VN-verdrag handicap en dat ongelijkheid tussen gemeenten weggenomen moet worden bij de uitvoering van het VN-verdrag handicap.
De campagne haakt in op de jaarlijkse Week van de Toegankelijkheid, die dit jaar plaatsvindt van maandag 7 tot en met zaterdag 12 oktober.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Adnight 2024 brengt 12 uur lang creativiteit, inspiratie en...
- Nieuwe elektrische Porsche Macan te ruil
- Hornbach lanceert najaarscampagne 'Luister naar je handen'
- Van hobby naar bedrijf: de succesvolle groei van JorRaptor op...
- RA*W After Cannes-talks laten topwerk herleven
- Techonomy sluit zich aan bij The Relevance Group
Laatste Nieuws
- KNGF lanceert campagne Hondicap01-10-2024
- Springbok en Joe Public breiden... 30-09-2024
- Adnight 2024 brengt 12 uur lang... 30-09-2024
- ABN Amro illustreert in nieuwe... 30-09-2024
- [mediabazen] Yune: Thijs Jaski30-09-2024
- Hornbach lanceert najaarscampagne... 27-09-2024
MarketingTribune Events
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing