Hoofdkussen voor het gepieker van de agencybaas’
- Bureaus
- 21 jan 2025 @ 07:42
- Link
-
Teamleader
- Geen tag
- 21 jan 2025 @ 07:42
- Teamleader
Begin december 2024 verscheen de tweede editie van Agency Life Magazine, een publicatie van Teamleader, speciaal gericht op de agencywereld. Peter van Wijnaerde vertelt enthousiast over de achterliggende doelen, inhoud en zijn eigen betrokkenheid.
‘Agency Life Magazine brengen we twee keer per jaar uit: rond de kerst- en zomervakantie. Zo kunnen lezers op een rustig moment in het jaar echt de tijd nemen om de inhoud tot zich te nemen’, vertelt Van Wijnaerde. Het magazine speelt een belangrijke rol binnen de bredere contentstrategie van Teamleader. ‘Het hoofddoel is om de autoriteit van Teamleader te versterken. Onze software is specifiek ontwikkeld voor agencies en daarom is het belangrijk om te laten zien dat we deze bedrijven begrijpen en ondersteunen in dat wat zij nodig hebben. We hebben een contentprogramma, met onder meer een podcast, waarmee we veel mensen in die sector bereiken.’ Hoewel Van Wijnaerde het een contentprogramma noemt, nuanceert hij dit meteen. ‘Het krijgt daarmee namelijk een té zakelijke lading, want het is meer een manier om waarde toe te voegen aan de agencywereld.’
De betrokkenheid komt voort uit zijn eigen ervaring. ‘Ik ben zelf een agencyjongen’, vertelt hij. ‘Naast mijn werk bij Teamleader ben ik drie dagen per week actief in het managementteam van Springbok, een groep waar bijvoorbeeld ook Joe Public in Amsterdam onderdeel van is. Die betrokkenheid geeft mij perspectief en dat neem ik mee in alles wat we doen met Agency Life.’ Het idee ontstond vier jaar geleden vanuit een duidelijke behoefte in de markt. ‘We merkten dat de content die voor agencies beschikbaar was, vaak niet to the point was. Het ging vooral over wie waar naartoe ging of over creatief werk, maar er was niemand die echt luisterde naar wat agency-eigenaren nodig hebben. Waar liggen ze wakker van? Wat houdt hen bezig? We behandelen onderwerpen die voor agency-eigenaren echt belangrijk zijn, zoals organisatie, werkgeverschap en strategische keuzes. Veel eigenaren zijn geen reclame-experts, want daarvoor nemen ze specialisten aan. Zij zijn experts in ondernemerschap. Het magazine biedt inzichten en opinies die hen helpen om beter te beslissen. We willen hen helpen bij de vragen die hen ’s nachts wakker houden. Hoe run je een agency? Hoe blijf je competitief? Welke strategische keuzes maak je? Het magazine is een soort “hoofdkussen” voor het gepieker van de agencybaas, zoals ik het altijd zeg. Het biedt een combinatie van inspiratie en praktische handvatten.’
Gezond en sterk
Van Wijnaerde legt uit hoe dit idee zich de afgelopen vier jaar heeft ontwikkeld en waarom de aandacht voor detail hierbij essentieel is. ‘Onze software biedt alles wat nodig is om een agency draaiende te houden: uren schrijven, facturatie, capaciteitsbeheer, noem maar op’, vertelt hij. ‘Maar wij zijn meer dan alleen een softwarebedrijf. We zijn een merk en een echt merk heeft een missie. Als je zegt dat je agencies gezond en sterk wilt maken, dan moet je dat holistischer durven bekijken. Dat betekent ook dat je kennis deelt en niet alleen software aanbiedt. Die kennis is ons marketingverhaal, terwijl de software ons verdienmodel is.’
In maart viert Teamleader een belangrijke mijlpaal: vier jaar intensieve contentproductie voor de agencywereld en een stevige voet aan de grond in zowel België als Nederland. De waardering uit de markt is een belangrijke bevestiging dat Teamleader op de goede weg is. ‘Onze inspanningen worden erkend. Zo hebben we verschillende prijzen gewonnen voor onze content en is ons magazine in België en Nederland bekroond voor beste content.’ De aandacht en passie die in deze initiatieven wordt gestoken zijn essentieel. ‘We doen dit met veel liefde. Dat klinkt cliché, maar het is echt zo. De vormgeving van het magazine, bijvoorbeeld, vinden we heel belangrijk. Agency-eigenaren zijn vaak mensen die houden van mooie dingen en dat moet je ook terugzien in wat je maakt. Het gaat niet alleen om de inhoud, maar ook om de presentatie.’ Hij legt uit hoe deze aanpak de band met de sector versterkt. ‘Het op papier zetten geeft een extra dimensie en past heel goed bij het idee van slow content. We kiezen er bewust voor om niet mee te gaan in de snelle stroom van vluchtige posts en kortetermijndenken. Dat is niet onze stijl. We willen natuurlijk dat mensen een organisatie op Teamleader laten draaien, maar dat bereik je niet met vluchtige LinkedIn-posts zoals “3 tips om je agency te verbeteren”.
Als je agencies gezond en sterk wil maken, moet je dat holistisch durven bekijken
Dat doe je door tijd en ruimte te bieden voor nuance. Onze doelgroep zijn mensen die een bureau beginnen omdat ze iets bijzonders willen neerzetten en dat moet ook in onze content naar voren komen. Het gaat erom dat je iets maakt dat de ambitie van je doelgroep weerspiegelt.’ De grensoverschrijdende samenwerking geeft Van Wijnaerde een unieke kijk op de agencywereld. ‘Iedereen wil altijd horen dat er grote verschillen zijn, maar dat is niet echt zo. In essentie zijn de Belgische en Nederlandse markten behoorlijk vergelijkbaar en ook in benchmarks zie je dat terug.’ Toch zijn er kleine nuances. ‘In Nederland is de commerciële ingesteldheid misschien iets verder ontwikkeld en is sales meer geprofessionaliseerd. Dat zijn clichés die Belgen graag horen over Nederlanders, maar in de kern zijn het twee gelijkwaardige markten.’ Zelf ervaart hij die verbondenheid wekelijks. ‘Ik werk een dag per week in Nederland, meestal in Den Bosch of Amsterdam. En eerlijk gezegd, ik zie dezelfde mensen, alleen met een ander accent.’ Wat Van Wijnaerde vooral opvalt, is de gedeelde mentaliteit van mensen in de agencywereld. ‘Het draait altijd om een neus voor nieuwe dingen. Hoe kun je iets beter doen dan een ander het al heeft gedaan? Dat zit in de aard van agency-mensen.’ Dat universele karakter overstijgt landsgrenzen. ‘Of je nu in Nederland, België of ergens anders zit, die mentaliteit blijft hetzelfde’, stelt hij. ‘Dat is iets wat agency-mensen met elkaar gemeen hebben.’
Bestel gratis het tweede Agency Life-magazine!
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Teamleader
Tekst: Kel Koenen | Beeld: Zuiver Beeld
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Drie vragen aan... Maartje Bersi21-01-2025
- PreZero lanceert campagne 'Samen op... 21-01-2025
- Lazy Vegan lanceert nieuwe stijl en... 21-01-2025
- Hoofdkussen voor het gepieker van de... 21-01-2025
- Gardeners Nieuwjaarsevent: jong... 20-01-2025
- Orangefit lanceert campagne more... 20-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day