Exclusieve samenwerking Talpa Media en Audiohuis op podcast-advertentiemarkt
- Media
- 21 jan 2025 @ 07:53
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 21 jan 2025 @ 07:53
- Kel Koenen
Vanaf februari 2025 slaan Talpa Media en Audiohuis de handen ineen om adverteerders toegang te bieden tot de snelgroeiende podcastmarkt. De samenwerking richt zich op de advertentieverkoop in podcasts en vormt een stap in de verdere professionalisering van audio-advertising in Nederland.
De samenwerking resulteert in een top 3-positie binnen de Nederlandse podcastmarkt, met meer dan 2 miljoen downloads per week. Adverteerders krijgen via een one-stop shop toegang tot een breed scala aan audiokanalen, waaronder FM, DAB, streaming audio en podcasts. Talpa Media focust zich op de verkoop van ‘run of network’-campagnes op Mediahuis-podcasttitels. Tegelijkertijd blijft Audiohuis verantwoordelijk voor specifieke inkoop strategieën, zoals op basis van doelgroepinzichten, context of native advertising.
‘In 2025 lanceerden we Audio Connect-propositie, waarmee we verschillende audiokanalen op een relevante manier beschikbaar maken voor adverteerders’, zegt Joris van der Pol, algemeen directeur van OMS. ‘De samenwerking met Audiohuis stelt ons in staat om podcasts op grote schaal toe te voegen; een zeer waardevolle aanvulling voor klanten.’ Mandy van der Wal, directeur Audiohuis: ‘Door krachten te bundelen met Talpa Media kunnen we adverteerders sneller kennis laten maken met podcast-advertising. Daarnaast vergroot deze samenwerking onze focus op het uitbreiden van ons portfolio, met ambities om later in het jaar ook niet-Mediahuis-titels toe te voegen.’
Explosieve groei
De podcastmarkt in Nederland blijft groeien. Volgens de Podcast Panelscan 2024 van GroupM/Mindshare luistert 73% van de Nederlanders regelmatig naar podcasts, een stijging van 20% ten opzichte van vorig jaar. De populariteit van genres zoals gezondheid, sport, komedie en nieuws trekt een breed en divers publiek aan. Het profiel van de podcastluisteraar is jong en hoogopgeleid, maar ontwikkelt zich steeds meer tot een brede afspiegeling van de Nederlandse bevolking. Dit maakt podcasts een aantrekkelijke optie voor adverteerders die moeilijk te bereiken doelgroepen willen aanspreken. Bovendien blijkt uit onderzoek dat 83% van de luisteraars advertenties hoort, waarbij preroll-commercials en host-reads effectief zijn.
Dankzij de samenwerking tussen Talpa Media en Audiohuis kunnen adverteerders eenvoudig en effectief podcasts toevoegen aan hun mediastrategie. Dit biedt een kans om waardevolle, complementaire doelgroepen te bereiken via een medium dat volop in de aandacht staat.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NMO breidt meting uitgesteld kijken... 21-01-2025
- Exclusieve samenwerking Talpa Media... 21-01-2025
- NIMA Marketingfacts Jaarboek 2025... 20-01-2025
- IPG Mediabrands wint Dominos account20-01-2025
- Media-onderzoek WARC: overvloed,... 17-01-2025
- Erik van Aalst algemeen directeur... 17-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day