NMO breidt meting uitgesteld kijken uit naar 27 dagen
- Media
- 21 jan 2025 @ 08:27
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 21 jan 2025 @ 08:27
- Kel Koenen
Vanaf 27 januari 2025 introduceert het Nationaal Media Onderzoek (NMO) een aanpassing in de kijkcijfersmeting. Voor het eerst wordt het mogelijk om uitgesteld kijken (UGK) tot en met 27 dagen na uitzenddag te meten en te rapporteren.
Deze uitbreiding, uitgevoerd door Kantar Media, is een grote stap in het NMO Kijkonderzoek. Tot nu toe werden alleen kijkcijfers van live-uitzendingen en UGK tot zes dagen na uitzenddag meegenomen.
Hoewel de officiële kijkcijfers gebaseerd blijven op live kijken en UGK tot zes dagen, biedt de verlengde meetperiode waardevolle inzichten. Vooral programmamakers en producenten kunnen hiermee beter inspelen op het veranderende kijkgedrag van specifieke doelgroepen, zoals jongeren en kinderen.
In 2024 werd gemiddeld 31 minuten per dag uitgesteld gekeken binnen de eerste zes dagen na uitzending, goed voor 24% van de totale kijktijd. Op basis van testdata verwacht NMO dat UGK 7-27 slechts enkele minuten aan de kijktijd zal toevoegen, maar het aandeel UGK 7-27 is relatief groot bij genres zoals fictie, muziek & dans en amusement.
De nieuwe data kunnen worden geanalyseerd met bestaande softwaretools, al zullen niet alle systemen vanaf de introductie direct volledig operationeel zijn. NMO verwacht dat alle tools eind februari 2025 geschikt zijn voor analyses van UGK 7-27.
Patricia Sonius, directeur onderzoek bij NMO, benadrukt het belang van deze ontwikkeling: ‘We werken continu aan optimalisaties in onze bereiksonderzoeken. De verruiming van het window om UGK te meten is een innovatie in het NMO Kijkonderzoek die aansluit bij veranderend kijkgedrag.’
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NMO breidt meting uitgesteld kijken... 21-01-2025
- Exclusieve samenwerking Talpa Media... 21-01-2025
- NIMA Marketingfacts Jaarboek 2025... 20-01-2025
- IPG Mediabrands wint Dominos account20-01-2025
- Media-onderzoek WARC: overvloed,... 17-01-2025
- Erik van Aalst algemeen directeur... 17-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day