Jumbo legt na crisisjaar solide basis voor hernieuwde groei
- Food-en-retail
- 17 jan 2025 @ 11:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 17 jan 2025 @ 11:30
- Peter van Woensel Kooy
Koninklijke Jumbo Food Groep heeft in het boekjaar 2024 een totaalomzet van € 10,72 miljard behaald. Daarvan is € 10,64 miljard consumentenomzet gerealiseerd door Jumbo Supermarkten, een daling van 2,3% ten opzichte van 2023 (- € 250 miljoen) door de stop van tabaksverkopen per 1 juli 2024 (- € 400 miljoen). Los hiervan stijgt de omzet met bijna 3% en herpakt het familiebedrijf zich voor de toekomst.
Het is de volgers van MarketingTribune niet ontgaan dat Jumbo enkele pittige klappen heeft geincasseerd, zoals ook ceo Ton van Veen vandaag bevestigt. Pater familias Karel van Eerd overleed eerder, een der directieleden moest een stap opzij doen, de bouwvakkers-commercial was een drama, de retailer werd geplaagd door winkeldiefstal (naar eigen zeggen -€ 100 miljoen) en door een economisch klimaat met inflatie waarin voor consumenten boodschappen aanzienlijk duurder werden, raakten klanten vertwijfeld. Dit bedreigde niet alleen bij Koninklijke Jumbo Food Groep de omzet.
Toch wist Jumbo in 2024 voor ruim € 150 miljoen aan prijsverlagingen door te voeren, meldt men nu. Het marktaandeel in Nederland van Jumbo Supermarkten is in 2024 weliswaar gedaald van 21% naar circa 20,5%. Tegenover een forse daling in het tweede halfjaar vanwege eerder genoemde tabaksban, staat echter een stijging van het marktaandeel als gevolg van een groei in het aantal primaire klanten en een hogere besteding per transactie, stelt de retailer. Het aantal winkels in Nederland is in 2024 per saldo met drie afgenomen, van 692 naar 689. In België heeft Jumbo opnieuw marktaandeel gewonnen, zowel door een sterke autonome groei in de bestaande winkels van circa 7% (t.o.v. marktgroei België circa 1%) als met vier nieuwe winkels waaronder de eerste Belgische Jumbo Foodmarkt. Jumbo België is het jaar geëindigd met 37 winkels en heeft in 2024 - een jaar eerder dan verwacht - een break-even resultaat behaald. De verzelfstandiging van La Place medio 2024 heeft een nadelig effect op de omzet van Koninklijke Jumbo Food Groep gehad van € 50 miljoen.
Jumbo CEO Ton van Veen vult aan: 'Ook in 2024 was sprake van uitdagende marktomstandigheden met aanhoudende kostenstijgingen en druk op marges, maar desondanks zijn we tevreden over onze prestaties en resultaten. De foodretailmarkt in Nederland is als geheel gekrompen door het wegvallen van de tabaksverkoop per 1 juli. Vanwege het relatief hoge aandeel tabaksomzet bij Jumbo heeft dat ons niet alleen ruim € 400 miljoen aan verkopen, maar in de tweede helft van het jaar ook significant marktaandeel gekost. Daarnaast hebben we in heel 2024 ten opzichte van andere supermarkten voor ruim € 150 miljoen aan prijsverlagingen doorgevoerd. Dat laatste is een fundamenteel onderdeel van de ingezette koers ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’, waarmee we ons onderscheidend vermogen opnieuw kracht bijzetten en koers volgen om Jumbo nóg relevanter te maken voor onze trouwe klanten én voor nieuwe klanten. Dat doen we niet alleen met aantoonbaar lagere prijzen, maar we blijven ook verrassen met assortimentsvernieuwingen en onze service. We investeren op allerlei fronten, waaronder ook in duurzaamheid en lokale betrokkenheid. Investeren kunnen we alleen doen door scherp op onze kosten te blijven letten en de Jumbo organisatie verder te stroomlijnen. Op al deze zaken hebben we in 2024 – met zichtbaar resultaat – onze aandacht en energie gericht. De doorgevoerde maatregelen leveren in totaal € 150 miljoen aan besparingen op. Om onze organisatie nog sterker te maken, gaan we op dit pad verder. We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan het versterken van de basis, waardoor er nu een goed fundament ligt voor verdere groei. Dat onze klanttevredenheid in het afgelopen jaar zowel in de winkels als online verder is toegenomen en zowel het aantal primaire klanten als de gemiddelde besteding per transactie verder is gestegen, geeft ons vertrouwen dat we de juiste stappen zetten. Een groot compliment geef ik graag aan alle Jumbo collega’s, ondernemers en partners die zich hier iedere dag met volle energie voor inzetten.'
Prijsverlagingen door scherpe inkoop
De samenwerking met de internationale inkooporganisaties Everest en Epic Partners heeft in 2024 duidelijk haar eerste vruchten afgeworpen. Deze samenwerking leidt volgens Jumbo tot een gelijkwaardigere positie ten opzichte van internationale A-merkleveranciers. Jumbo België telde eind 2024 37 winkels, waaronder de eerste Belgische Jumbo Foodmarkt in Gent. De supermarktketen groeide in België met ruim 22% en behaalde een omzet van € 397 miljoen. Samengevat Jumbo legt Jumbo na een crisisperiode volgens het familiedrijf een solide basis voor hernieuwde groei in 2025. Net als bij andere formules is retailmedia komende jaren een potentiële groeidiamant. Gedetailleerde info over de jaarcijfers van Jumbo staat hier.
Van Veen tenslotte: 'Het is nog niet zeker of we in 2025 een herstel van de markt zullen zien. Daarvoor zijn de economische en politieke omstandigheden nog te onzeker. Wel hebben we bij Jumbo het volste vertrouwen in het sterke fundament dat we de afgelopen twee jaar hebben gelegd, waardoor we vanaf dit jaar weer volop in kunnen en zullen zetten op een hernieuwde groeifase. Met ons aangescherpte meerjarenplan voor 2025-2027 gaan we klanten terugwinnen en behouden, nieuwe klanten aan ons binden en daarmee ons marktaandeel weer vergroten. De investeringen die daarvoor nodig zijn realiseren we door te blijven focussen op kostenverlagingen. Met al onze collega’s, ondernemers en partners zijn we er meer dan ooit klaar voor.'
(PvWK | foto: Jumbo)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Chicken Sensation terug dankzij fanactie
- Productie a-merk Haagsche Hopjes stopt
- 'Albert Heijn toont geen integer merkleiderschap met blauwe...
- [Horecava] Cijfers foodmarkt 2024-2025 en nieuwe FSIN...
- De Koffiejongens verdriedubbelt marktaandeel biologisch
- Holland & Barrett: aandacht voor breingezondheid
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo legt na crisisjaar solide... 17-01-2025
- [marketeer 213] Thijs Gussenhoven -... 17-01-2025
- 'Albert Heijn toont geen integer... 16-01-2025
- Station Takeover bij Shell voor... 16-01-2025
- Chadli Hachani van TopParken: 'Als... 15-01-2025
- Otrium behaalt B Corp certificering15-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day