[column] Musk rijdt zijn merk Tesla zelf in de vernieling

[column] Musk rijdt zijn merk Tesla zelf in de vernieling
  • B2b
  • 17 jan 2025 @ 11:01
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

Creatief brein Elon Musk is bezig met een gevaarlijke missie: vriendjes worden met de grote leiders van deze aardbol en tegelijkertijd hopen dat zijn fans dit een goed plan vinden. Politiek en merken vormen zelden een succesvolle combinatie.

Veelvraat Elon Musk staat nu nog te boek als een zeer succesvolle innovator die schijnbaar met het grootste gemak dankzij zijn creatieve brein meerdere grote organisaties tegelijk aanstuurt.

Blijkbaar kost hem dat weinig tijd, want intussen is de man ook op veel fronten zich aan het ontwikkelen als een politieke terrorkid, sinds kort ook in Europa. De aanstormende Amerikaanse president is zijn buddy en die stuurt hij een voor hem economisch gunstige kant op. En als dat nog niet genoeg ambitie is, wil hij ook de ruimte veroveren en mensen daar laten wonen. Zijn satellieten bemannen al de ruimte.

Tesla’s imago brokkelt snel af, evenals zijn fanbase

Met zijn tegen een veel te hoge prijs aangekochte social medium X spuit Musk zeer gekleurde meningen de wereld in en zet vaak discussies heel bewust op scherp. Zijn goed recht natuurlijk, maar wat vinden die miljoenen Teslarijders daarvan?

Steeds meer eigenaren van een Tesla, en dat zijn er heel veel, haken af vanwege Musks tomeloze ambitie om de wereld in een ultrarechtse houdgreep te krijgen.

Hij is overal te zien en laat zich graag fotograferen met ultrarechtse leiders. Ultrarechts mag dan straks het nieuwe normaal zijn, maar het schrikt nu nog veel mensen af. Steeds meer Teslarijders rijden met een anti-Musk bumpersticker op hun auto en de vraag is hoe lang ze die auto nog houden. Steeds meer fans haken af vanwege de controversiële uitspraken van Musk.  

Veel X-gebruikers haken af

Hetzelfde gebeurt op zijn platform X. Steeds meer gebruikers verlaten X vanwege het sterk toenemende rechtse gebash en zien het medium als niet objectief. Velen schakelen door naar Bluesky of andere social media. Maar het is maar de vraag of het veel zin heeft om weg te gaan. Sure, het scheelt je veel ergernis, maar de verwachting is dat de big-tech bedrijven gewoon doorgaan op hun nieuwe gekozen rechtse pad. Dat is ook waar Joe Biden bij zijn zwanenzang, zijn laatste speech deze week, nadrukkelijk op wees.

Musk stoort zich zeker niet aan de publieke opmerkingen en andere grootheden als Zuckerberg met zijn grote social media renstal knielt al net zo makkelijk voor de nieuwe machthebber Trump. Getuige onder meer het afschaffen van de factcheckers.

Waar staat Tesla over 5 jaar?

Sommige Teslarijders nemen het nog op voor Tesla door te stellen dat je het merk los moet zien van Elon Musk.

Maar Musk is Tesla en Tesla is Musk en dus is zijn gedrag zeer bepalend of in dit geval zelfs beschadigend voor het merk.

Ook steeds meer bedrijven met grote wagenparken keren Tesla de rug toe. De historie leert ons dat merken en politiek meestal een ongelukkige combinatie is. De kopers van Tesla zijn doorgaans tevreden over de auto en kozen voor de innovatie en het feit dat Musk de EV-markt met succes heeft opengebroken. Juist nu met de komst van zo vele in autotesten geprezen Chinese en Koreaanse EV’s is het risico erg groot aan het worden dat het grootste bedrijf van Musk wel eens door de bodem kan zakken. De markt voor tweedehands Tesla’s is al mede hierdoor sterk in waarde aan het dalen. Ook de leasemaatschappijen zien de Tesla contracten sterk afnemen.

Musk had nagenoeg een goddelijke status bereikt net als destijds Steve Jobs bij Apple. Maar bij Musk is die status zeker niet duurzaam. Merkimago en merkreputatie zijn leidend en moet je koesteren en voeden en dat lukt het beste met een politiek neutrale CEO. Musk moet snel bijsturen, want anders crasht zijn merk alsnog.

Hoofdfoto: Etsy

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken