[column] Horecava 2025: interessante trends op dé foodbeurs

[column] Horecava 2025: interessante trends op dé foodbeurs
  • Food-en-retail
  • 16 jan 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • EvenementFood

Voor een zaal vol genodigden reikten juryvoorzitter Puck Wilbers en Florentine Rijkmans, directeur van Horecava, drie Horecava Awards 2025 uit aan de winnaars van dit jaar. We stellen ze aan je voor en nemen je mee voor een korte indruk met de highlights van de beurs.

Horecava geldt als hét evenement voor professionals in de Nederlandse foodservicebranche. ‘Van baanbrekende innovaties tot nieuwe samenwerkingen en inzichten – Horecava biedt alles om jouw zaak te laten groeien’, aldus de organisatie zelf. Dit jaar worden tot en met vandaag 60.000 deelnemers verspreid over negen reusachtige hallen in de Rai Amsterdam verwacht.  

De foto’s en bijschriften voor de socials worden dit jaar niet meer door AI verzorgd. Dat was een grappig experiment vernemen we, maar aan de menselijke touch en content van twee aanwezige jongedames wordt nu toch meer waarde gehecht. In de zaal vol VIPS gaan ze er in elk geval lekker op los. Pernille La Lau heet de gasten intussen welkom en benadrukt het jaarthema ‘de Horecava laat je zaak bruisen’. Opnieuw doorgaan en verder groeien, daar draait het hier deze vier dagen om, zegt ze.

Praktische tools
Aansluitend vertelt eindverantwoordelijke voor de foodbeurs Florentine Rijkmans dat een nieuwe koers is ingeslagen. Dit uit zich in nieuwe vrolijke kleuren op de beurs, die de Horecava energieker en eigentijdser moeten helpen maken. Op de vloer is volgens haar veel innovatie te vinden en praktische tools voor branche om je werk beter te kunnen doen. ‘De moderne chef is een aanjager van verandering’, stelt Rijkmans, ‘via socials groeit de kok met diens team uit tot influencer en kan zo extra impact maken.’

Ze noemt hier een aantal voorbeelden van. Texelaar en chef Jef Schuur organiseert op deze beurs een symposium over verantwoorde vis. Uitgever Gault & Millau doet dat ook en organiseert daarnaast op de beursvloer leerzame chefs tables. In het AI lab zijn innovaties te vinden, denk aan verbetering door AI van de gastenbeleving of een allergenenkaart op basis van een foto van de menukaart. ‘Als de gastenbeleving maar niet uit het oog verloren wordt’, waarschuwt Rijksmans. Want de mens staat deze editie centraal, stelt ze. ‘Goed werkgeverschap, een positieve werkcultuur en ruimte voor eigen inbreng en persoonlijke ontwikkeling: dat maakt dat je mensen aan je kan binden. Het personeelstekort oplossen of verzachten, is ook in de horeca meer dan alleen een kwestie van salarisverhoging.’

Distributie kan beter
Tijdens de presentatie van Inga Blokker (insights zie hier) namens het FSIN over foodservice-cijfers en verwachtingen voor 2025 en een kritisch rapport over dichtslibbende binnensteden (link zie hier), wordt een rooskleurig beeld geschetst over ‘een echt avondje uit’, zoals je kunt vinden in een goed restaurant. De fast service categorie (fastfood, red.) krijgt het echter moeilijker, becijfert zij - omdat de prijsontwikkeling hierin het hoogst is, zoals ook gesignaleerd in Jongereniconen (zie icoon 4 Food McDonald's hier).

‘Probleem: uit eten wordt dan te duur, na de piek tussen 2020-2021). De consumentenreactie is downtrading', volgens Blokker. ‘De gemaksgeneratie (Gen Z + millenials, red.) spendeert wel veel maar verandert het eetgedrag. Ontbijtjes komen op, partijen als Hema en Ikea joegen dit aan. Maar nog steeds blijft het vaak te duur.’
Zij raadt de aanwezigen aan flexibel te blijven meeschalen met de consumentenbehoefte, pure marketing dus. Opschalen of afschalen wanneer nodig. Daarnaast dient iedereen uit de branche extra goed te letten op de kosten. ‘Is zes keer beleveren per week echt nodig? Of kan dat naar twee of drie. Er is nog meer professionaliteit nodig voor een goede toekomst, ook qua administratie.’

En dan … tromgeroffel… is het tijd voor de awards. De winnaars zijn de volgende:

Horecava Innovation Award: Vegan Visboer
‘Hun plantaardige visfilet met een huid van zeewier is een baanbrekende innovatie die een blijvende verbetering belooft voor productkwaliteit, proces efficiëntie en duurzaamheid in de branche. Deze innovatie is breed toepasbaar en biedt horecaprofessionals een nieuwe manier om smaak en duurzaamheid samen te brengen.’ Meer info: Veganvisboer.

Horecava Sustainability Award: 'Snackwithbenefits'
‘De Horecava Sustainability Award is gewonnen door Snackwithbenefits met hun Root Rizzler. Deze pastinaak snack met een stevige bite laat zien hoe je duurzame productie en smaakvolle innovatie kunt combineren. Met respect voor mens, dier en planeet geeft deze circulaire innovatie een positieve impuls aan de toekomst van foodservice.’ Mer info: Snackwithbenefits.

Horecava Public Award: andermaal Snackwithbenefits
‘De winnaar van de Horecava Public Award, gekozen door het publiek, is maandag tijdens de opening onthuld nadat de laatste stemmen zijn binnengekomen. Het publiek had de kans om te stemmen op hun favoriet uit de acht genomineerden. Deze prijs onderstreept de waarde van innovaties die direct impact maken op de foodservicebranche.’ Meer info: zie hiervoor.

Deze drie Horecava Awards vertegenwoordigen goed wat de foodservicebranche zo krachtig maakt, legt juryvoorzitter Puck Wilbers uit: innovatie, duurzaamheid en betrokkenheid van het publiek. ‘Dit jaar zijn er wederom producten en concepten bekroond die het verschil maken voor horecaondernemers en hun gasten.’ 

Onbemande foodoutlets
‘We zijn trots om deze innovaties in de schijnwerpers te zetten en hopen dat ze anderen inspireren om de lat nog hoger te leggen’, zegt Rijkmans, om na een glas (facultatief 0% gezien het vroege tijdstip en Dry January) champagne met een pers-eskader enkele highlights af te lopen. Zoals uit de foto’s blijkt is het Trend Lab ook dit jaar weer interessant. Bijzonder in de negen hallen zijn daarnaast ook de minder voor de hand liggende vertegenwoordigde sectoren, zoals de zorgsector - die een belangrijke link met food heeft. En de verschillende landenpaviljoens met authentieke ‘bemensing’ zoals we zelf ervaren bij onder andere Spanje, Vietnam en Thailand. Een partij als Bakerstreet valt op met onbemande foodoutlets voor in kantoren, waarvoor men bemiddelt. Verantwoord goed eten in een goed uitziende display: je kan er geheel in worden ontzorgt , licht Judith Veerman van Bakerstreet toe.

Maarten Klomps van YOU/Payper.nl praat ons bij over werving via AI (‘dan kan de chef zijn tijd aan koken besteden’), terwijl Michael Veldwijk van Adwise Academy AI voor klanten inzet om automatisch verzamelde content te vergaren en te cureren. Scheelt ook weer tijd.

Optimale CX
‘Marges staan onder druk. Door de CX te verbeteren kun je meer value for money organiseren’, bepleit chef Sven Nijenhuis van restaurant Ambrozijn even verderop aan de chefs table onder toeziend oog van gastheer Godfried van der Lugt, directeur van Gault & Millau. Dan struinen we solo verder. De foto’s vormen hier een weerspiegeling van. 

Ons valt de vrolijke stemming op overal waar we kwamen op de Horecava 2025, van vrolijk weerzien en optimisme leek het wel. Overal vielen kanootjes met van alles en nog wat te proeven. Smaakten vleesvervangers vroeger nog vaak naar oude krant, is nu 80% van de plantbased alternatieven (althans op onze route) lekker en goedgekeurd door de redactie. Mooi voorbeeld hiervan is de introductie door Anton van Gelder (‘ik ben een groenten- en fruitman’) van familiebedrijf Van Gelder van een revolutionaire vegetarische rookworst, met rooksmaak volgens het nieuwe EU-aromabeleid in een vernuftig zeewierjasje. Recent werd Van Gelder al bij MarketingTribune opgemerkt met een vegetarische rol foie gras. Desgevraagd vertelt Van Gelder vandaag dat deze innovatie goed ontvangen is, maar dan van zijn plantbased burgers er toch 20 tot 30x zoveel worden verkocht. Put your marketingmoney where your mouth is, dus. ‘Tja en het is toch ook trial and error in deze categorie. Van de 50 innovaties gaan er toch vaak zo’n 30 niet door. Maar e ook even in onze groenten- en fruitvitrines. Dat is ook allemaal puur natuur en helemaal authentiek’, aldus de topman uit Ridderkerk.

Schitterende spoelmachine
We vergapen ons voorts nog aan een stand of 80, proeven en ruiken links en rechts de heerlijkste luchtjes, fascineren ons bijvoorbeeld ook over enorme glimmende spoelmachines ter waarde van een Rolls-Royce. En over de moderator van Bidfood, die op de heen- en terugweg van Hal 8 naar Hal 2 (zat toch een uur tussen) precies hetzelfde praatje wist rond te schallen, naast een lopende band vol lekkere hapjes in nog mooier servies.

Tenslotte valt er ook een hoop te lachen, zoals bij de stand van Smits Uien anno 1948. ‘We cry for you’, prijkt in koeienletters boven de zakjes met voorgesneden waar. Hilarisch. Ook de Zundapp-schiettent van het oliezwarte dropdrankje Nozem verdient een originaliteisprijs. Het zijn een van de vele scherpe, leuke en interessante aandachtstrekkers op de Horecava 2025, waarop uiteindelijk het product en dienst centraal staat. Zie de beeldsafari hieronder en kijk op Horecava.nl voor alle exposanten en als je (t/m 16 januari) ook nog even langs wilt gaan.
(PvWK | beeld: MarketingTribune)

Foodinfluencer Elody de Vries over haar take-aways
Mijn favoriete ontdekkingen deze Horecava editie?  
- Nederlandse XO-saus van topkwaliteit van chefs Koen Marees & Robbert van Zinnicq Bergmann
- De vegan bitterbal van paddenstoel en truffel van Holtkamp Horeca Patisserie en Croquetten (net gelanceerd en perfect van smaak en structuur)  
- Gezonde frisdranken / water met iets maar dan alleen een smaakje (Kumasi Drinks & Wilder Land)
- Krachtige pure bouillons die de basis kunnen zijn voor rijkere gerechten en soepen (Uhhmami & Dun Yong Food Services)  
- Smoothies zoals bij de 7-Eleven
- Duurzamere varianten op guacamole (Favamole & Sabor Verde)  
- Langzaam gekweekte slakken (Slow Escargots - Slakkenkwekerij)

Er is nog steeds een gap tussen producten die zich puur richten op foodservice en wat daadwerkelijk de retailmarkt bereikt. Waarom zie je zoveel van deze innovatieve producten niet in de supermarkt? Is het een kwestie van marketingbudget, tijd, prijs, de juiste connecties, of iets anders?
(EdV)
* Meer inspiratie: Friends & Forks (@Friendsandforks), The food agency 
* Lees hier Elody's foodvoorspellingen voor 2025 (icoon 4)

BEELDSAFARI HORECAVA 2025

(foto’s: PvWK)
Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken