Interview. Jeroen Verbrugge (Flex/TheInnovationlab) over het einde van design 'as we know it'

  • Design
  • 4 dec 2013 @ 08:30
  • Link
  • Wendy van Esveld
    Wendy van Esveld

    Contentmanager MarketingTribune (Design)
    Zelfstandig ondernemer
  • InnovatieInterviewInterview

Managing en creative director bij Flex/TheInnovationlab, Jeroen Verbrugge, zet zich als lid van de Dutch Creative Council in voor de creatieve industrie. Hij denkt dat het vak 'design' sterk zal veranderen én dat design een krachtiger marketinginstrument is dan ooit. Dat en meer in zeven vragen en antwoorden.

Hoe gaat het met Flex/TheInnovationlab en hoe gaat het met jou? Met Flex gaat het naar omstandigheden goed. In 2012 hebben we nog een omzetgroei gerealiseerd van 14 procent, in 2013 moeten wij daar helaas weer iets van prijs geven. In die zin zouden wij erg blij zijn als de angst die er naar ons idee nog bij veel bedrijven in zit, nu eens definitief zou verdwijnen. De markt blijft toch nog wel erg volatiel en onzeker. Gelden voor investeringen in design worden nog steeds niet snel vrijgemaakt. Gelukkig werken wij met een voldoende groot aantal nationale en internationale bedrijven die wel blijven investeren en waarvoor het een feest is om voor te werken. En dan ook nog in mooie projecten!

Persoonlijk gezien zou ik graag zien dat er weer meer evenwicht zou komen in het functioneren van de BV Nederland. Verder waardeer ik zeer dat ik mag functioneren binnen de Dutch Creative Council en daar in contact sta met veel inspirerende mensen die, net zoals ik, zich ook graag inzetten om de Creatieve Industrie in Nederland verder te brengen.

Wat zijn je verwachtingen voor 2015? Ik denk dat het vak design zoals wij het vele jaren hebben gekend sterk zal veranderen. De traditionele "spullenmakerij" zal minder worden. Meer en meer zullen wij ook andere en nieuwe diensten gaan aanbieden. Denk aan service design, co-creatie, open-innovatie, apps, interaction design, rapid manufacturing, enzovoort. Ons dienstenpakket zal fundamenteel veranderen.

Wat vind je het beste werk ooit van Flex en waarom?  Ik ben op heel veel werk heel trots. En bij elke mooie, nieuwe marktintroductie van een ontwerp van de hand van Flex kan ik weer net zo genieten. Met name als het ook echt commercieel succes oplevert voor onze opdrachtgever. Een keuze maken is echt niet te doen. Recent hebben vier van onze ontwerpen weer veel nationale en internationale prijzen mogen ontvangen. Onder andere voor Bison, Lifehammer, Philips HUE en Iductor/IDTooos. Prachtig om samen met de opdrachtgevers te mogen meemaken en te vieren.

Welk werk ben je stiekem wel een beetje jaloers op? Ik ben jaloers op veel werk van Philip Starck, maar ook van IDEO, het poëtische werk van Scholtens & Baijings en recent werk van Yves Behar voor Nivea.

Voor welk merk wil je nog wel eens werken? Ik zou het toch wel fantastisch vinden als wij wat zouden kunnen doen voor merken als CocaCola, Loewe, of bijvoorbeeld Vespa.

Wat vind je het beste argument voor een marketeer om te investeren in product design? Voor mij is dat een retorische vraag. Goed design levert met een hoge mate van zekerheid gewoon geld op en is in staat om een duurzame relatie op te bouwen met de consument daar waar andere "oude" marketinginstrumenten vaak en veelal een veel vluchtiger karakter hebben. Dit is iets wat op dit moment, met de actuele wens tot het realiseren van een bestendige customer journey, van grote waarde is.

Wat is het laatste nieuws?
Wij hopen binnen een jaar vanaf nu een eerste automotive project aan de buitenwereld te mogen presenteren. Ook hoop ik dat het Energie Eiland (afbeelding hieronder, red.), met geïntegreerd valmeer, dat wij samen met Ballast Nedam, Royal Haskoning DHV en Energy Valley op de Innovatie Estafette hebben mogen presenteren, echt doorgang zal vinden. Het is in ieder geval een mooi voorbeeld van een crossover met andere sectoren en het inspireert als een duurzaam social design.


 

Wendy van Esveld

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken