Nieuw design voor Bacardi Rum

  • Design
  • 4 feb 2015 @ 13:04
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • ProductdesignVisual idPackaging design

Op zijn 153ste verjaardag krijgt Bacardi een nieuwe visuele identiteit aangemeten. Niet alleen de fles maar ook het label en het logo zijn in een nieuw jasje gegoten. De nieuwe fles werd ontworpen met het oog op Bacardi's geschiedenis en het bekende imago van de rum.

Voor het nieuwe ontwerp van Bacardi werd de hulp ingeroepen van enkele van ‘s werelds beste barmannen om een fles te creëren die aan hun behoeften zou voldoen.
De nieuwe fles - nog steeds in het klassieke Georgia Green - is slanker en hoger en op die manier makkelijker in gebruik en handiger om snel te worden vastgepakt vanuit een standaard bar rail. Met een betere, meer ergonomische gewichtsverdeling is de fles nu helemaal afgestemd op gebruik door professionele bartenders.

“De unieke smaak van Bacardi Rum heeft cocktailpioniers geïnspireerd om een aantal van ’s werelds meest beroemde recepten uit te vinden, zoals de BACARDÍ Moijto en de BACARDÍ Cuba Libre. Het merk is groot geworden in bars over de hele wereld, geschonken door de ’s werelds beste barmannen, dus uiteraard wendden we ons tot de top barmannen om een fles te ontwerpen die voldoet aan hun behoeften,” voegde Jacob Briars, Bacardi Global Advocacy Director, toe.

Op de labels van de hele lijn - van lichte tot donkere rums - figureert het typische Bacardi wapenschild dat kort de bewogen 150-jarige geschiedenis schetst van zowel de familie, het merk en de rum. Het etiket is gemaakt van gerecyclede suikerrietvezels; een bijproduct van de rumproductie.

Voor het nieuwe ontwerp van het Bacardi rum portfolio werd het archief binnenstebuiten gekeerd om de geschiedenis van het merk zo accuraat mogelijk te kunnen weergeven. Een aantal historische kenmerken werden - al dan niet herbewerkt - behouden en het aangepaste, kenmerkende Bacardi logo, waarin de vleermuis symbool staat voor voorspoed, een goede gezondheid en familiale eenheid, werd afgeleid van designs die dateren uit begin 20ste eeuw. Met hun onmiskenbare Art Deco stijl reflecteren de flessen de geschiedenis en afkomst van het merk.

Met de nieuwe verpakking krijgen de verschillende rums ook een nieuwe naam, gebaseerd op de originele Spaanse benaming. Superior, Gold en Black worden respectievelijk Carta Blanca, Carta Oro en Carta Negra.

Om de lancering van de nieuwe Bacardi identiteit kracht bij te zetten, werd er een korte film gemaakt met onder andere Maestro de Ron Juan Piñera en Steve Schneider; barman van de New Yorkse cocktailbar Employees Only. De muziek is van de hand van DJ/Producer Hudson Mohawke.

De nieuwe flessen verschijnen vanaf vandaag wereldwijd geleidelijk in de winkel.



Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken