Meer winkeliers kritisch op Black Friday

Meer winkeliers kritisch op Black Friday
  • Food-en-retail
  • 28 nov 2024 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • EvenementPrijsoorlog

Black Friday, de actiedag voor stuntaanbiedingen die oficieel morgen start maar tegenwoordig bijna een hele maand duurt, leidt volgens kritikasters tot onnodige impulsaankopen, overconsumptie, onnodige vervuiling en extra CO2-uitstoot.

Raadpleeg hier (gratis) MarketingTribunes dossier met 147 artikelen over Black Friday.

'Het is misleidend en milieuvervuilend', zegt nu ook Mark van Olst, winkelier namens Floorsee. Hij signaleert dat anno 2024 steeds meer winkeliers zich keren tegen de 'milieuvervuilende Black Friday'. De dag staat haaks op de duurzaamheid die Van Olst met zijn vloeren en raamdecoraties pnastreeft. Hij wijst op diverse onderzoeken die de schaduwzijde van Black Friday aantonen. Volgens de gerenommeerde Boston Consulting Group is de detailhandel jaarlijks verantwoordelijk voor 25 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Black Friday zorgt voor 25 procent meer verpakkingsafval, meer transportbewegingen en dus een hogere CO2-uitstoot (lees meer hier). Alleen in Groot-Brittannië zorgt Black Friday voor 400.000 ton extra CO2-uitstoot (bron zie Money.co.uk uit 2020). Dat is net zoveel als wordt uitgestoten bij 435 retourvluchten van Londen naar New York. Ander onderzoek wees uit dat 80 procent van de aangekochte producten binnen korte tijd weer weggegooid worden.

 In Nederland neemt de kritiek op Black Friday dan ook toe. Vorig jaar adviseerde de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur in een advies om Black Friday af te schaffen en te stoppen met de wegwerpmaatschappij. Uit een enquête van Milieu Centraal bleek eerder dat Black Friday in Nederland weliswaar populairder wordt, maar dat een op de drie mensen het onzin vindt. Een kwart doet niet mee aan Black Friday vanwege de aantasting van milieu en klimaat. In Nederland is ook een tegenbeweging ontstaan: Green Friday. Deelnemers beloven geen kortingen aan te bieden op Black Friday en minimaal tien bomen te doneren aan Trees for All. Vorig jaar deden 325 winkels mee en beloofden ruim 2.750 consumenten niet in te gaan op Black Friday deals.
(PvWK | beeld: Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken