[designpanel] Jeugdfonds Sport & Cultuur door Studio Dumbar
- Design
- 14 feb 2019 @ 08:11
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Visual idDesignpanel
- 14 feb 2019 @ 08:11
- Nanny Kuilboer
Voor het gefuseerde Jeugdfonds Sport & Cultuur heeft Studio Dumbar (part of Dept) de nieuwe visuele identiteit ontwikkeld. Ons panel oordeelt.
Tom Dorresteijn, Managing Director Studio Dumbar: ‘Het is een sprekende stijl die de vitaliteit van kinderen en jongeren centraal stelt en het fonds zichtbaarder maakt.’ Het fonds zet zich in voor kinderen en jongeren uit gezinnen die het financieel moeilijk hebben. Door contributie of lesgeld en soms ook attributen voor hen te betalen, kunnen ze toch lid worden van een sportclub of aan dans, muziek, beeldende kunst, theater of iets anders creatiefs doen. Nu de twee fondsen op landelijk niveau samengaan, vroeg dat om een nieuwe, eenduidige huisstijl. ‘De talenten en ambities van kinderen en jongeren staan centraal bij het Jeugdfonds. Het was daarom van belang dat tot de basis van ons design te maken. Het moest energie uitstralen, maar ook kracht en optimisme. De visuele identiteit die we samen met het fonds hebben ontwikkeld is daarom energiek, kleurrijk en direct. Het is een design dat past bij de dynamiek van het Jeugdfonds en waar kinderen en jongeren zich goed in kunnen vinden.’
Marc van Eck, partner Business Openers: Dat sport en cultuur goed samen gaan, laat de nieuwe identiteit zien. Nog belangrijker, het heeft een frisse uitstraling met een mooie dosis stoer. Je bent dus geen watje als je een balletje gaat slaan of een fluitje gaat blazen. Impliciet zegt het ook: schaam je niet als je geen geld hebt om je kinderen sport & cultuur te bieden, wees stoer en vraag om hulp. Het valt op, is modern zonder schreeuwerig te zijn en de kinderen die sporten en spelen staan centraal en niet het geld. Ik krijg bijna zin om te doneren. Goed werk dus.
9
Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original: Ik word hier wel vrolijk van! Optimistisch, direct, energiek. De combinatie van stevige kleurvlakken en sprekende beelden werkt supergoed en brengt de emotie over van wat dit fonds wil bereiken: blije gezichten, happy kids, kleine geluksmomenten door actief bezig te zijn. Mij brengt het in beweging. Hier wil ik wel een steentje aan bijdragen. Het logo van het Jeugdfonds is misschien niet heel onderscheidend en herkenbaar, maar het totaal van kleurgebruik, vlakverdeling en typografie werkt goed. Mouwen opstropen en lekker aan de slag ermee!
8
Irene van der Zwan, eigenaar Marketing & Zo: Goed dat de krachten van het Jeugdfonds zijn gebundeld. Zo kan men de kosten voor zichtbaarheid delen en inspelen op diversiteit en kwaliteit van kinderen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Het nieuwe design van de communicatiemiddelen ziet er fantastisch uit en zijn goed op elkaar afgestemd. Ze zijn opvallend, duidelijk en overzichtelijk. De banners, advertenties en filmpjes zijn kleurrijk, zetten aan tot actie en verwijzen door naar de website. De website is overzichtelijk van structuur en geeft de gewenste informatie voor elke doelgroep op een heldere en gemakkelijke manier. Of je nu de ouder bent van een kind, de gemachtigde instantie die de aanvraag wil doen of een sponsor of gemeente die wil bijdragen. De zichtbaarheid voor dit maatschappelijk probleem wordt op een positieve en krachtige manier weergegeven en ondersteund door betrokken ambassadeurs en partners in de sport en culturele wereld. Ook is het sterk dat dit goede doel wordt ondersteund door ANBI en CBF. Aan de communicatie zal het niet liggen en hopen dat dit in de praktijk goed gaat functioneren.
8
Alef de Jong, oprichter/creatief strateeg Wunder: De stijl is krachtig, kleurrijk en ondeugend. Typografische regels worden volledig genegeerd en letters worden gewoon uitgerekt, zoals een amateur zou doen. Het experiment viert feest. De stijl is - ook zonder prominent logo - heel herkenbaar en flexibel. Je hoeft je als kind niet te schamen als je van het Jeugdfonds gebruik maakt, want dit fonds is absoluut niet kinderachtig, maar juist stoer en volwassen. De doelgroep wordt serieus genomen en de jongeren zijn als helden gefotografeerd. Complimenten voor het experiment.
9
Stefan Pangratz, design director VBAT: Identiteiten voor goede doelen en fondsen liggen altijd onder een vergrootglas. Aan de ene kant wil je dat elke cent voor het doel beschikbaar blijft en aan de andere kant is een professioneel optreden voor het werven van middelen en donaties noodzakelijk. Hiervoor gelden dus wel dezelfde regels als bij ‘normale’ commerciële bedrijven, namelijk voldoende opvallen, duidelijk maken waar je voor staat en onderscheidend zijn ten opzichte van je medestrijders. De identiteit is kleurrijk, hoekig en een beetje ongepolijst. Een soort systeem dat volgens mij relatief makkelijk is in het onderhoud. Hij valt dus goed op, maakt duidelijk waar het om gaat, maar mist eigenheid en misschien toch een beeldmerk, zodat er geen verwarring met andere typografische identiteiten ontstaat.
6
Claire Parker, executive creative director Design Bridge: The one thing it does well is capturing the chaos of youth. All over the place! Screaming! The loudness of the colours and typography, combined with the various photo styles creates an experience equivalent to a 6-year-old’s birthday party - without the fun. Sadly it feels rushed and superficial, standing out without standing for anything. The meaning is unclear and feels disjointed, I wish the identity had captured the curiosity, language and attitude of the kids it supports. Overall it is a strange, confusing website that in reality, just doesn’t have the same impact that you see in the case study. A good lesson that if you are going for a difficult to execute aesthetic, it has to work with real copy and content, not just a single line of copy.
4
Roel Stavorinus, design- en communicatiestrateeg: Ik ben enthousiast over deze stijl. Het is onderscheidend, herkenbaar en vooral heel anders dan we gewend zijn. De talenten en ambities van kinderen en jongeren staan centraal bij het Jeugdfonds en dat moest zichtbaar worden in de uitingen. Ik vind dat goed gelukt. De portretten vormen een goed geheel met de boude typografie en even boude kleurstellingen. Ik vind het interessant dat de stijl veel gebruik maakt van beweging. Een absolute must in deze tijd. De toepassing van de stijl op posters en in advertenties vind ik minder goed geslaagd. In de posters die onlangs in steden hingen, is het moeilijk om de boodschap goed te lezen.
In de korte tijd die je hebt bij het passeren, pak je wel mee dat het om het sport- en cultuurfonds gaat, maar de rest gaat vrijwel zeker verloren. Ook de advertenties die ik zag zijn rommelig. Er ligt een duidelijk grid onder, maar in de context van een boekje oogt het toch druk en wat onsamenhangend.
Maar goed, zo’n stijl moet zich vormen en ik ga ervan uit dat deze middelen nog verbeterd worden. Vandaar toch een hoog cijfer.
9
Jop Quirindongo, eigenaar Lowres Creative Studio: Wat ik goed vind aan deze identiteit is dat het eigenlijk een visuele identiteit en campagne in één is. Je voelt direct wat er bedoeld wordt, zonder dat er veel wordt uitgelegd. En alhoewel ik niet echt een fan ben van dit typografie-gebruik, past het in dit geval heel erg goed. Een opvallende, krachtige en kleurrijke identiteit.
8
Eerdere designpanels:
80. Randstad door Ronin
79. Unox Vegetarische Rookworst door Anthem
78. Bols Genever door Van Heertum Design
77. Nationaal Archief door Design Bridge
76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63. Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy
60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin
50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or door Design Bridge
40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex
30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport
20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns
10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Fernhout over iconische fotografie 12-12-2024
- Jaguar toont lef met komst Type 0006-12-2024
- ASML en Van Gogh Museum verlengen... 05-12-2024
- ADCN Awards 2024 open voor inzendingen02-12-2024