'Kom in de Kas' biedt kijkje in Nederlandse glastuinbouw

'Kom in de Kas' biedt kijkje in Nederlandse glastuinbouw
  • Food-en-retail
  • 19 mrt 2025 @ 08:00
  • Nu reageren
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Van robots tot slimme beestjes: tijdens het aanstaande 'Kom in de Kas'-event krijgen bezoekers een kijkje achter het glas waar in Nederland zeer veel groen (en kleur) wordt gekweekt. Credo: 'Ontdek de herkomst én toekomst van bloemen, planten, groenten en fruit.'

We vinden het inmiddels heel gewoon, maar de Nederlandse supermarkten, tuinen en vazen zouden een stuk leger en minder divers zijn zonder de hulp van onze kassen, stellen de samenwerkende glastelers. Tijdens Kom in de Kas geven op zaterdag 5 en zondag 6 april 2025 ruim honderd glastuinbouwbedrijven in Nederland daarom een kijkje achter glas. 'Een kans voor jong en oud om van dichtbij te zien, proeven, ruiken en ervaren hoe bloemen, planten, groenten en fruit groeien – en hoe de kwekers met slimme innovaties werken aan de toekomst van duurzame, lokale teelt.'

Vers, jaarrond en lokaal
'Bijna jaarrond frambozen? Vanille uit het Westland? De kassen maken het mogelijk. Het evenement geeft zo een bijzonder inkijkje in hoe bloemen, planten, groenten en fruit dankzij de kassen vers, jaarrond en lokaal worden gekweekt', het komt allemaal voorbij belooft 'Kom in de Kas'.
Voor wie nog nooit in een kas is geweest, is de eerste keer volgens de organisatie heel indrukwekkend. Bezoekers lopen tussen honderden rijen aan paprikaplanten en ruiken de geur van verse bloemen. Er zoeft een drone over je hoofd, er vliegt een bij langs die druk bezig is met bestuiven, en met slimme installaties krijgt ieder plantje precies de hoeveelheid water die hij nodig heeft. 

Innovaties om te ontdekken
Het thema Groene Liefde staat bij deze 47e editie centraal: liefde voor duurzame oplossingen, vakmanschap, en voor de producten. De Nederlandse kassen zijn wereldwijd koploper op het gebied van innovatie en efficiëntie. Tijdens Kom in de Kas krijgen bezoekers een goede blik op de innovaties die de glastuinbouw biedt. Een greep uit het programma:

  1. VD Holland in Andijk (paprika’s) maakt gebruik van aardwarmte, met de aardwarmteput tegenover het bedrijf. In de wintermaanden stoken ze zelf bij met hun warmtekrachtkoppeling en een biomassacentrale. 
  2. Hoe slimme beestjes helpen tegen plagen: Bij Plantenkwekerij Gitzels in Wervershoof worden zoveel mogelijk natuurlijke methoden, zoals natuurlijke vijanden, gebruikt om plagen te bestrijden. Ook bij Fa. Duinisveld (paprika’s, De Kwakel) helpen roofmijten, sluipwespen en andere nuttige insecten om schadelijke beestjes zoals bladluis onder controle te houden. 
  3. Hoe lampen in huis branden dankzij de kassen: Fred van Paassen Chrysanten in Andijk wekt zelf energie op en gebruikt deze direct, of levert stroom terug aan het net. Daarmee draagt het bedrijf actief bij aan congestiemanagement op het Nederlandse stroomnet: bij overschotten schakelt het extra belichting in, bij tekorten levert het juist elektriciteit terug. Zo helpt het bedrijf piekbelasting en opstoppingen op het elektriciteitsnet te voorkomen.
  4. Hoe robots en camera’s zorgen voor perfecte groei: Dankzij een geavanceerd systeem hoeven medewerkers bij Vilosa in ‘s-Gravenzande niet met zware tafels te sjouwen: de planten komen automatisch naar hen toe. Een camerasysteem sorteert de kleurrijke Kalanchoës op hoogte, kleur en bloei, zodat er altijd een perfecte plant groeit. 

Activiteiten voor jong en oud
Tijdens het Kom in de Kas weekend valt er kortom van alles te beleven. Naast rondleidingen door de kassen zijn er activiteiten voor het hele gezin, zoals proeverijen, workshops, speurtochten en markten. De activiteiten verschillen per locatie. Zie de link hieronder voor meer info.
(PvWK | beeld: KidK / FC)

Praktische informatie
Data: zaterdag 5 en zondag 6 april 2025. Niet alle locaties zijn beide dagen open.
Tijd: tijden verschillen per locatie
Locatie: ruim 100 locaties door heel Nederland: Kom in de kas.nl
Toegang: gratis, reserveren is niet nodig

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken