Kruidvat stoot Bol van troon als sterkste retailmerk

Kruidvat stoot Bol van troon als sterkste retailmerk
  • Food-en-retail
  • 18 mrt 2025 @ 09:17
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Tien jaar lang was Bol het sterkste retailmerk van Nederland, maar daar is nu verandering in gekomen. Kruidvat heeft de koppositie overgenomen, zo blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De drogisterijketen heeft zijn merkkracht vergroot door een consequente positionering als prijsvechter en een offensieve marketingstrategie rond het 50-jarig bestaan.

Ondertussen zag Bol zijn merkbekendheid dalen na het schrappen van de toevoeging ‘.com’ in 2023. Hoewel 64 merken zich de afgelopen tien jaar wisten te handhaven in de top-100, zijn er ook duidelijke verliezers. Expert, Schoonenberg HoorSupport en MS Mode zagen hun merkkracht met zo’n twintig procent afnemen, voornamelijk door een afnemende naamsbekendheid. Xenos wordt eveneens hard getroffen. Het merk stond ooit bekend om zijn verrassende assortiment, maar krijgt nu stevige concurrentie van prijsvechters zoals Action. Hierdoor is niet alleen de naamsbekendheid, maar ook de klantenbinding en waardering gedaald.

Top-5 dalers merkkracht 2015-2025

  1. Expert
  2. Schoonenberg HoorSupport
  3. MS Mode
  4. Xenos
  5. Otto

Grootste stijger
Coolblue is de sterkste stijger in het onderzoek. Tien jaar geleden stond de elektronicawinkel nog op plaats 74, nu heeft het bedrijf zich opgewerkt naar de twaalfde positie. Ondanks forse media-investeringen zijn de grootste groeikansen nog steeds te vinden in de naamsbekendheid. Consumenten die eenmaal bekend zijn met het merk, waarderen het hoog en blijven loyaal.

Top-5 stijgers merkkracht 2015-2025

  1. Coolblue
  2. Amazon
  3. Rituals
  4. JYSK
  5. Superkeukens

Chinese e-commercegiganten onverminderd populair
Ondanks negatieve publiciteit groeien de Chinese merken Temu en Shein in populariteit. Temu is pas sinds 2025 opgenomen in de top-100 grootste retailers, maar staat direct in de top-10 van verwachte stijgers. Shein, dat al twee jaar een plek in de top-100 heeft, blijft eveneens sterk groeien. De lage prijzen en het steeds wisselende aanbod zorgen ervoor dat consumenten de merken blijven omarmen, ondanks ethische en duurzaamheidsoverwegingen.

Top-10 groeiverwachting 2025 (+positie in 2015)

  1. (2) Action
  2. (1) Bol
  3. (3) Lidl
  4. (10) Aldi
  5. (6) Kruidvat
  6. (27) Amazon
  7. (-) Temu
  8. (-) Shein
  9. (4) Ikea
  10. (5) Primark

Het Retail Merkenonderzoek wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam.

Kel Koenen

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken