'Dirk snoept steeds meer marktaandeel af van concurrentie'

'Dirk snoept steeds meer marktaandeel af van concurrentie'
  • Food-en-retail
  • 20 mrt 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Supermarktketen Dirk groeit onopvallend maar gestaag en snoept steeds meer marktaandeel af van de concurrentie. 'De familie Van Den Broek heeft een obsessie met lage prijzen.'

Dit signaleert het AD. De keten begon in 1942 als een melkwinkel in Amsterdam en transformeerde zes jaar later tot een van de eerste zelfbedieningszaken van Nederland. Oprichter Dirk van den Broek, die in 2020 overleed, hanteerde een helder prijsbeleid: 'Arme mensen hebben lage prijzen nodig, rijke mensen houden ervan.'

Hoewel Dirk volgens de krant jarenlang buiten de schijnwerpers opereerde, valt de sterke prestatie de laatste jaren op. Het marktaandeel groeide in drie jaar van 3,6% naar 4%, een forse stijging in de supermarktbranche. Ook de omzet per vierkante meter ligt met €300 ver boven concurrenten als Coop en Spar.

Dirk werd recent weer door de Consumentenbond samen met Aldi uitgeroepen tot goedkoopste supermarkt voor basisboodschappen. Daarnaast werd het bedrijf de afgelopen drie jaar door YouGov als beste gewaardeerd door consumenten.

Een keerpunt was 2022, stelt het AD, toen Dirk zich losmaakte van de samenwerking met DekaMarkt binnen de Detailresult Groep. 'Dit gaf Dirk de vrijheid zich volledig als prijsvechter te positioneren, precies op het moment dat consumenten prijsgevoeliger werden.' Supermarktketen Dirk groeit onopvallend maar gestaag en snoept steeds meer marktaandeel af van de concurrentie. De familie Van Den Broek zou een obsessie met lage prijzen hebben, eerder fraai belicht in het boek 'Kogelharde spruiten' van Eugene Roorda, destijds de bureaubaas van Dirk die de 'Dirk tas' legendarisch maakte.

Onder ceo Marcel Huizing, een vertrouweling en de huidig ceo van de familie, maakt Dirk strategische keuzes die de kosten laag houden. Zo stopte het bedrijf in 2022 met tv-reclames 'om de prijzen scherp te houden' en weigert de retailer in thuisbezorging te stappen, omdat dit nog geen enkele supermarkt winst opleverde.

De winkels zetten sterk in op actie en prijsbewustzijn, met een overvloed aan rode actieborden en scherpe A-merkenprijzen. Klanten kunnen zo makkelijk vergelijken en zien dat Dirk voordeliger uitkomt. De strategie is duidelijk volgens de krant: lage prijzen en efficiënte bedrijfsvoering zorgen voor succes, terwijl concurrenten worstelen met hogere kosten en minder scherpe aanbiedingen.
(PvWK | bron: AD / foto's Dirk Zaandam: PvWK)

Dirk Zaandam

 

  • Lees meer over het belangwekkende a.s. retailevent over de nieuwe standaard voor marketeers en retailers, namelijk de tweede editie van marketingevent Retail Media Day op 15 mei 2025: klik hier.
Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken