Unilever verkoopt The Vegetarian Butcher aan Vivera

Unilever verkoopt The Vegetarian Butcher aan Vivera
  • Food-en-retail
  • 20 mrt 2025 @ 14:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Unilever maakt bekend dat het een bindend bod heeft ontvangen van Vivera voor de overname van The Vegetarian Butcher alias de Vegetarische Slager (DVS). Het merk werd in 2018 door Unilever overgenomen van oprichter Jaap Korteweg en heeft sindsdien een sterke gemiddelde groei met dubbele cijfers gerealiseerd.

Saillant is dat MarketingTribune eerder als eerste de overname door Unilever van de Vegetarische Slager correct voorspelde. Nu reist het innovatieve plantbased merk weer verder.

In de Unilevertijd is de aanwezigheid van het merk uitgebreid naar meer dan 55 markten wereldwijd, zowel in de retail als in de foodservice. Dat stond op de verlanglijst van de DVS-oprichters: partneren met Unilever betekent meer schaal, dus meer vleesvervangers maken. Insights: de DVS-producten moeten minstens even lekker als vlees zijn (smaak) en liefst iets goedkoper (prijs), dan wordt een marketingkantelpunt bereikt. De originele ambachtelijke verpakking gecombineerd met zeer goede, humoristische woordvondsten (copywriting, zie afbeelding) waarin de CK vaak voorkomt, zorgde en zorgt voor extra merkwaarde.

'Zoals we tijdens ons Investeerdersevenement in 2024 hebben aangegeven, wil Unilever zijn portfolio aanscherpen voor langdurige groei en schaalbaarheid, met de focus op minder, maar grotere merken', verklaart Unilever de verkoop vandaag, 'De gekoelde en diepvriesproducten van The Vegetarian Butcher vereisen een specifieke toeleveringsketen en inkoopmodel, waardoor ze minder schaalbaar zijn binnen het bredere Unilever Foods-portfolio. Bovendien verschillen de unieke technologische en R&D-capaciteiten die de innovatieve kracht van The Vegetarian Butcher aansturen aanzienlijk van de behoeften binnen de rest van Unilevers portfolio. Door deze verschillen is een verkoop van het merk de beste optie voor zowel Unilever als The Vegetarian Butcher', meent de fmcg-maker.

Heiko Schipper, president Unilever Foods, reageert: 'Sinds de overname heeft The Vegetarian Butcher aanzienlijke groei doorgemaakt en een indrukwekkend aantal innovatieve producten gelanceerd. De creatieve en impactvolle communicatiecampagnes hebben gezorgd voor een sterke band met consumenten. Deze inspanningen hebben niet alleen bijgedragen aan het succes van het merk, maar ook Unilevers toewijding aan plantaardige voeding en baanbrekende innovaties versterkt. Ik geloof dat The Vegetarian Butcher klaar is voor nog groter succes in de volgende fase van zijn ontwikkeling onder een nieuwe eigenaar die volledig is toegewijd aan plantaardige vleesvervangers. Deze gerichte expertise zal het merk ondersteunen bij zijn ambitieuze doel om de "Grootste Slager ter Wereld" te worden.'

Rutger Rozendaal, ceo van The Vegetarian Butcher vult aan: 'Wij zijn heel blij dat The Vegetarian Butcher de krachten bundelt met Vivera. Dit biedt ons de kans om onze sterke punten te combineren en nog meer waarde te leveren aan onze partners en consumenten.'

Willem van Weede, ceo van Vivera: 'De indrukwekkende en niet-aflatende toewijding van de mensen bij The Vegetarian Butcher heeft de visie van Jaap Korteweg op ongekende schaal tot leven gebracht, zonder concessies te doen. Vivera is trots om de handen ineen te slaan met gelijkgestemde experts en believers in plantaardige voeding, met dezelfde grote ambitie om de voedselketen duurzamer en veel meer plantaardig te maken. We kijken ernaar uit om samen deze belangrijke transitie te versnellen en de complementaire krachten van beide bedrijven te benutten.'

Het bindende bod is volgens Unilever nog onderhevig aan de gebruikelijke afrondingsvoorwaarden, wettelijke goedkeuringen en consultatieprocessen. De afronding van de transactie wordt verwacht in Q3/2025. Meer over Vivera, een Nederlands plantbased merk, is hier te vinden.
(PvWK | foto: DVS)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken