Warc Media 100: WhatsApp, QR-codes en print doen het goed

Warc Media 100: WhatsApp, QR-codes en print doen het goed
  • Media
  • 19 mrt 2025 @ 09:34
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Awards

De Warc Media 100 is het overzicht van de meest bekroonde mediacampagnes en mediabedrijven met een Costa Ricaans pareltje op de eerste plek in de categorie Campagnes. Een van de belangrijkste thema’s dit jaar is de kracht van print en Nederland stijgt van plek 37 naar 30.

Anna Hamill, Senior Editor Warc Creative: ‘De Warc Media 100 zijn jaarlijkse wereldwijde ranglijsten van de meest bekroonde mediacampagnes en mediabedrijven. Als wereldwijde benchmark voor de industrie laten ze het beste gebruik van media zien en de impact die dit kan hebben op het succes van een campagne.’

De drie belangrijkste thema's van de Media 100 van dit jaar zijn:

Merken als CeraVe, Barbie en Sprite maakten gebruik van hun distinctive brand assets, zoals merkkleuren en personages, om een herkenbare aanwezigheid te creëren op verschillende mediaplatforms.

De best presterende campagnes, zoals het kinderboek van L'Enfant Bleu en eBay's partnerschap met Vogue, laten de kracht van print zien.

Het gebruik van consumententechnologie om echte problemen op te lossen. Nosotras Women Connecting gebruikte WhatsApp-groepen om politieke verandering teweeg te brengen, Mercado's Handshake Hunt maakte gebruik van QR-codes om de verkoop te stimuleren en PetPace gebruikte realtimegegevens van halsbanden voor huisdieren om aardbevingsrisico's te beoordelen.

#1 Mediacampagne
De meest bekroonde mediacampagne is Welcome to the group door PHD Costa Rica voor vrouwenrechten-NGO Nosotras Women Connecting. De campagne overtuigde congresleden om een wetsvoorstel voor menstruatierechtvaardigheid aan te nemen met behulp van publieke media, PR-stunts, social media en een WhatsApp-groep.
Op de tweede plaats staat The Hidden Story van Havas Play Paris voor L’Enfant Bleu, een vereniging die strijdt tegen kindermisbruik. Het prentenboek ging over het risico dat je loopt als ouder als je een foto van je kind op social media plaatst.
Op de derde plaats staat The Handshake Hunt van Gut São Paulo, voor Mercado Libre. Het Latijns-Amerikaanse e-commerceplatform werkte samen met tv-zender Globo tijdens Black Friday en liet QR-codes voor kortingen zien wanneer er een handdruk op het scherm verscheen.

#1 Mediabureau: Mediaplus München
Onafhankelijk bureau Mediaplus München staat bovenaan het klassement nadat het in 2024 derde was en in 2023 veertiende. Ze hebben dit jaar zeven campagnes in de top-100 voor merken, waaronder Long Covid Europe, Hinz&Kunzt/Hamburger Kunsthalle en Motatos.
Mindshare New York staat op de tweede plaats, met vijf campagnes in de top-100.
EssenceMediacom New York staat op de derde plaats, een stijging ten opzichte van de 16e plaats vorig jaar.

#1 Medianetwerk: Mindshare Worldwide

#1 Onafhankelijk medianetwerk: Serviceplan
Mindshare Worldwide is geleidelijk aan naar de top van de Netwerk-ranglijst gestegen en bereikte dit jaar de eerste plaats, na de tweede plaats in 2024 en de vierde plaats in 2023. Er zijn vijf bureaus in de top-50 die hebben bijgedragen - New York, Shanghai, Mumbai, Ho Chi Minh City en Bangalore - waarvan er twee in de top-vijf staan.
Essence Mediacom klimt naar de tweede positie met vijf bureaus in de top-50.
HD Worldwide staat op de derde plaats.
Serviceplan leidt de onafhankelijke netwerken dit jaar met campagnes als PetPace Animal Alerts.

#1 Mediaholding: WPP
WPP behoudt zijn hoogste positie die het al sinds 2018 bekleedt, met vier netwerken in de top-10: Mindshare Worldwide, EssenceMediacom, Wavemaker en VML.
Omnicom staat voor het achtste jaar op rij op de tweede plaats.
Publicis Groupe stijgt één plaats en claimt de derde plaats.
BlueFocus is dit jaar nieuw in de top-10 van holdings.

#1 Mediamerk: Dove
Dove blijft dit jaar op de eerste plaats staan met meerdere campagnes in de top-100, waaronder Crown x LinkedIn: #BlackHairIsProfessional, #TurnYourBack, Cost of Beauty en #KeepHerConfident.
Warner Bros. staat op de tweede plaats en Sprite op de derde plaats.

#1 Adverteerder: Unilever
Unilever staat nog steeds bovenaan de ranglijst. Dit is het zesde jaar op rij dat Unilever de eerste plaats inneemt. Merken die bijdragen aan hun puntentotaal zijn onder andere Dove, Lifebuoy, Vim en Sunlight.
The Coca-Cola Company, dat in 2021 voor het laatst in de top10 stond, staat op de tweede plaats.
PepsiCo stijgt naar de derde plaats, van de negende plaats vorig jaar.

#1 Land: VS
De VS behoudt zijn dominante positie in de mediaranglijsten. 19 van de top-100 campagnes zijn in de VS gevestigd.
Het VK blijft op de tweede plaats staan, net als India op de derde plaats. Vietnam, China, Brazilië en Turkije komen dit jaar allemaal in de top-10 van landen.

De top-10 hoogst gerangschikte campagnes en bedrijven in de Warc Rankings Media 100 2025:







De Warc Media 100 is hier te bekijken.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken