Amnesty en iO brengen: 'Protect the Protest'

Amnesty en iO brengen: 'Protect the Protest'
  • Bureaus
  • 11 mrt 2025 @ 12:13
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Amnesty International Vlaanderen en digital agency iO lanceren samen de campagne “Protect the Protest”, waarin vreedzaam protest wordt gepositioneerd als een drijvende kracht achter maatschappelijke vooruitgang. De commercial benadrukt hoe historische protestbewegingen hebben geleid tot fundamentele rechten die we vandaag als vanzelfsprekend beschouwen.

Volgens Sam De Win, Executive Creative Director van iO, was de briefing van Amnesty International zowel eenvoudig als complex. ‘De ngo wilde een campagne die protest niet afschildert als een risico voor de samenleving, maar als een bron van vooruitgang. Het recht op vreedzaam protest heeft de wereld veranderd en blijft een cruciale motor voor sociale rechtvaardigheid’, aldus De Win.

In de tv-spot worden geen gewelddadige confrontaties getoond, maar juist de tastbare resultaten van vastberaden acties: stemrecht, het recht op huwelijk voor iedereen, de achturige werkdag en andere verworvenheden die zonder protest ondenkbaar waren geweest. ‘Hoe je het ook bekijkt, protesteren is nooit zinloos. Van de suffragettes die stemrecht bevochten tot de klimaatjongeren van vandaag: zonder protest is er geen vooruitgang’, vervolgt De Win.



Regisseur Jef Boes werkte nauw samen met iO en Amnesty International om de boodschap op een indringende manier over te brengen. ‘We wilden een film maken die de impact van protest tastbaar maakt, zonder de klassieke demonstratieclichés. Geen megafonen of massabetogingen, maar de echte gevolgen van protest: mensen die nu leven met rechten die ooit bevochten zijn.’

Naast een online verspreiding zal Protect the Protest vanaf 10 maart een week lang gratis en in prime time te zien zijn op VRT 1. Amnesty International Vlaanderen wist de jury van VRT te overtuigen van de maatschappelijke relevantie van de boodschap. ‘Zoals elk jaar biedt de VRT zendtijd aan een ngo met een sterk maatschappelijk verhaal. We zijn blij dat we deze kans kregen om te laten zien dat protest geen bedreiging is, maar een fundamenteel recht dat ons allemaal vooruit helpt’, besluit Eleni Verschaeve van Amnesty International Vlaanderen.

Credits

Client: Amnesty International ​
​Client contact: Eleni Verschaeve ​
​Agency: iO ​
​Executive Creative Director: Sam De Win ​
​Creatives: Sam De Win & Ivan Moons ​
​Account: Ena Stevens ​
​Production: ILA Studio ​
​Producer: Maxine Lodeweyckx ​
​Director: Jef Boes ​
​Dop: Ivo Nelis ​
​Animator: Thomas Van Geel @ Visuals International ​ ​
​Editor: Lieven Dooms @ FRAMES ​ ​
​1AD: Martine Temmerman ​
​1AC: Calder Cosyn ​
​Gaffer: Dries De Paepe ​
​Light Assistant: Louis Philippe Beauduin ​
​Digi: Ushua Goeminne ​
​Grip: Lester Otten ​
​Decor: Studio Woot ​
​Stylist: Sarah Roelstraete ​
​H&MU: Karen ​ ​
​Car handler: Onno Hesselink ​
​Production Assistent: Alexia De Splenter ​
​Online: Visuals Internationals - FRAMES Postproduction ​
​Post Producer: Jelle Robbeets ​ ​
​Stockimages: Shutterstock - ArtGrid ​
​Music & Sound Design: Raygun ​
​Vo: Wouter Hendrickx 
Cast: Adbel, Lies, Aya, Mary-Lou, Ioannis, Thomas, Marymene, Monique, Lamin. 

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken