Amnesty en iO brengen: 'Protect the Protest'

- Bureaus
- 11 mrt 2025 @ 12:13
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 11 mrt 2025 @ 12:13
- Kel Koenen
Amnesty International Vlaanderen en digital agency iO lanceren samen de campagne “Protect the Protest”, waarin vreedzaam protest wordt gepositioneerd als een drijvende kracht achter maatschappelijke vooruitgang. De commercial benadrukt hoe historische protestbewegingen hebben geleid tot fundamentele rechten die we vandaag als vanzelfsprekend beschouwen.
Volgens Sam De Win, Executive Creative Director van iO, was de briefing van Amnesty International zowel eenvoudig als complex. ‘De ngo wilde een campagne die protest niet afschildert als een risico voor de samenleving, maar als een bron van vooruitgang. Het recht op vreedzaam protest heeft de wereld veranderd en blijft een cruciale motor voor sociale rechtvaardigheid’, aldus De Win.
In de tv-spot worden geen gewelddadige confrontaties getoond, maar juist de tastbare resultaten van vastberaden acties: stemrecht, het recht op huwelijk voor iedereen, de achturige werkdag en andere verworvenheden die zonder protest ondenkbaar waren geweest. ‘Hoe je het ook bekijkt, protesteren is nooit zinloos. Van de suffragettes die stemrecht bevochten tot de klimaatjongeren van vandaag: zonder protest is er geen vooruitgang’, vervolgt De Win.
Regisseur Jef Boes werkte nauw samen met iO en Amnesty International om de boodschap op een indringende manier over te brengen. ‘We wilden een film maken die de impact van protest tastbaar maakt, zonder de klassieke demonstratieclichés. Geen megafonen of massabetogingen, maar de echte gevolgen van protest: mensen die nu leven met rechten die ooit bevochten zijn.’
Naast een online verspreiding zal Protect the Protest vanaf 10 maart een week lang gratis en in prime time te zien zijn op VRT 1. Amnesty International Vlaanderen wist de jury van VRT te overtuigen van de maatschappelijke relevantie van de boodschap. ‘Zoals elk jaar biedt de VRT zendtijd aan een ngo met een sterk maatschappelijk verhaal. We zijn blij dat we deze kans kregen om te laten zien dat protest geen bedreiging is, maar een fundamenteel recht dat ons allemaal vooruit helpt’, besluit Eleni Verschaeve van Amnesty International Vlaanderen.
Credits
Client: Amnesty International
Client contact: Eleni Verschaeve
Agency: iO
Executive Creative Director: Sam De Win
Creatives: Sam De Win & Ivan Moons
Account: Ena Stevens
Production: ILA Studio
Producer: Maxine Lodeweyckx
Director: Jef Boes
Dop: Ivo Nelis
Animator: Thomas Van Geel @ Visuals International
Editor: Lieven Dooms @ FRAMES
1AD: Martine Temmerman
1AC: Calder Cosyn
Gaffer: Dries De Paepe
Light Assistant: Louis Philippe Beauduin
Digi: Ushua Goeminne
Grip: Lester Otten
Decor: Studio Woot
Stylist: Sarah Roelstraete
H&MU: Karen
Car handler: Onno Hesselink
Production Assistent: Alexia De Splenter
Online: Visuals Internationals - FRAMES Postproduction
Post Producer: Jelle Robbeets
Stockimages: Shutterstock - ArtGrid
Music & Sound Design: Raygun
Vo: Wouter Hendrickx
Cast: Adbel, Lies, Aya, Mary-Lou, Ioannis, Thomas, Marymene, Monique, Lamin.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Serviceplan Group bekroond tot... 11-03-2025
- Youfone gaat voor magic11-03-2025
- Amnesty en iO brengen: 'Protect the... 11-03-2025
- Provalliance Nederland kiest Happy... 11-03-2025
- Campagne Stichting Hartekind: ‘Elk... 11-03-2025
- Geen oeuvreprijs, maar een kritisch... 11-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day