[column] Berlusconi: media president

[column] Berlusconi: media president
  • Media
  • 13 jun 2023 @ 15:00
  • Link
  • Ruud de Langen
    Ruud de Langen

    Chief Growth Officer Benelux
    dentsu
  • PolitiekNieuwsmediaMarketing

Donald Trump moet wel geïnspireerd zijn geweest door Silvio Berlusconi. Ook Trump loopt net als Berlusconi van schandaal naar schandaal. Van seksfeestjes tot belastingontduiking. Maar Berlusconi kwam er beter mee weg.

Ook al grapt De Speld dat de as van Berlusconi wordt uitgestrooid in het decolleté van een vijftienjarig meisje, het wordt toch echt een staatsbegrafenis in de kathedraal van Milaan.

Al jong leerde Silvio Berlusconi door zijn werk als muzikant op een cruiseschip hoe hij met entertainment mensen kon beïnvloeden. Dat deed hij later onder andere via het voetbal als eigenaar van club AC Milan, met Van Basten, Gullit en Rijkaard als boegbeelden. Maar ook zeker als eigenaar van het belangrijkste commerciële televisiebedrijf Mediaset. Later als president van Italië had hij ook nog eens de publieke omroep RAI onder zijn invloed en kon hij via het machtige medium televisie al zijn zonden wegpoetsen.

Het leven bestaat uit communicatieproblemen, zei hij ooit. Dus alles is maakbaar met communicatie, zoals: 'Stel je voor hoeveel vrouwen er rondlopen die met mij naar bed zouden willen, maar dat zelf niet weten'.

In Nederland zou hij vele Gouden Effie’s winnen met zoveel 'geslaagde' gedragsbeïnvloeding. Hij kwam weg met vele leugens en schandalen. Je bent echt ook echt een marketingman als je je politieke partij 'Forza Italia!' noemt en er succes mee boekt.

Inmiddels heeft Trump te maken met de ene na de andere aanklacht. Het wegpoetsen hiervan zal moeilijker lukken. Zijn belangrijkste mediakanaal Twitter met 87 miljoen volgers laat hij nog steeds links liggen. Daar had Silvio Berlusconi wel raad mee geweten. Ook is de invloed van Trump op televisie, op wat invloed bij Fox na, veel meer beperkt dan van zijn Italiaanse collega. Lang leve dus een pluriform televisielandschap zonder ‘fake news’!

Ruud de Langen
Chief Growth Officer Dentsu Amsterdam

(foto: Cristina Fernández en Silvio Berlusconi in Rome, Casa Rosada volgens licentie Wiki Commons)

 

Lees ook: de AI begrafenis van de oud-premier (bron: MF)

Ruud de Langen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken