Van Den Ende vs Big Tech: 'overname van RTL door DPG Media is unieke kans'

Van Den Ende vs Big Tech: 'overname van RTL door DPG Media is unieke kans'
  • Media
  • 17 feb 2025 @ 10:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

In een krantenadvertentie stelt mediaondernemer Joop van den Ende dat de Nederlandse politiek de Nederlandse media 'moet beschermen tegen de manipulatie van Amerikaanse techgiganten'. Deze aanbeveling is ook te lezen in de pittige analyse over Big Tech die morgen in MarketingTribune magazine verschijnt. Hij spreekt van 'alarmfase één'.

De geplande overname van RTL door DPG Media is in dit licht volgens Van Den Ende 'juist een unieke kans', zoals ook de Stichting Democratie & Media vanuit het voormalige Elsevier-hoofdkwartier aan het Singel 151 te Amsterdam, in MarketingTribune en NRC bepleit. Een Nederlandse vuist tegen de Amerikaanse (en deels Chinese) Big Tech is volgens hem een goed idee.

In onze komende editie (feb. '25) lezen abonnees alles over onbekende risico's van de huidige grootste Big Tech-spelers en welke positie marketeers kunnen innemen.

'Bescherm onze waarden'
Joop van den Ende, bekend geworden als theater-, film- en musicalproducent en later via Endemol, Joop van den Ende Theaterproducties en Stage Entertainment Nederland, vindt het achterhaald om bezwaar te maken dat krantenuitgeverij DPG Media te dominant zou worden op de Nederlandse markt. Volgens hem is de mediamarkt allang wereldwijd en biedt deze overname juist een unieke kans voor een Nederlandstalig bedrijf om zich te verzetten tegen de Amerikaanse Big Tech dominantie. Daarnaast uit Van den Ende zijn zorgen over de invloed van techbedrijven en landen zoals China en Rusland, die volgens hem proberen de Europese stabiliteit te ondermijnen. Hij vraagt zich af wat de Nederlandse overheid doet om burgers te beschermen tegen deze bedreigingen van 'onze waarden'. In zijn ogen maakt de overheid de verkeerde keuze door opnieuw te bezuinigen op de publieke omroep, een organisatie die onafhankelijk nieuws, amusement en cultuur toegankelijk maakt voor een breed publiek.

Kritiek op de publieke omroep
Van den Ende hekelt het 'geklaag vanuit Den Haag' over de publieke omroep. Volgens hem functioneert de omroep juist naar behoren en verdient deze bescherming. Hij benadrukt dat het bestel essentieel is om journalisten in staat te stellen hun controlerende werk te blijven doen. Ook waarschuwt hij voor de huidige situatie waarin president Donald Trump in het Witte Huis de steun heeft van grote bedrijven zoals Meta, Amazon en X. Hij stelt dat deze techbedrijven hun platforms gebruiken om te manipuleren en te misbruiken. Van den Ende noemt dit een alarmerende ontwikkeling. 'Een keuze voor een gezonde publieke omroep, vitale commerciële zenders en een sterke dagbladencultuur is een keuze voor een beschaafd land', stelt Van Den Ende tenslotte in zijn oproep, die ook niet zou misstaan in de vakmedia.
(PvWK | beeld: Wiki Commons)

De besproken advertentie

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken