'EU gaat gepersonaliseerde advertenties Meta verbieden'

'EU gaat gepersonaliseerde advertenties Meta verbieden'
  • Online
  • 7 dec 2022 @ 11:02
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Meta, moederbedrijf van onder meer Facebook en Instagram, mag in de toekomst alleen nog gepersonaliseerde advertenties aanbieden als de gebruiker daar uitdrukkelijk toestemming voor heeft gegeven. Dat staat in een nog vertrouwelijk EU-besluit, meldt persbureau Reuters.

Dat besluit zou genomen zijn door de European Data Protection Board (EDPB) naar aanleiding van een zaak die enkele jaren geleden is gestart door de Oostenrijkse privacyactivist Max Schrems. Schrems klaagde er bij de Ierse instantie voor databescherming (DPC) over dat Facebook Ireland, het hoofdkwartier van Facebook Europa,  persoonsgegevens doorgeeft aan het moederbedrijf in de Verenigde Staten. De activist wil dat gebruikers duidelijk moeten aangeven of ze daarmee akkoord gaan. Nu krijgen gebruikers de vraag om akkoord te gaan met de algemene voorwaarden.

Zowel Meta als de EDPB willen verder geen commentaar op de zaak leveren.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken