Europese Commissie start onderzoek TikTok naar inbreuk DSA

Europese Commissie start onderzoek TikTok naar inbreuk DSA
  • Online
  • 20 feb 2024 @ 08:59
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De Europese Commissie is een formeel onderzoek gestart naar TikTok om te beoordelen of het sociale mediabedrijf mogelijk inbreuk heeft gemaakt op de Digital Services Act (DSA).

De Commissie voerde al een voorlopig onderzoek uit naar TikTok, onder meer op basis van een analyse van het risicobeoordelingsverslag dat TikTok in september 2023 heeft verzonden. Mede naar aanleiding van antwoorden van het platform op de formele verzoeken om informatie van de Commissie (over illegale inhoud, bescherming van minderjarigen en toegang tot gegevens), heeft de Commissie besloten een formele procedure tegen TikTok in te leiden.

De Commissie heeft vier gebieden van bezorgdheid gedefinieerd:

1. Bescherming van minderjarigen: De Commissie onderzoekt of TikTok wellicht niet de juiste maatregelen heeft genomen om minderjarigen te beschermen tegen ongepaste inhoud en schadelijke effecten van het platform.

2. Transparantie van reclame: De Commissie wil er zeker van zijn dat TikTok duidelijk is over de aard en targeting van advertenties op het platform.

3. Toegang tot gegevens voor onderzoekers: De Commissie onderzoekt of TikTok onderzoekers wellicht onvoldoende toegang geeft tot gegevens die belangrijk zijn voor het bestuderen van de impact van het platform op de samenleving.

4. Risicobeheer van verslavend ontwerp en schadelijke inhoud: De Commissie wil weten of TikTok wellicht te weinig doet om te voorkomen dat het platform schadelijk of verslavend wordt voor gebruikers.

De Commissie heeft TikTok tot 15 maart 2024 de tijd gegeven om te reageren op de bezorgdheden. Als de Commissie vaststelt dat TikTok de DSA heeft overtreden, kan het bedrijf boetes opleggen of andere corrigerende maatregelen nemen.

In een reactie aan MarketingTribune meldde TikTok het volgende: 'TikTok heeft functies en instellingen geïntroduceerd om tieners te beschermen en kinderen onder de 13 jaar van het platform te houden, problemen waarmee de hele industrie worstelt. We zullen blijven samenwerken met industrie-experts om jonge mensen op TikTok veilig te houden en kijken ernaar uit om nu de kans te krijgen om dit werk in detail aan de Commissie uit te leggen.'

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken