November opnieuw 'maand van de snor' Movember

  • Algemeen
  • 18 okt 2013 @ 00:08
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Wetenschap

Het officiële snorrenseizoen is geopend. Mannen wordt opgeroepen om in de maand november, omgedoopt tot Movember, een snor te laten staan. Met de snor die sportlegendes Edgar Davids, Rintje Ritsma, Hans van Breukelen en politicus Ahmed Marcouch zullen dragen, vragen zij aandacht voor prostaat- en teelbalkanker en halen zij geld op voor onderzoek.

‘Deelnemers aan Movember doorbreken het taboe rondom prostaat- en teelbalkanker door zich een maand lang niet te schamen voor hun snor. De campagne is uniek, omdat deelnemende mannen, de zogenaamde Mo Bros, een hele maand op rigoureuze wijze hun uiterlijk veranderen,’ vertelt Tessa Hagen van campagnebureau BKB.

‘Dat is broodnodig,’ weet Hagen. ‘Iedere dag krijgen 28 mannen in Nederland te horen dat ze prostaatkanker hebben en sterven zeven mannen aan de gevolgen van deze ziekte. De cijfers zijn mede zo hoog, omdat mannen uit onwetendheid of schaamte te laat aan de bel trekken bij hun arts. Teelbalkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij mannen tussen de vijftien en dertig jaar. De laatste jaren neemt het aantal patiënten in ons land sterk toe.’

Movember
De Movember campagne vraagt wereldwijd aandacht voor prostaat- en teelbalkanker en haalt geld op voor onderzoek met behulp van de snor. Movember werd in 2003 door een groep vrienden in Australië bedacht en al snel breidde de campagne zich uit. Wereldwijd hebben meer dan een miljoen deelnemers al bijna honderd miljoen euro opgehaald voor onderzoek naar prostaat- en teelbalkanker.

Ook in Nederland voert Movember campagne en laten duizenden mannen in november hun snor (Mo) staan. Dit jaar wordt Movember voor de vijfde keer georganiseerd in Nederland. BKB is sinds 2011 verantwoordelijk voor de campagne in Nederland. In 2012 haalden 7.500 deelnemers samen ruim 500.000 euro op voor prostaatkankeronderzoek uitgevoerd door het Nederlands Kanker Instituut. Ambassadeurs voor de campagne waren onder anderen Ruud Gullit en Marc-Marie Huijbregts in 2011 en Kluun en Horace Cohen in 2012.

‘Maand van de snor’
Tijdens Movember organiseren individuele deelnemers, bedrijven, sportclubs, restaurants en cafés door het hele land hun eigen Mo Bro competities en snorrenfeesten om aandacht te besteden aan het goede doel. Deelnemers kunnen zich registreren op de website, om vervolgens op 1 Movember gladgeschoren te beginnen aan de ‘maand van de snor’.

Shave-down
Op 1 november vindt de landelijke Shave-down plaats bij verschillende barbiers en kapsalons in Nederland. Deelnemers aan Movember kunnen zich daar tegen gereduceerd tarief laten scheren, om zo op goede wijze te beginnen aan het groeien van een snor. Op 30 november zal Movember op uitbundige wijze worden gevierd tijdens de Movember Gala Parté in Roest in Amsterdam. Daar zal ook de ‘Man van Movember 2013’ worden gekozen: de Mo Bro met de mooiste snor en outfit, gekozen door een vakkundige, snordragende jury.

Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken