Onderzoek: aantal gebruikte social platformen daalt, gebruik intensiever

Onderzoek: aantal gebruikte social platformen daalt, gebruik intensiever
  • Media
  • 28 jan 2025 @ 09:01
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • OnderzoekSocial media

Uit de 15e editie van het Nationale Sociale Media Onderzoek van Newcom blijkt dat het gebruik van social media daalt van 2,4 naar 2 platformen, maar het gebruik is wel intensiever.

X daalt 14% wat neerkomt op een verlies van bijna een half miljoen gebruikers. Ook Facebook daalt met 2% (180.000 gebruikers) van 10,1 miljoen naar 9,9 miljoen. Pinterest daalt met ruim 300.000 gebruikers en houdt er nog 4,2 miljoen over.

Whatsapp, YouTube, Instagram, LinkedIn en TikTok blijven groeien en vooral TikTok, LinkedIn en Instagram laten een significante groei zien in dagelijks gebruik:

●TikTok: Dagelijkse gebruikers stegen met 22% van 2,6 miljoen naar 3,2 miljoen.
●LinkedIn: Een indrukwekkende stijging van 40% in dagelijks gebruik, van 1,2 miljoen naar 1,7 miljoen.
●Instagram: Dagelijks gebruik stijgt.

Daling kleinere platformen met name BeReal
Veel kleinere platformen, zoals Twitch, Signal, Foursquare, Clubhouse dalen en BeReal heeft zelfs 600.000 minder gebruikers.

Social media en welzijn
Het onderzoek legt een groeiende zorg bloot over de negatieve invloed van social media op het mentale welzijn:

●6,9 miljoen Nederlanders vinden social media een gevaar voor het mentale welzijn; dat zijn er ruim een half miljoen meer dan vorig jaar.
●2,4 miljoen mensen voelen zich ongelukkig door het gebruik van social media, 200.000 meer dan vorig jaar.
●Jongeren (Gen Z) voelen dit het sterkst; 25% van deze groep geeft aan ongelukkig te zijn door social media, tegenover 23% vorig jaar.
●Ook Millennials (29-44 jaar) voelen deze impact. Vorig jaar gaf 24% aan zich door het gebruik van social media minder gelukkig te voelen, dit jaar stijgt dat 27%.
●Alleen de Babyboomers (60-79 jaar) en de Stille generatie (80 jaar en ouder) hebben er weinig last van (5% of minder).

Steun voor regulering en verbod
6 op de 10 Nederlanders is voorstander van een verbod op social media voor bepaalde doelgroepen, zoals kinderen. Naarmate mensen ouder worden, neemt deze steun toe. 8 op de 10 Nederlanders noemt schadelijke effecten van sociale media op kinderen als argument.
Aan de andere kant is er ook een groep (2 op de 10) die vindt dat we juist moeten leren omgaan met social media, omdat het een onmisbaar onderdeel van onze samenleving is geworden. Voor tegenstanders weegt het wegnemen van de kans op ontwikkelen en leren het zwaarst.

Uitdagingen
Newcom concludeert dat het onderzoek duidelijk aantoont dat social media een steeds belangrijkere rol spelen in ons leven, zowel privé als zakelijk, maar dat deze groei ook uitdagingen met zich mee brengt, zoals de impact op ons welzijn. Newcom benadrukt het belang van het vinden van een balans tussen het gebruik en de gevolgen ervan en roept gebruikers, beleidsmakers en bedrijven op hierover na te blijven denken.

In januari 2025 heeft Newcom Nederlanders van 15 jaar en ouder uitgenodigd om deel te nemen aan het Nationale Social Media Onderzoek. 6.437 respondenten deden aan het onderzoek mee. Deze steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Het complete onderzoek is hier beschikbaar.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken