NMO sluit zich aan bij AMC voor Europese regelgeving

NMO sluit zich aan bij AMC voor Europese regelgeving
  • Media
  • 28 jan 2025 @ 15:45
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De Stichting Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft zich aangesloten bij de onlangs opgerichte Audience Measurement Coalition (AMC), een internationale samenwerking van Joint Industry Committees (JIC’s), Media Owner Committees (MOC’s) en onderzoeksbureaus. De coalitie zal dienen als gesprekspartner voor Europese beleidsmakers in het kader van de nieuwe European Media Freedom Act (EMFA).

Deze wetgeving, die sinds 7 mei 2024 van kracht is, beoogt het mediabereiksonderzoek binnen Europa te reguleren en wordt vanaf 8 augustus 2025 volledig gehandhaafd. De AMC heeft als doel een centrale rol te spelen in de afstemming en implementatie van professionele standaarden voor onafhankelijk, transparant en betrouwbaar mediabereiksonderzoek. De coalitie wil daarbij een brug slaan tussen beleidsmakers, overheidsinstanties en belanghebbenden uit de media-industrie. ‘De European Media Freedom Act erkent het belang van betrouwbaar en onafhankelijk mediabereiksonderzoek’, zegt Yannick Carrio, de nieuw benoemde voorzitter van de AMC. ‘Met bijna twintig aangesloten instituten en dienstverleners willen wij als AMC een solide gesprekspartner zijn voor alle betrokkenen in het media- en reclame-ecosysteem.’

De Audience Measurement Coalition bouwt voort op de werkzaamheden van een eerdere ad-hoc coalitie die sinds 2017 actief was. Tot de oprichters behoren onder andere JIC’s zoals Médiamétrie (Frankrijk), ARMA (Roemenië) en MMS (Zweden), evenals onderzoeksbureaus als Nielsen, Kantar Media en GfK. Nieuwe coalitieleden zijn onder meer AGF - Videoforschung GmbH (Duitsland), CIM (België), Finnpanel (Finland), WEMF (Zwitserland) en TAM Ireland (Ierland). Nederland wordt vertegenwoordigd door NMO.

Ton Schoonderbeek, algemeen directeur van NMO, benadrukt de noodzaak van deelname. ‘Nederland is een van de voorlopers op het gebied van mediabereiksonderzoek. Onze neutrale en transparante werkwijze sluit naadloos aan bij de vereisten van de EMFA. Door ons aan te sluiten bij de AMC, kunnen we actief bijdragen aan de vormgeving van de nieuwe standaarden en toezichtmechanismen.’

De AMC heeft drie centrale doelstellingen geformuleerd:

  • Het vertegenwoordigen van de sector van mediabereiksonderzoek bij Europese beleidsmakers.
  • Het fungeren als internationale kennisbron voor gesprekken met overheden en andere belanghebbenden.
  • Het ondersteunen van internationale samenwerking rondom nieuwe regelgeving.

Met deze aanpak streeft de coalitie naar een geharmoniseerde toepassing van mediabereiksonderzoek binnen Europa, waarbij zowel publieke als commerciële mediapartijen, adverteerders en mediabureaus gebaat zijn.

De European Media Freedom Act markeert een keerpunt in de regulering van de Europese mediasector. Voor mediabereiksonderzoek betekent dit dat er strengere eisen worden gesteld aan de onafhankelijkheid en transparantie van data. De AMC ziet het als haar taak om ervoor te zorgen dat deze regels aansluiten bij de praktijk en breed gedragen worden binnen de industrie.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken