DOSSIER BELOFTE EN BEWIJS Neeve: 'Duurzaamheid is de kern van ons merk'

DOSSIER BELOFTE EN BEWIJS Neeve: 'Duurzaamheid is de kern van ons merk'
  • Algemeen
  • 6 feb 2023 @ 08:00
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • RetailInterviewMarketing

Voor ons Dossier Belofte + Bewijs in gesprek met Heleen Spruijt en Nadine Bronwasser. van duurzaam kledingmerk Neeve: 'De Bijenkorf wil in 2025 nog enkel duurzame merken verkopen.'

Het in Amsterdam gevestigde kledingmerk Neeve, opgericht door vriendinnen Heleen Spruijt en Nadine Bronwasser, heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. De kleren worden in Portugal gemaakt en voldoen aan de Global Organic Textile Standard (GOTS). De verpakkingen worden gemaakt van hergebruikt plastic en etiketten van oud papier. Ook verzenden gaat zo duurzaam mogelijk: waar mogelijk met fietskoeriers. MarketingTribune vroeg Spruijt en Bronwasser de kleren van het lijf.

Hoe belangrijk is duurzaamheid voor jullie?
Duurzaamheid is de kern van ons merk, dus dat proberen we in onze communicatie op alle mogelijke touch points door te voeren. Ons product is ons merk, dus primair verleiden we - potentiële - klanten met onze collecties. Daarmee laten we zien dat duurzaam én stijlvol prima hand-in-hand kunnen gaan. Duurzame mode was vaak ‘n tikkie stoffig en saai en stijlvolle merken ontwerpen prachtige stukken, maar zijn niet altijd even duurzaam. De consument die wél deze behoefte heeft, valt dus vaak tussen wal en schip. Maar niet bij Neeve! Op social doen we aan storytelling. We laten onze doelgroep aan het woord en vertellen over duurzame, biologische materialen. We onderstrepen dat Neeve enkel gebruik maakt van biologische verf en dat we duurzaam produceren in Portugal. Ook op onze site is de herkomst en productiewijze van elk product te vinden.

Wat houdt GOTS in en waarom hebben jullie voor dit label gekozen?
Voordat we met Neeve begonnen, hebben we veel research gedaan naar duurzaamheid van labels, want wat we beloven, willen we ook kunnen bewijzen. We hebben uiteindelijk voor GOTS gekozen, omdat het het meest transparante label is. De naleving van wet- en regelgeving wordt onzettend vaak gecheckt door onafhankelijke keuringsinstanties en GOTS is een internationaal label dat garandeert dat het vervaardigen van kleding op een milieuvriendelijke en verantwoordelijke manier gebeurt. Het label stelt hoge eisen aan sociale, ethische én ecologische normen voor de gehele leveringsketen: van katoenveld tot eindproduct. Kortom, alles wat we bij Neeve belangrijk vinden. Een product kan pas GOTS-gecertificeerd zijn als minimaal 70% biologisch is. Al onze katoenen items zijn biologisch en GOTS, maar Neeve produceert ook kledingitems die niet GOTS zijn vanwege de samenstelling. We werken bijvoorbeeld ook veel met een mix van Tencel TM Lyocell en biologisch katoen (67% - 33%). Deze kledingstukken zijn dus niet GOTS, maar óók duurzaam. Tencel TM Lyocell is 100% biologisch afbreekbaar en wordt gemaakt van houtpulp van eucalyptusbomen. Deze bomen gebruiken 85% minder water dan katoenplanten en kunnen werkelijk overal groeien, zelfs op onvruchtbare grond. En de eucalyptusbossen van Tencel TM Lyocell worden duurzaam beheerd. Dus waar mogelijk gebruiken we GOTS, maar we sluiten andere duurzame grondstoffen niet uit.

In hoeverre controleren jullie zelf nog de partijen waar je zaken mee doet?
Voordat onze eerste collectie gelanceerd werd, zijn we naar de fabriek in Portugal gegaan om kennis te maken met de mensen die onze producten maken en om met eigen ogen het productieproces te zien. Vandaag de dag werken we met meerdere fabrieken en ontvangen we bij elke collectie het GOTS-certificaat. We werken alleen met fabrieken die GOTS gecertificeerd zijn en duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan.

Heb je het gevoel dat klanten jullie vertrouwen?
Voor een nieuw merk kost het krijgen van vertrouwen altijd tijd, maar bij Neeve zijn we van mening dat als je vertrouwen op de juiste manier zorgvuldig opbouwt, je klanten ook niet zo snel meer weggaan. En deze klanten inspireren vaak ook weer potentiële nieuwe klanten. Wanneer je een item op onze website koopt, krijg je na ontvangst een mail van Trustpilot om Neeve te beoordelen. Deze beoordelingen zijn voor ons zeer waardevol. Tot nu toe zijn al onze reviews zeer positief en zijn we - gelukkig - nog niet bekritiseerd.

Voel je de druk van social media en mondige consumenten om je zakelijke partners en je eigen gedrag extra te controleren?
Bij Neeve zien we mondige consumenten niet als een gevaar, maar juist als een kans, want daardoor wordt greenwashing steeds moeilijker voor de merken die bijvoorbeeld één duurzame capsulecollectie lanceren en zo hun hele merk duurzaam willen upgraden. Daar prikken consumenten zo langzamerhand wel doorheen. Mensen kopen alleen van merken die ze écht vertrouwen. Dat geldt overigens niet alleen voor consumenten, maar ook voor onze partnerships. Neeve's samenwerking met Romy Boomsma is daar ook een goed voorbeeld van. Romy werkt alleen met merken samen waarvan de waarden volledig aansluiten met wat zij belangrijk vindt: duurzaamheid, inclusiviteit en authenticiteit. We hebben samen met haar een Neeve X Romy-lijn ontwikkeld. Omdat beide partijen zo goed op elkaar aansluiten, werd deze samenwerking een groot succes. We sluiten een volgende samenwerking zeker niet uit.

Zijn consumenten genoeg met duurzaamheid bezig?
Nog lang niet genoeg. De groep consumenten die enkel duurzame merken koopt, wordt gelukkig wel steeds groter, maar er zijn nog grote stappen te maken. Sommige retailers kiezen steeds bewuster voor duurzame merken en de Bijenkorf [waar Neeve sinds 2022 ook wordt verkocht, red.] wil in 2025 nog enkel duurzame merken verkopen. Er is dus zeker sprake van een verandering, maar helaas is fast fashion nog steeds aan de orde.

Wat zou er in de toekomst nog kunnen verbeteren op het gebied van duurzaamheid?
We verwachten dat in de nabije toekomst elk kledingstuk wordt voorzien van een QR-code waarmee de ecologische voetafdruk van het item wordt getoond. Zo weet je meteen waar je kledingstuk vandaan komt en hoe duurzaam het geproduceerd is.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 01, 2023, en is onderdeel van ons DOSSIER BELOFTE + BEWIJS.

Lees ook:

DOSSIER BELOFTE EN BEWIJS De waarheid en niets meer dan de waarheid

 

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken