De marketingtransfers van week 27, 2024

De marketingtransfers van week 27, 2024
  • B2b
  • 5 jul 2024 @ 10:43
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Personalia

De zomer komt en de zomer gaat, het Nederlands elftal doet het goed/slecht, er is weer een kabinet en de Tour is van start. Oh ja, er is ook transfernieuws. En niet zo’n beetje ook. Gelukkig behouden wij van MarketingTribune het overzicht.

Bas van Petten en Sietse Kingma, die eerder al marketingbureau Bambuu opzetten, zijn de trotse ouders van een nieuw loot: BAI.agency BAI.agency is een zusje van marketingbureau Bambuu. De nieuwe agency gaat wel AI gebruiken, maar niet voor grote lappen tekst of afbeeldingen. Volgens de nieuwe ouders zal AI steeds meer worden ingezet om de ouderwetse zoekmachines (Google komt al uit 1998!) te vervangen. De nieuwe agency geeft daarom advies over bijvoorbeeld  hoe je beter voren komt in ChatGPT of Gemini en welke  platformen (sites, whatsapp, socials, voice) het beste werken in welke situatie.


Bas van Petten (links) en Sietse Kingma.

DVJ Insights heeft een heuse prijswinnaar in dienst. Global teamlid Mark Vroegrijk won de Data Professional of the Year Award. Hij ontwikkelde een tool die mediabestedingen optimaliseert en de effectiviteit van reclamecampagnes verhoogt, en zo bijdraagt aan datawetenschap. Marks werk omvat wereldwijde benchmarks voor TV- en radiocampagne-effectiviteit en diverse meta-analyses.
‘Ik ben erg dankbaar dat ik deze prijs heb gewonnen! Via mijn analyses van datasets waarin meerdere studies zijn gecombineerd krijg ik een nog dieper begrip van 'hoe marketing werkt'. Dit zorgt voor een betere interpretatie van onderzoeksresultaten en helpt mij om nieuwe en innovatieve analyses te ontwikkelen met rijkere inzichten voor alle internationale en lokale merken waarvoor we werken. Het is geweldig dat mijn werk op dit gebied niet alleen gewaardeerd wordt door onze klanten, maar ook door de professionele jury’ volgens Vroegrijk.


Mark Vroegrijk.

Nikos Bartzoulianos start op 23 augustus 2024 als Group Chief Marketing Officer (CMO) bij Electrolux Group. Bartzoulianos rapporteert rechtstreeks aan Anna Ohlsson-Leijon, CEO van Business Area Europe en APAC MEA (BA EA). Tot Bartzoulianos aantreedt blijft Alejandro Cidon interim Hoofd Merketing en Duurzaamheid voor BA EA.
Bartzoulianos heeft ervaring met het sturen van marketingstrategieën en het bouwen van wereldwijde merken. Bij Samsung bekleedde hij negen jaar lang functies in het senior management, waar hij verantwoordelijk was voor het leiden van complexe internationale marktintroducties en het transformeren van digitale merkactiviteiten. Bartzoulianos heeft er zin in begint meteen met de promotie van zijn nieuwe werkgever: ‘Ik ben verheugd om toe te treden tot de Electrolux Group-familie, een van 's werelds toonaangevende fabrikanten van huishoudelijke apparaten met iconische merken die gebouwd zijn op tijdloze waarden.’


Nikos Bartzoulianos.

Datagedreven pr-bureau Hibou verwelkomt twee ervaren professionals: Milan de Wijs en Lisa van Huijkelom hebben zich verbonden aan de bureaugroep die HIBOU samen met Contenture vormt.
Milan de Wijs treedt toe als senior pr-consultant. De 34-jarige Amsterdammer brengt ruim tien jaar bureau-ervaring met zich mee die hij opdeed bij onder andere Edelman en LDJ. Lisa van Huijkelom (26) is reeds gestart na dienstverbanden bij Op1 en Hart van Nederland. Dankzij haar redactionele ervaring is ze een welkome toevoeging aan het pr-team van Hibou.
Sandra Hofstede, managing director, is enthousiast over de ontwikkelingen. 'De komst van deze professionals toont dat we talent aanspreken, wat voor mij het bewijs is dat we de goede dingen doen. De ervaring die Lisa en Milan meebrengen helpt ons om met een kritische en eerlijke grondhouding onze opdrachtgevers te bedienen, gecombineerd met onze expertise op het gebied van data-analyse.'
Eerder dit jaar nam Hibou het datagedreven communicatiebureau Contenture over. De bureaus trekken sindsdien samen op om klanten te helpen met datagedreven campagnes.


Milan de Wijs en Lisa van Huijkelom.

Per 1 juli is Marieke de Bruin begonnen als Service Line Lead Brand Health Tracking (3 x woordwaarde) bij Ipsos I&O. In deze rol gaat zij het team aansturen dat zich bezighoudt met merk- en communicatieonderzoek, nationaal en internationaal. De Bruin brengt de nodige ervaring mee in merk- en communicatieonderzoek. Ze heeft eerder consultancy, marketing en management functies vervuld bij Nielsen en L’Oréal en was de afgelopen jaren bij GfK verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van geavanceerde merkstrategieën voor (inter)nationale klanten. De Bruin: ‘Ik ben enthousiast om deel uit te maken van Ipsos I&O en bij te dragen aan het versterken van onze positie in merk- en communicatieonderzoek. Samen met het team wil ik onze klanten inspireren, hun merkinzichten verdiepen en communicatiestrategieën optimaliseren.’


Marieke de Bruin.

Jeroen van Eck, co-founder van Joe Public Amsterdam, heeft het bureau per 1 juli nam 12 en een half jaar verlaten. Op LinkedIn meldt hij zelf: 'Ik heb na een fantastische 12,5 jaar afscheid genomen van Joe Public Amsterdam. Na de 2e keer Bureau van het Jaar geworden te zijn, is het tijd voor een nieuw hoofdstuk aan weerszijden. Deze foto vat mooi samen wat ik het meeste ga missen: de Joe's, mooie campagnes maken die prijzen pakken en natuurlijk de bijbehorende feestjes!'
Wat Van Eck nu gaat doen is nog niet bekend. Hij draagt de dagelijkse leiding van Joe over aan strateeg Thecla Schaeffer.


Jeroen van Eck.

Kubik, dat zich bezighoudt met experience marketing en eventoplossingen, heeft Nadra Mohy el Dine als nieuwe Managing Director van Kubik EMEA aangenomen. Met meer dan twee decennia ervaring in marketing en live-evenementen brengt zij veel expertise en een frisse blik op het team mee.
Hiervoor gaf zij leiding aan de creatie en uitvoering van merkactivaties, evenementen en klantengagementcentra en -strategieën als Head of Global Experience Marketing bij Philips.
‘We zijn verheugd Nadra Mohy el Dine te verwelkomen’, aldus Elliot Kohn, President van Kubik. ‘Haar passie voor het stimuleren van engagement en haar vooruitstrevende aanpak zullen onze strategische visie ongetwijfeld versterken.


Nadra Mohy el Dine.

Robot Kittens breidt uit en heeft Niels van Esch aangesteld als Business & Partnerships Director. Van Esch was tot 2021 Managing Partner bij Superhero Cheesecake, en werkte bij Big Orange en Red Urban. In zijn nieuwe rol is hij verantwoordelijk voor de verdere professionalisering van new business en partnerships bij Robot Kittens.
Niels van Esch: ‘Robot Kittens is een zeer getalenteerde studio tussen servet en tafellaken, die klaar is voor een enorme stap voorwaarts. Ik vind dit de leukste periode, omdat er enorme sprongen gemaakt kunnen worden in het potentieel door een combinatie van talent en doorgewinterde kennis en kunde.’


Niels van Esch en Jesse Mons.

De mediabureaus M2|OC en Stroom, beiden onderdeel van het Candid platform, opereren gezamenlijk onder de naam Stroom: energie voor groei. Het bureau wordt geleid door Samantha Catsburg (CEO), voorheen Managing Director van Stroom. Catsburg wordt bijgestaan door Chief Client Officer Lars Vink (voorheen Managing Director van M2|OC) en Chief Financial Officer Dennis van der Geer. Gezamenlijk vormen zij de directie van het media- en performance bureau.


V.l.n.r.: Chief Client Officer Lars Vink, Chief Executive Officer Samantha Catsburg en Chief Financial Officer Dennis van der Geer.

Jasper Spaargaren is per direct gestart als CMO van missiemerk The Flower Farm. Spaargaren is afkomstig van onder andere Unilever en Vrumona. De aanstelling van de commercieel ervaren Marketing Director is een belangrijke stap om de groeiambities van The Flower Farm te verwezenlijken, en de missie om ontbossing van tropisch regenwoud door aanleg van palmolieplantages te stoppen. Spaargaren treedt toe tot het huidige directieteam en zal in zijn nieuwe rol verantwoordelijk zijn voor de verdere uitbouw van het merk en de lancering in nieuwe categorieën en landen.
Spaargaren is verheugd over zijn nieuwe stap. ‘Het is indrukwekkend om te zien hoe The Flower Farm in slechts een paar jaar tijd een sterke positie heeft ingenomen en met haar visie en het bieden van een oplossing echt impact maakt. Het was een no-brainer toen Arjen mij benaderde voor deze functie. In deze positie komen mijn ervaringen perfect samen: bouwen aan sterke merken bij Unilever en Vrumona, snel innoveren bij startup Sir Joe, en missiegedreven ondernemen als oprichter van The Shift - Feel Good Food. Ik kijk er heel erg naar uit om hard met deze missie aan de slag te gaan. Niet op een zure en zware manier, maar middels een positief protest.’


Jasper Spaargaren.

Auke van Rossum is per 1 juli begonnen als Creative Director bij contentbureau Trojan Monkeys, dat AI-technologie omarmt. Van Rossum, voorheen werkzaam bij Kumpany en Brand New Telly, brengt veel ervaring mee in activatie content en PR. Hij staat bekend om zijn passie voor concepten die sterk leunen op earned media en ziet veel potentieel in het gebruik van AI om merken nog beter te verbinden met hun doelgroepen.
‘Bij Trojan Monkeys geloven we dat elk idee een kans verdient om te vliegen,’ aldus Van Rossum. ‘Merken die hun strategie inzetten op earned en owned media maken een betere verbinding met hun doelgroep vind ik en dan is goede creatieve content essentieel voor organisch bereik. Dankzij onze AI-workflow is het creëren en maken van goede content niet alleen veel sneller, maar ook een stuk leuker.’


Auke van Rossum.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken