Chadli Hachani van TopParken: 'Als organisatie hebben we familiegevoel als kernwaarde'

Chadli Hachani van TopParken: 'Als organisatie hebben we familiegevoel als kernwaarde'
  • Food-en-retail
  • 15 jan 2025 @ 10:39
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Chadli Hachani is Marketing Manager bij TopParken. Voor aflevering 116 van ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal kakelverse steekwoorden. ‘Let bij de werving van mensen al op de normen en waarden van die persoon.’

Headerfoto door Stijn Peperkamp - Heerlijke Huisjes

CHADLI
Tijdens mijn studie Leisuremanagement werkte ik in de muziekwereld als producer van dancemuziek. In 2008 begon ik bij TopParken, omdat ik op dat moment, naast het bedrijfje wat ik tijdens mijn studie had opgericht, ervaring op wilde doen bij een groter bedrijf. In het begin drie dagen per week in mijn eentje, maar als snel werd dit fulltime en meer. In de jaren die volgden, kreeg ik ook collega’s. Eerst tientallen studenten mogen begeleiden, maar nu heb ik een team van tien met verschillende specialisaties. Heerlijk om mijn kennis over te dragen, samen mooie campagnes op te zetten en te mogen leren van de mensen die ik ooit heb ingewerkt. Met de marketingafdeling bedienen we zowel investeerders in vakantiewoningen, als de gasten voor onze verhuurorganisatie.

MT
Inmiddels maak ik deel uit van het MT en proberen we TopParken qua organisatie en propositie in de markt verder te versterken. Daarbij geef ik sinds vorig jaar ook leiding aan onze klantenservice. Het leuke hierbij is dat we, naast alle marketingdata, nu ook veel kennis binnen krijgen vanuit onze gastenservice. Zo kunnen we nog sneller schakelen in de optimalisatie van verschillende interne en externe processen, zowel de guest-, owner- en employee journey.

KENNISDOMEIN
Naast TopParken heb ik jaren geleden het online kennisplatform Kennisdomein opgezet. Ik wilde mijn ervaring uit de praktijk delen met andere geïnteresseerden. Inmiddels werken we hiervoor met een eigen tekstschrijver en mogen we ook blogs publiceren voor toonaangevende bedrijven in Nederland. Vanuit Kennisdomein geef ik, als ik tijd over heb, MKB-ondernemers advies met betrekking tot het aanbrengen van meer structuur binnen het bedrijf en het opzetten van een professionele marketingaanpak.

WHAT’S NEW?
Dit jaar zijn we fris gestart met ons nieuwe communicatieconcept ‘de Topmanager’. Het idee hierachter is ontstaan na een aantal brainstormsessies met iemand uit mijn netwerk - Hans Kok - en natuurlijk het marketingteam. Ik roep al best lang dat veel bedrijven in de vakantiebranche in Nederland behoorlijk op elkaar lijken qua videografie en vaak ook qua marketingaanpak en inhoud. Dat moest anders vond ik en zodoende proberen we met het nieuwe karakter TopParken wat meer scherpte te geven en onze propositie opvallender te maken. Natuurlijk bestaan er veel vergelijkbare karakters, maar in de branche in Nederland heb je weinig soortgelijke voorbeelden.
Daarnaast hebben we recent onze nieuwe verkoopwebsite gelanceerd, waarbij we voor het eerst de keuze hebben gemaakt voor een wereldwijd systeem – Hubspot - met alle bijbehorende voorbeelden, die los staat van de verhuursite, welke we, as we speak, aan het klaarmaken zijn voor lancering.

VAARDIGHEDEN
Als marketeer in 2025 moet je ontzettend goed kunnen multitasken, nieuwsgierig zijn vanwege het landschap met steeds weer nieuwe applicaties, die beter of slechter werken, en daarbij goed kunnen bepalen - vooral op tijd - welke applicaties je businessmodel ondersteunen. Ik schreef ooit een scriptie over de vindbaarheid van bedrijven in Google. Als ik daar nu aan terug denk, dan begin ik spontaan te lachen, omdat het destijds echt een stuk eenvoudiger werkte allemaal…

INSPIRATIE
Mijn inspiratie komt soms uit een compleet andere hoek of branche. De commercial van KPN uit 2024 ‘Stukje van mij’ bijvoorbeeld. De inhoud, het nummer van Meau en de koppeling met het merk vind ik spot-on. Wat mij betreft de sterkste communicatie-uiting van 2024. Om nu direct maatschappelijke problemen op een commerciële manier te gebruiken, vind ik natuurlijk geen goed plan, maar als iets oprecht is en past bij de kernwaarden van je merk, dan kun je hiermee een maatschappelijk probleem belichten en de juiste associaties opwekken bij je merk.

LES
Mijn grootste les was eigenlijk ook de meest voor de hand liggende… Een plekje in het brein verover je met name door iemand echt te ‘raken’ en niet door een berg aan marketingmiddelen in te zetten met een matige boodschap. Ooit heb ik een geweldige sessie bij mogen wonen in Antwerpen van Dave Trott. Een ongelooflijk wijze man, die meerdere boeken heeft geschreven en veel grote internationale merken heeft mogen helpen. Zijn presentatie destijds begon stil met het presenteren van vellen papier waarop twee vormen stonden. Hij gooide ze een voor een weg en vroeg daarna aan het publiek wat er opviel. Ja, natuurlijk de vorm die als enige anders was… Die viel op. Zo werkt marketing ook. De meesten volgen de rest en daarmee lijkt bijna alles op elkaar en werkt het minder goed. Hierna volgde een les over hoe je wel een opvallende campagne maakt…

ETHIEK
Een tijd geleden heb ik een blog geschreven over de grens tussen datagebruik en misbruik. De docu The great hack heeft mij binnen dit onderwerp ontzettend getriggerd om over datagebruik na te denken en de ethiek hierachter. Ik merk dat het vooral belangrijk is dat de mensen die bepalend zijn op de afdeling binnen online en offline campagnes regelmatig in de spiegel moeten kijken en zichzelf af moeten vragen hoe ver je moet willen gaan. Hierover voeren we zo nu en dan informele gesprekken. Hierin speelt natuurlijk ook het karakter van een persoon een cruciale rol en daarmee zeg ik eigenlijk dat het belangrijk is om al bij de werving van mensen te letten op de normen en waarden van die persoon. Past het bij de kernwaarden van je bedrijf…
Als organisatie hebben we familiegevoel als kernwaarde, dit betekent dus ook dat we onze bezoeker, gast en investeerder zoveel mogelijk als ‘familie’ behandelen. Behandel en benader je gast en eigenaar zoals je zelf behandeld en benaderd wilt worden. Wijken we daarvan af, dan moeten we opnieuw naar de tekentafel met een idee of campagne.

ROI
Vorig jaar hebben we in samenwerking met IT een blauwprint gemaakt van onze marketingapplicaties en hierin een optimalisatieslag doorgevoerd. Zo hebben we afscheid genomen van applicaties die te weinig toevoegen en hebben we een datawarehouse opgezet in Panoply en hierop dashboarding-tool Qlick aangesloten. Uiteraard maken we nog steeds van verschillende marketingapplicaties gebruik, zoals Google Looker Studio en Semrush.
Overigens gaan we ons nieuwe communicatieconcept binnenkort ook op neurovlak laten testen. Zo kunnen we ook zien wat de uitingen met het gevoel van onze doelgroep doet. Onze ervaring met neuromarketing, en bijbehorende UX-optimalisaties, uit het verleden is dat het net dat beetje extra inzicht geeft om je ROI verder te verhogen.

MARKETINGBOEK
Ik heb niet echt een favoriet marketingboek, al vind ik de boeken van Dave Trott wel erg goed. Vooral omdat het veel minder over de marketingmiddelen gaat en veel meer over de psychologie achter marketing. De middelen veranderen constant en dat is waarschijnlijk ook de reden dat veel marketingopleidingen in de tijd dat ik stagiaires begeleid heb, slecht aansluiten op de praktijk/het werkveld. Het liefst kijk ik naar documentaires zoals The great hack en The social dilemma of over het opbouwen van een merk zoals Coca-Cola/Pepsi. Ik ben de naam van de documentaire even kwijt, maar heerlijk om naar te kijken en te leren van de fouten die zij hebben gemaakt.

WHAT IF?
Als ik geen marketeer was, wat ik dan zou zijn? Muzikant in de dancemuziek of psycholoog.

MARKETINGMYTHE
‘Online marketing vervangt offline marketing compleet’ Ik ben voorstander van online en veel kunnen meten, maar online gaat offline niet vervangen. De kracht van marketing zit niet in de middelen, maar in het veroveren van een plekje in het brein. Uiteraard omnichannel… Voor elke campagne creëer je een nieuwe mix van middelen. Daarbij zal AI de komende jaren ons vakgebied nog verder gaan veranderen en hebben we de info vanuit ‘offline’ keihard nodig om, ook online, onderscheidend te blijven.

MARKETING SUPER POWER
Als ik een marketingsuperkracht zou kunnen hebben… Dan zou ik de hersencapaciteit en het leervermogen hebben van alle marketingspecialisten bij elkaar - Supermarketeer, haha. Toch grappig dat er nog steeds mensen op Linkedin pretenderen (marketing)specialist te zijn in alle marketingfacetten. Dat is al jaren onmogelijk vanwege de complexiteit binnen de verschillende specialisaties. Tenminste, om dan ook echt goed te zijn in elke specialisatie.

MARKETINGGOEROE
Niet echt een specifieke goeroe, maar als sneakerverzamelaar zou ik het geweldig vinden om een kijkje te mogen nemen in het internationale marketingteam van Nike. Niet omdat ze het geweldig hebben gedaan de laatste jaren, maar om mee te luisteren naar wat ze hebben geleerd. Daar komt volgens mij een schat aan marketingkennis uit. Vooral de komende maanden…

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Lobke Samallo van Intratuin
Amal Kamar van Greetz
Ingrid van Kempen van Ohra
Saskia Hamminga-Roest van SeniorWeb
Marjolijn van Dingenen van Lenovo

Birgit Tummers van het Chassé Theater
Sophie Vermolen van Westland Salades
Irene Muller van Joolz
Rhandy Biemans van Lu
Lilian Wanders-de Klerk van Mothr Earth Proof
Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing
Age Huitema van Quatt
Dennis van de Sande van Royal Swinkels
Jan Beckers van SodaStream Benelux
Roxanne Pinckers van Mastercard
Judith Hoogendoorn van Upfield
Lize Verdegaal van Subway
Sven Fase van VodafoneZiggo
Imo Muller van 165 Beats
Anne-Lynke Kikstra van Milka
Kirsten van der Sluijs van Purina
Martine Hardeveld Kleuver van Swappie
Milan Slikker van Nestlé
Thijs Gussenhoven van Amstel
Robin Wollenberg van Veolia
Suzanne van Malsen van Nationale Vacaturebank en Intermediair
Kelly Marijnissen van Easyfairs Nederland
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam
Thijs Terwiel van Zuru
Evelien van de Glind van Greendish
Han Strijbos van ISS
Martijn de Weerdt van Schoonenberg

Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken