KWF en Kapooow vragen Nederland: 'Voor wie doneer jij?'

  • Bureaus
  • 31 mei 2016 @ 13:00
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • PromotieMaatschappijStorytellingCampagnes

Reclamebureau Kapooow heeft samen met KWF een online campagne ontwikkeld die vrienden, familie en collega’s van kankerpatiënten vraagt om te delen voor wie zij doneren. Zo worden de verhalen achter kleine en grote donaties verteld.

KWF Kankerbestrijding vroeg aan reclamebureau Kapooow om een fondsenwervend concept te bedenken en te ontwikkelen waarmee zij de doelstelling kunnen behalen om online donaties te verkrijgen via eenmalige giften. Het was belangrijk dat de online campagne authenticiteit, hoop en steun uitstraalde.

Kanker raakt ons allemaal. Eén op de drie Nederlanders krijgt gedurende zijn leven de diagnose kanker. Dat betekent dat vrijwel alle Nederlanders iemand kennen in hun directe omgeving met kanker. De “Ik doneer voor”-campagne roept vrienden, familie en collega’s van kankerpatiënten op te doneren en daarbij hun persoonlijke verhaal te delen als motivatie voor hun donatie.

De campagne legt middels video's, banners en een speciale landingspagina de nadruk op echte verhalen van donateurs en hun sociale omgeving. De video’s portretteren persoonlijke en herkenbare verhalen van vier donateurs, die in hun directe omgeving met kanker te maken hebben. Zo is er Joke, die doneert voor haar zoon, want zij wil 'dat hij opgroeit tot een gelukkig en gezond mens'. Of Rajeev die doneert voor zijn overleden moeder want hij 'gelooft nog steeds dat we samen kanker de wereld uit kunnen helpen'. Men wordt vervolgens opgeroepen om via een speciale landingspagina te doneren en hun eigen verhaal te delen via een op maat gemaakte Facebook-share.

'Wat fantastisch dat we nu de mogelijkheid hebben om de verhalen achter grote en kleine donaties te kunnen vertellen', zegt Jasper Vosbergen, fondsenwerver van KWF. De verhalen creëren empathie en motiveren anderen in hun omgeving om ook te doneren. Daniel van Breda, mede verantwoordelijk voor de strategie en creatie bij Kapooow zegt over de campagne: 'Middels de campagne trachten wij het doneren aan KWF van een abstracte handeling te vertalen naar een persoonlijk, klein en uniek moment.'

De video’s worden ingezet als YouTube pre-rolls en Facebook gesponsorde video’s om een breed publiek te bereiken. Alle persoonlijke verhalen worden verzameld op de donatiepagina en later ingezet als banners om nog meer mensen te inspireren. Op deze pagina kan men ook langere versies van de video’s bekijken.



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken