Stedin roept in campagne op om te wassen als de zon schijnt

Stedin roept in campagne op om te wassen als de zon schijnt
  • Bureaus
  • 23 jun 2023 @ 09:09
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Stedin lanceert samen met N=5 een bewustwordingscampagne die heel Nederland oproept om te wassen wanneer de zon schijnt. Daarmee introduceren ze de term ‘zonwassen’: het afstemmen van het moment waarop je wast met het ritme van de natuur.

De campagne werd de campagne gelanceerd met de Zonnerette: de eerste pop-up wasserette waar je gratis kunt wassen als de zon schijnt. De afgelopen 30 dagen had Nederland een recordaantal zonuren. En aangezien Nederland de meeste zonne-energie per inwoner opwekt van heel Europa, is er overdag dus een overvloed aan energie op het netwerk. Als deze energie niet direct wordt gebruikt, gaat deze verloren, want zonne-energie kan beperkt worden opgeslagen. Uit onderzoek van Stedin blijkt dat meer dan 90% van de mensen zonder zonnepanelen niet weet dat ook zij gebruik kunnen maken van zonne-energie op het moment dat het wordt opgewekt door anderen.

Verwarring rondom daltarief
‘Er is ons jarenlang aangeleerd om ‘s avonds laat of ‘s nachts elektriciteit met daltarief te gebruiken voor apparaten die veel stroom nodig hebben,’ zegt Inge Barendrecht-Huizinga, Merkmanager bij Stedin, ’Met duurzaam opgewekte stroom via zonnepanelen is dat een ouderwetse gedachte geworden. Die produceren juist stroom als de zon schijnt. Overdag wassen is dus niet alleen duurzamer, het voorkomt ook piekbelastingen op het elektriciteitsnet. Daarom willen we aandacht vragen om duurzame energie te gebruiken als het er is. Zonwassen is hiervoor de metafoor.’

Luchtige toon
‘In onderzoek zien we dat mensen zich niet bewust zijn dat de energietransitie ook een ander verbruiksgedrag van henzelf vraagt.’ aldus Bastiaan Weers Managing Strategy Director bij N=5. ‘Bovendien is veel communicatie rondom dit onderwerp technisch, rationeel en afstandelijk. Daarom hebben we heel bewust gekozen voor een opvallende, luchtige activatie om de aandacht te trekken. Daarbij helpen we mensen bijvoorbeeld met het was-weerbericht ’

Targeting
De Zonnerette is onderdeel van een langlopende bewustwordingscampagne met het doel dat mensen niet alleen in de Zonnerette, maar ook thuis gaan zonwassen. Via het online platform zonwassen.nl geeft de netbeheerder meer informatie om energie te gebruiken wanneer het volop beschikbaar is en staat een was-weerbericht met vooruitzichten over zonneschijn. Online advertenties worden ingezet op de relevante momenten, als de zon schijnt, en de meest relevante plekken, bijvoorbeeld op weersites.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken