Nederland pakt twee Grands Prix in Cannes

Nederland pakt twee Grands Prix in Cannes
  • Bureaus
  • 21 jun 2024 @ 10:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieCannes

Tijdens de voorlaatste avond op het prestigieuze Festival van Creativiteit te Cannes, de Lions, hengelde zowel de case 'Stukje van mij' (KPN) als die van 'Refurb' (Philips) de hoofdprijs binnen. Dit is een niet eerder vertoond staaltje aan de Côte d'Azur.

Liepen Gijs Sluijters & Joris Tol ooit de deur uit met een Gouden Zaag onder de arm -de intussen beroemde prijs van JongeHonden, MarketingTribune en Lode Schaeffer voor aanstormend creatief talent- is de prijzenkast van dit team intussen fors uitgebreid en konden ze gisteravond over de Croisette-boulevard flaneren met de hoogst haalbare award in marcom: de Grand Prix voor 'Stukje van mij'. Proficiat!

Van Gouden Zaag naar Grand Prix (foto: FB)

Deze KPN campagne die later ongetwijfeld hoge ogen gaat gooien bij Esprix, ADCN en SAN (maar na de inzendtermijn voltooid) werd gemaakt door Dentsu Amsterdam en intussen ook al live ten gehore gebracht op het j.l. SAN Gala, waarbij menige aanwezige Madman (m/v/x) in Hilversum een traan wegpinkte. Impactvolle campagne: zoveel was iedereen duidelijk. De campagne won deze week ook al drie keer een Zilveren Leeuw te Cannes in de categorieën ‘Health&Wellness’, ‘Entertainment Lions for Music’ en ‘Creative Strategy’.
Met 'Stukje van mij' geeft Meau -die de soundtrack zingt- volgens KPN een stem aan een kwetsbare, groeiende groep jongeren. 'Het is geïnspireerd op ervaringen van direct betrokkenen, het nummer vertelt over de gevolgen, de schaamte en het schuldgevoel van iemand wiens intieme beeld is doorgestuurd. KPN volgde haar, van kennismaking tot slotakkoord.' Het nummer gaat over de gevolgen van online shaming en is gemaakt met hulp van kennispartners Rutgers, Fonds Slachtofferhulp en Helpwanted. 


Case sheet KPN

'Het is ongekend wat deze campagne met Meau heeft losgemaakt, van de keukentafel tot de schoolklas. Dat is belangrijk, want aandacht voor dit gevoelige onderwerp is de eerste stap op weg naar een oplossing', laat Bartho Boer, directeur Merk, Communicatie en CSR van KPN weten in een reactie, 'We laten als bedrijf zien dat we onze nek uit durven te steken om het internet voor iedereen een beetje beter te maken.'
Boris Nihom, CEO van Dentsu Creative Amsterdam vult aan: 'Wow! Dit was voor ons de koningscategorie. En niet alleen omdat de concurrentie moordend is. In "creative strategy" komt voor ons alles samen: het inzicht, het idee en de aanpak achter deze campagne. Het is een enorme eer dat we met het #beterinternet platform niet alleen KPN en de maatschappij hebben kunnen inspireren, maar nu ook de wereldwijde industrie.'
Naast Dentsu zijn ook Wefilm en Amp Amsterdam betrokken.
'Samen kunnen we het internet een beetje beter maken door af en toe de vraag de vraag te stellen: Hoe was jouw dag online? Alles in dit traject is met de grootste zorg en oprechte intenties gemaakt. De creatie komt binnen. En hoe', zei Dave Frauenfelder, VP Brand, Marketing Communication & Sponsorships bij KPN, er eerder over.
Bekijk de KPN casefilm in het venster hieronder.
Klik hier voor meer info vanuit Dentsu over de case. Lees hier de reactie van KPN op de spectaculaire winst.



  • Bureaus
  • 21 jun 2024 @ 10:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieCannes

Maar dat was nog niet alles. Ook 'Refurb' van Philips sleepte de hoofdprijs binnen. Nog niet eerder in de Cannes Lions geschiedenis won Nederland twee Grands Prix in Cannes in dezelfde week. Het dichtst in de buurt kwam het 'Rolo'-jaar (1996), waarbij Lintas de Film Grand Prix won en Czar de Palme d'Or voor beste filmmaatschappij. Philips wil verspilling verminderen met dit 'Better than New' initiatief, dat het kopen van refurbished producten aanmoedigt.

Case sheet Philips

De campagne startte op Earth Day en zet het belang van hergebruik en duurzame consumptie centraal. ‘Refurb by LePub Amsterdam challenged consumers to think differently about buying new products', schrijft AdAge over de winst, 'LePub Amsterdam’s refurbished products campaign for Philips won the Creative Business Transformation Grand Prix at the Cannes Lions International Festival of Creativity on Thursday.'
Recent was Nathalie Lam van Philips nog keynote (lees hier terug) op de Nima Marketing Day, georganiseerd met MarketingTribune, waarop zij onder andere de ESG doelen behandelde, waarbinnen dit refurb programma valt. De winnende campagne nu in Cannes is behalve door Le Pub Amsterdam mede geproduceerd door Ambassadors Amsterdam en Shotz Berlin. Ook proficiat!

Nederland heeft nu in totaal 29 Leeuwen gewonnen; een prettige score. Ook won Nederland zes Young Director awards (voor regisseurs), waarbij Victoria Warmerdam van Dpplr in het oog sprong met vijf YD Awards, waaronder de Special Jury Award (trauiler kijk hier). En check hier de complete YDA-oogst 2024. Pink Chip van DeGiro door de Amsterdamse bureaus Akqa en Amp hebben intussen gouden én zilveren Leeuwen binnengehaald. Bekijk de bekroonde Philips-casefilm in het venster hieronder, voorafgegaan door de tussenstand op vrijdagmorgen van de Nederlandse bureauwereld in Cannes.
(PPvWK - bronnen: Cannes Lions en Lllitl.fr)


[De rode vermelding 'huisarts' volgens AI is een Grand Prix]



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken