'Roorda helpt De Nederlandsche Bank bank-run voorkomen'
- Bureaus
- 21 okt 2024 @ 11:47
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - ContentCreatie
- 21 okt 2024 @ 11:47
- Peter van Woensel Kooy
De Nederlandsche Bank start een nieuwe campagne over Nederlandse Depositogarantie, een regeling die inhoudt dat wanneer je bank failliet gaat, je je geld tot 100.000 euro binnen zeven werkdagen terugkrijgt. 'Wees geen Sjoerd.'
Roorda Reclamebureau ontwikkelde de campagne nadat zij het account tijdens een pitch voor zich wisten te winnen.
Veel Nederlanders blijken niet op de hoogte van het depositogarantiestelsel. Onrust rond een bank zou daardoor tot een ‘bank-run’ kunnen leiden, waardoor de betreffende bank daadwerkelijk in de problemen zou kunnen komen. De campagne heeft als doel om meer mensen over Nederlandse Depositogarantie te informeren. Uit onderzoek van De Nederlandsche Bank blijkt dat bekendheid met Nederlandse Depositogarantie het laagst is onder mensen tussen de 18 en 34 jaar (43%) en vrouwen (48%).
Roorda won de pitch met het thema: Als je bank omvalt, blijft je geldt overeind. 'Voor een ingewikkeld klinkend concept als depositogarantie is het belangrijk om niet te complex te communiceren. In de pay-off maken we bewust gebruik van beeldspraak: door woorden als ‘omvallen’ en ‘overeind blijven’ is deze regel makkelijker te onthouden en blijft de boodschap beter hangen', vertelt Floor Busch, strateeg bij Roorda, aan MarketingTribune.
Ook in het concept werd bewust gekozen voor een lichtvoetige aanpak. 'Depositogarantie is niet het meest sexy onderwerp, en mensen staan nou eenmaal niet te popelen om een informatieve video af te kijken', vertelt Eva Koffeman, creatief bij Roorda. 'Daarom hebben we de humor opgezocht. We verbeelden de onrust die bij veel mensen leeft, door uit te gaan van een worst-case scenario. Paniek is onnodig want als je bank omvalt, blijft je geld overeind.'
'Ons belangrijkste doel is om zo veel mogelijk mensen bekend te maken met Nederlandse Depositogarantie. Om dat te doen moet je durven op te vallen. We laten aan heel Nederland zien: wees geen Sjoerd', reageert Olav Scholten van De Nederlandsche Bank.
(PvWK)
Bekijk de online video in het venster hieronder.
CREDITS
Opdrachtgever: De Nederlandsche Bank
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Robert Meulenbroek en Olav Scholten
Bureau: Roorda Reclamebureau
Creatief directeur: Joeri Jansen
Creatie: Eva Koffeman & Willemijn Besteman
Strategie: Floor Busch
Account: Anne van der Meulen
Agency producer: Marcel Ossendrijver
Regisseur: Kevin Boitelle (KXRXT)
Executive producer: Allen Grygierczyk (KXRXT)
Producer: Lino Kempees
DOP: Rutger Storm
First Ad: Pieter Veenhof
Production designer: Desiree Brands
Art Director: Floor van der Knol
Computer graphics: Ouassim Echarradi (The Compound)
Soundmix en muziekproductie: Feike de Wit (Soundcircus)
Media: Kinesso
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Olav Scholten
- Sjoerd
- Roorda
- garantie
- geld
- strateeg
- deposito
- herfst
- safe
- merk. communicatie
- Floor Busch
- De Nederlandsche Bank
- Eva Koffeman
- DNB
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Digitale expositie kunstwerken via... 22-10-2024
- [column] Shopify geeft marketeers de... 22-10-2024
- Sanne Tolsma head of business bij... 21-10-2024
- Roorda helpt De Nederlandsche Bank... 21-10-2024
- Adnight kondigt eerste editie aan in... 21-10-2024
- Fitzroy wint pitch Bolsius 18-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing