Geen oeuvreprijs, maar een kritisch gesprek over verandering

Geen oeuvreprijs, maar een kritisch gesprek over verandering
  • Bureaus
  • 11 mrt 2025 @ 09:30
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het Genootschap voor Reclame (GVR) heeft maandagavond tijdens het jaarlijkse Hanendiner de Coq d’Honneur-prijzen uitgereikt aan Bas Verheijen, Boris Nihom en Yvonne Prins voor hun opvallende en invloedrijke bijdragen aan het vak. Jhelisa Panfred ontving de titel Jonge Haan, bestemd voor jong talent onder de dertig. Opvallend: er werd geen Coq de Grand d’Honneur, uitgereikt. In plaats daarvan stond de avond in het teken van een kritische discussie over de toekomst van de reclamewereld.

Het Hanendiner, mede mogelijk gemaakt door TBWA\Neboko en met een culinair tintje van TikTok-chef Sepp van Dijk (TwistedChef), had dit jaar als thema "Twisted". Naast de uitreiking van de Coqs d’Honneur en de Jonge Haan stond vooral de vraag centraal: is het tijd om het vak fundamenteel te veranderen?

Voor het eerst sinds 2003 werd de Coq de Grand d’Honneur niet toegekend. In plaats daarvan ging de avond over de relevantie van dergelijke bijeenkomsten en de vraag welke verandering noodzakelijk is in de reclame-industrie. Het GVR, een besloten genootschap van invloedrijke en talentvolle marketeers, reclamemakers en mediaprofessionals, gebruikt het Hanendiner als platform om vriendschap en dialoog binnen het vak te stimuleren.

Winnaars Coq d’Honneur

  • Bas Verheijen, Chief Commercial Officer van HEMA, werd onderscheiden vanwege zijn voortdurende vernieuwing in retailmarketing. De jury prees zijn innovatieve digitale marketingstrategie, die zich uitstrekt van TikTok tot Fortnite, en zijn vermogen om duurzame relaties met teams en bureaus op te bouwen.
  • Yvonne Prins, voormalig CO-CEO van UM en bestuurslid bij VIA en SIRE, werd geroemd om haar impact binnen de branche. Naast haar strategische leiderschapsrollen zet zij zich onvermoeibaar in voor jong talent en de ontwikkeling van het vak. Haar verbindende kracht en tomeloze energie maken haar volgens de jury een “absolute vriendin in het vak”.
  • Boris Nihom, CEO van Dentsu Benelux, kreeg lof voor zijn bijdrage aan het reclamevak, zowel als bestuurder bij VIA als in zijn jurywerk voor de Effies en Esprix. Zijn betrokkenheid bij de bekroonde KPN-campagne "Stukje van mij", die in Cannes een Grand Prix won, onderstreepte zijn invloed binnen het vakgebied.

Foto: Yvonne Prins (l) en Boris Nihom (r); Bas Verheijen nam de prijs digitaal in ontvangst

Jonge Haan

Tijdens het Hanendiner werd ook de Jonge Haan uitgereikt, een prijs voor een talentvolle professional onder de dertig. Na inspirerende presentaties van genomineerden Mara Jansen, Sammy Wals en Jhelisa Panfred werd laatstgenoemde door de aanwezigen gekozen als winnaar. Panfred, die zich onderscheidt door haar visie en passie voor het communicatievak, wist de zaal te overtuigen.


Foto (vlnr): Mara Jansen, Jhelisa Panfred en Sammy Wals

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken