Campagne Stichting Hartekind: ‘Elk kinderhart dat stopt, is er één te veel’

Campagne Stichting Hartekind: ‘Elk kinderhart dat stopt, is er één te veel’
  • Bureaus
  • 11 mrt 2025 @ 10:42
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Hartafwijkingen zijn nog altijd de belangrijkste doodsoorzaak bij kinderen tot 15 jaar. Stichting Hartekind lanceert daarom een grootschalige campagne om aandacht te vragen voor de 25.000 hartekinderen in Nederland.

Ondersteund door bekende Nederlanders en alle academische kinderhartcentra, roepen zij gezamenlijk op tot meer onderzoek om de overlevingskansen en levenskwaliteit van deze kinderen te verbeteren. Vandaag trekken hartekinderen, samen met ambassadeurs van Stichting Hartekind, door het hele land om kinderhartcentra te bezoeken. Daar laten zij de steunbetuiging “Ik vind elk kinderhart dat stopt, er één te veel” ondertekenen door kindercardiologen, kinderhartchirurgen en IC-verpleegkundigen. Een symbolische actie die het belang van meer onderzoek naar hartafwijkingen onderstreept.

Zenka Reijn-Slegt, directeur van Stichting Hartekind, benadrukt het belang van deze campagne: ‘Er is structureel te weinig aandacht voor hartekinderen, terwijl hartafwijkingen de grootste doodsoorzaak vormen in deze leeftijdsgroep. Dat alle academische centra, hartekinderen en onze ambassadeurs zich samen inzetten, laat zien hoe urgent dit probleem is.’



De samenwerking tussen de zeven academische kinderhartcentra is een unieke stap. Een van de projecten die Stichting Hartekind financiert, is het Future 2.0-onderzoek. Dit onderzoek maakt gebruik van geavanceerde MRI-technieken om al tijdens de zwangerschap gedetailleerde beelden van het hart van een ongeboren baby te verkrijgen. Dit stelt artsen in staat operaties beter voor te bereiden en daarmee de overlevingskansen te vergroten.

Hans Breur, kindercardioloog en onderzoeksleider van Future 2.0, ziet veel potentie in deze methode: ‘De MRI-scan van het hart van een ongeboren baby is een revolutionaire techniek. Doordat alle academische ziekenhuizen hieraan meewerken, kunnen we de zorg voor kinderen met een hartafwijking echt naar een hoger niveau tillen.’

De campagne richt zich niet alleen op medische feiten, maar ook op de persoonlijke verhalen van hartekinderen en hun families. Zo vertelt de zevenjarige Merel in de tv-spot dat ze al vijf hartoperaties heeft ondergaan. Noah, ook zeven jaar oud, kreeg twee jaar geleden een plotselinge hartstilstand. Zijn moeder blikt terug: ‘Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als ik niet in de buurt was geweest.’ Ook de ouders van de overleden Mette werken mee aan de campagne. ‘We hopen dat door meer onderzoek andere kinderen het lot van onze Mette bespaard blijft.’

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken