Holistische seo

  • Content
  • 30 okt 2015 @ 08:15
  • Link
  • Maroesja Kuut
    Maroesja Kuut

    content marketeer
    Creatxt communicatie & content
  • BloggenContent

Seo verandert. Kon je vroeger met het indrukken van wat knoppen veel bereiken, nu is er meer voor nodig. Dit zegt Joost de Valk van Yoast, een website optimization bureau, in zijn videopresentatie van WordCamp. Seo omvat meer dan technische expertise. Dit alles heeft te maken met de transparantie van het web, de ontwikkeling van zoekmachines en de verwachtingen die klanten hebben.

Websites worden steeds beter. Wordpress, dat zo’n 25% van het web omvat, stelt iedereen in staat een goede website te maken. Snelheid is geen issue meer, we verwachten snelle websites. Design is geen punt meer. Gratis of tegen relatief geringe betaling is elk design te koop. En misschien het allerbelangrijkste: dat de site technisch in orde is, verwachten we gewoonweg. Net als wanneer we een huis laten bouwen. Dat huis moet gewoon goed zijn, de spullen zetten we er zelf wel in.

Optimaliseren
Ook Joost geeft aan dat we natuurlijk nog steeds optimaliseren, maar eigenlijk start het optimaliseren al veel eerder. Het start bij je product of dienst. Hoe goed is deze en wat is je toegevoegde waarde? Als je product niet goed is - en dat weten mensen snel dankzij de transparantie van het web - dan haalt optimaliseren ook niet veel meer uit. Er zijn niet voor niets zoveel vergelijkingssites. Met middelmatige dienstverleningen komen we anno 2015 niet meer weg.

De basis
Is je product of dienst van topkwaliteit en weet je wat je aan toegevoegde waarde te bieden hebt, dan blijft voor seo de basis nog steeds keyword research. Op de keywords baseer je je site structuur. Binnen keyword research stel je jezelf een aantal vragen, zoals bijvoorbeeld:

  • Wat is het product of die dienst die wij bieden
  • Welke woorden gebruiken mensen als ze hier naar zoeken
  • Hoe praat men over het product
  • Waar wil je zelf op gevonden worden


Je publiek
Uiteraard ga je na wat het doel is van je site en wat je wilt dat mensen op je site doen als ze je eenmaal hebben gevonden. Daar zit tegelijk de crux. Want als je bedrijf of je website net nieuw is, komen mensen waarschijnlijk nog niet op je site. Dan vertel je je verhaal als het ware in een lege zaal. Het is dus goed om uit te zoeken waar je publiek is, waar ze zoeken en daar touchpoints te creëren.

Zoekgedrag
Facebook zorgt voor enorm veel traffic. Het is dus lang niet altijd Google die de boventoon voert, Facebook en Google strijden om de eerste plaats. Daarnaast vertelt Joost dat Apple-search óók voor steeds meer zoekresultaten zorgt. YouTube is weer de grootste zoekmachine voor video, maar is eveneens maar liefst de tweede grootste zoekmachine overall. Zelfs Amazon speelt een belangrijke rol, als iets niet te koop is op Amazon, dan kopen sommige mensen gewoonweg het product niet. Zoekgedrag verandert dus gestaag. Die ontwikkelingen volgen om er op aan te kunnen sluiten is van belang.

Holistic seo
Holistic seo gaat daarom niet meer alleen om de techniek. Het gaat over toegevoegde waarde bieden, de marketing van je product, het kennen van je publiek en het gaat om het kunnen vertellen van een goed verhaal op de juiste plek en aan de juiste mensen. En dat betekent dat er veel meer samen moet worden gewerkt, omdat onbekend onbemind maakt.

Maroesja Kuut

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken