Commissarisjes bepalen nieuwe koers van de Koffiejongens

Commissarisjes bepalen nieuwe koers van de Koffiejongens
  • Food-en-retail
  • 3 okt 2024 @ 17:28
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Kinderen bepalen: De Koffiejongens stapt in 2025 over op 100% biologische koffie én start een koffieplantage in Nederland.

In het Spoorwegmuseum in Utrecht organiseerde De Koffiejongens op woensdag 2 oktober De Grote Kindervergadering. Vóór de zomer riep de groene koffie-pionier kinderen op om zich aan te melden voor de allereerste officiële Raad van CommissarisJES; een adviesorgaan bestaande uit kinderen van 8 tot 12 jaar oud. 850 kinderen meldden zich aan. Gisteren kwam een deel van deze kinderen bij elkaar om te bepalen welke nieuwe koers De Koffiejongens in 2025 zal varen.

 

Geen mooie praatjes, maar een ‘seat at the table’, een serieuze stem in het bedrijfsleven.

Het merk wil dat de jeugd daadwerkelijk de toekomst heeft. Bart Dingjan, CEO van De Koffiejongens: ‘Geen mooie praatjes, maar een ‘seat at the table’, een serieuze stem in het bedrijfsleven. En dat resulteerde gisteren in een groots besluit: De Koffiejongens stapt in 2025 over op 100% biologische koffie én start een koffieplantage in Nederland.’

350 kinderen en hun ouders waren aanwezig bij het overleg. De middag werd voorgezeten door acteur Niek Roozen, bekend van de jeugdserie Brugklas en tevens als WNF-ambassadeur populair onder kinderen. Tijdens de vergadering legden zowel Niek als Jerom Nieuwenhuizen (Chef Duurzaamheid bij De Koffiejongens) aan de kinderen uit wat duurzaamheid precies inhoudt, hoe koffie wordt gemaakt en wat er allemaal komt kijken bij het runnen van een bedrijf als De Koffiejongens.


Drie mogelijke routes
Voorafgaand aan de vergadering hebben de Commissarisjes De Koffiejongens overspoeld met ideeën voor verduurzaming. Uit deze ideeën heeft De Koffiejongens drie routes voor 2025 uitgekozen, namelijk:

  1. 100% biologische koffie met agrobosbouw, waarbij koffieplanten worden beschermd in de schaduw van grote bomen en planten en er geen pesticiden worden gebruikt.
  2. Een zeilschip dat de koffie voortaan naar Nederland vervoert, in plaats van grote vervuilende schepen, om zo een belangrijke stap richting nul uitstoot te zetten.
  3. Starten met een koffieplantage in Nederland, om duurzame koffie ook in de toekomst te kunnen waarborgen en lange afstand transport helemaal uit te bannen.

De volgende generatie bepaalt
Tijdens de vergadering werd er per route uitgebreid overleg gevoerd, waarbij de kinderen hun bezwaren, suggesties en vragen konden uiten, eindigend in een petje-op/petje-af stemming om te bepalen of de route hun steun kreeg.

Overstappen naar 100% biologisch is een extra stap waarmee 100% zeker wordt gesteld dat er helemaal geen pesticiden of schadelijke stoffen meer worden gebruikt bij het maken van de koffie. Aan die overstap kleeft wel een nadeel, aldus de Koffiejongens. Biologische koffie is namelijk duurder en nog niet veel boeren produceren op deze manier, waardoor er minder beschikbaar is. Toch besloot De Raad van CommisarisJES dat volledig biologisch de beste optie is voor een groene toekomst.

Dingjan: ‘Dit is precies waarom we zijn gestart met deze Raad van Commissarissen van kinderen: zij prikkelen ons om groot te denken; in kansen in plaats van beperkingen. Dus we gaan dit gewoon doen. Toen wij begonnen met biologisch afbreekbare cupjes kregen we ook te horen dat het niet mogelijk was en dat is toch echt een product dat we nu al zo’n 8 jaar succesvol uitrollen. Onze nieuwgestelde missie is: 0 emissie. De routes die de kinderen hebben geadviseerd, brengen ons dichterbij bij dat doel.’

 

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken